Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Jag tycker också om ditt akvarium, det gör mig glad Jag tycker det viktigaste med akvarium är att man själv får skapa det man vill. Om det är en biotop eller en fantasivärld spelar ju ingen roll bara man uppfyller fiskarnas krav och själv är nöjd. Jätte snyggt akvarium .
    Tack Thomas! Jag älskar färgerna och formerna i mitt kar. Det har allt från ljus- till mörkgrönt som är min favoritfärg, samt creme/rött/brunt vilka jag också gillar. Och växternas bladform varierar en hel del vilket jag också gillar.

    Om jag skulle vilja ändra något så skulle det vara stenarna. En tanke som slog mig när jag tittade på karet ikväll var att jag borde kanske flytta stenarna till mitt lilla kar och de ljusa rötterna jag tänkte ha där till det stora karet. Men då kommer inte det lilla karet bli som den bilden jag har i huvudet. Jag skulle behöva tänka om helt och det orkar jag inte med.just nu. Att börja på ett nytt uppdrag tar på krafterna.

    Fiskarna verkar trivas även om corydoras inte alls tycker om räkorna. De är riktigt läskiga.
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj Plejaderna!
      Tänkte lite på det trämaterial du har börjat torrinreda med.
      Man skulle lite svepande kunna kalla det träslaget för "Red Moor", det är iallafall ett namn som ofta används i handeln.
      Det här är ett mycket ljust trä som efter en tid i karet blir brunt/bärnstensfärgat - och det fäller något alldeles otroligt, som du har märkt.
      Varför vattnet blir så röd-brunt eller djupt gult, te-färgat, beror på de mineraler som träet har i sig självt. De röd-bruna fällningarna beror mestadels på en hög halt av järn och den djupt gula färg vattnet kan få beror på mängden tanniner som träet släpper ifrån sig.
      Tanniner är ett försvar som träet har och bidrar med en torr och stickande smak (om man skulle bita i det) - som när man tuggar på vissa kärnor och fruktskal.
      Detta är ämnen som kan vara mycket fördelaktiga i ett akvarium, under förutsättning att det är ett sådant vatten man är ute efter.
      Färgningen i sig är inte skadlig och tycker man inte att det ser missprydande ut med ett gultonat vatten är det bara att tacka och ta emot vad naturen erbjuder i form av skydd och välmående.

      Det skall bli spännande att följa ditt kar och se vad du kommer att göra!

      Edit: "Red moor" heter det ju, så jag ändrade i texten.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 April 2020, 11:12.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Googlade en del i går på jakt efter info om Redmoor rötter. Finns inte jättemycket info tyckte jag, inte på svenska i alla fall. Jag fann däremot en halvgammal tråd om att Redmoor var vanligt trä från rotsystemet från Björk. Blev nyfiken på detta och skall se om jag kommer över en Björk att strippa på sin rot, tvätta, skrubba och vattenmätta för att testa. Jag är lite tveksam däremot. Har för mig att Björk är ett mjukt träslag när det gäller stammen. Kanske skillnad på roten som stått i jord och fukt och blivit härdad.
        I mina akvarier har jag från naturen hittills använt Al och Bok vilket har funkat bra.

        Nog om trä. Du har ju en kanonfin trädrot där till ditt nya OW. Det ska bli intressant att följa processen från inredning till invånare. Kör på
        Senast redigerad av ICC; 05 April 2020, 10:42.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ditt kar är vackert tycker jag, det är en sådan fin blandning av växternas färgsammansättning .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj Plejaderna!
            Tänkte lite på det trämaterial du har börjat torrinreda med.
            Man skulle lite svepande kunna kalla det träslaget för "Red Moor", det är iallafall ett namn som ofta används i handeln.
            Det här är ett mycket ljust trä som efter en tid i karet blir brunt/bärnstensfärgat - och det fäller något alldeles otroligt, som du har märkt.
            Varför vattnet blir så röd-brunt eller djupt gult, te-färgat, beror på de mineraler som träet har i sig självt. De röd-bruna fällningarna beror mestadels på en hög halt av järn och den djupt gula färg vattnet kan få beror på mängden tanniner som träet släpper ifrån sig.
            Tanniner är ett försvar som träet har och bidrar med en torr och stickande smak (om man skulle bita i det) - som när man tuggar på vissa kärnor och fruktskal.
            Detta är ämnen som kan vara mycket fördelaktiga i ett akvarium, under förutsättning att det är ett sådant vatten man är ute efter.
            Färgningen i sig är inte skadlig och tycker man inte att det ser missprydande ut med ett gultonat vatten är det bara att tacka och ta emot vad naturen erbjuder i form av skydd och välmående.

            Det skall bli spännande att följa ditt kar och se vad du kommer att göra!

            Edit: "Red moor" heter det ju, så jag ändrade i texten.
            Tack Mats för den fina förklaringen om kemin i trädet. Där lärde du mig en del.

            Just dessa rötter har jag hoppats på att ha i mitt nya optiwhite kar som jag än så länge inte planerar att ha några fiskar i. Det kommer snarare vara ett växtkar med lite räkor och jag är ute efter klart vatten. Det skulle varit mitt första riktiga scape.

            Rötterna har nu varit i vattnet i några dagar och jag byter vatten morgon och kväll. Såhär ser det ut efter kanske halva tiden. Ingen bra bild men det går att se hur det är på ett ungefär. Lägger in bilden också för att jag skall kunna jämföra den med hur det ser om några dagar. Vill verkligen använda dessa rötter och måste se en förbättring.

            På bilden syns ännu en rot som jag eventuellt kommer använda i lilla karet. Får se hur det känns när jag börjat med det.


            Klicka på bilden för större version

Namn: 2020-04-04-rötter.jpg
Visningar: 231
Storlek: 351,8 KB
ID: 2416037
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              Ursprungligen postat av ICC
              Googlade en del i går på jakt efter info om Redmoor rötter. Finns inte jättemycket info tyckte jag, inte på svenska i alla fall. Jag fann däremot en halvgammal tråd om att Redmoor var vanligt trä från rotsystemet från Björk. Blev nyfiken på detta och skall se om jag kommer över en Björk att strippa på sin rot, tvätta, skrubba och vattenmätta för att testa. Jag är lite tveksam däremot. Har för mig att Björk är ett mjukt träslag när det gäller stammen. Kanske skillnad på roten som stått i jord och fukt och blivit härdad.
              I mina akvarier har jag från naturen hittills använt Al och Bok vilket har funkat bra.

              Nog om trä. Du har ju en kanonfin trädrot där till ditt nya OW. Det ska bli intressant att följa processen från inredning till invånare. Kör på
              Tack ICC jag gillar verkligen dessa rötter. Googlade lite själv imorse efter redmoor och det lilla även jag hittade säger just att de får vit beläggning när dränkta i vattnet och någon skrev att de klarade sig bara tre år under vatten. Det skulle isf bekräfta det du skriver om att björk är ett mjukt träslag. Än så länge har dessa inte fått någon beläggning.

              Jag ser framemot ditt lilla experiment och jag hoppas att du hittar en lämplig björk snart.

              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                Ursprungligen postat av Inger H
                Ditt kar är vackert tycker jag, det är en sådan fin blandning av växternas färgsammansättning .

                //Inger
                Tack så jättemycket för att du gillar mitt kar Inger. Det värmer.
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Det är, som nämnts ovan, svårt att få ordentlig information om vad "redmoor" egentligen är för träslag. Jag tror dock inte att det är Björk, som ju är ett hyfsat mjukt träslag och troligtvis inte "håller" i vatten mer än några år.
                  Redmoor-träet blir med tid - några månader - alltmer brunt och homogent till färgen. Man kan ha dessa trädetaljer väldigt länge i karen utan att de vittrar sönder.
                  Jag har haft mina olika redmoor-rötter i 10-15 år i flera olika baljor, först i ett 960-kar, sedan i mina andra kar och nu finns många av dessa redmoor-rötter i Thomas 540-burk, eller rättare sagt, fanns tills helt nyligen. Vi kommer att arbeta vidare med dessa gamla rötter och de kommer att hålla många år till.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    Vit beläggning blir det säkert efter ett tag. Men kan borsta bort det mesta vid delvattenbyte. Avtar med tiden så det är ett initialt problem. Det där med hur länge dom klarar i vatten har jag inte reflekterat över. Men jag har en hel del red moore som jag använt i olika scapes över tid. Tror dock inte jag har haft ett scape mer än ett par år, sen har jag ledsnat och skapat något annat. Men rötterna hänger fortfarande med.. Gjorde ett scape en gång med rätt mycket red Moore (bilden).

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Det är, som nämnts ovan, svårt att få ordentlig information om vad "redmoor" egentligen är för träslag. Jag tror dock inte att det är Björk, som ju är ett hyfsat mjukt träslag och troligtvis inte "håller" i vatten mer än några år.
                      Redmoor-träet blir med tid - några månader - alltmer brunt och homogent till färgen. Man kan ha dessa trädetaljer väldigt länge i karen utan att de vittrar sönder.
                      Jag har haft mina olika redmoor-rötter i 10-15 år i flera olika baljor, först i ett 960-kar, sedan i mina andra kar och nu finns många av dessa redmoor-rötter i Thomas 540-burk, eller rättare sagt, fanns tills helt nyligen. Vi kommer att arbeta vidare med dessa gamla rötter och de kommer att hålla många år till.
                      10-15 år!! då kan man verkligen säga att de håller och att man får valuta för pengarna.
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      • Plejaderna
                        • March 2007
                        • 347

                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Vit beläggning blir det säkert efter ett tag. Men kan borsta bort det mesta vid delvattenbyte. Avtar med tiden så det är ett initialt problem. Det där med hur länge dom klarar i vatten har jag inte reflekterat över. Men jag har en hel del red moore som jag använt i olika scapes över tid. Tror dock inte jag har haft ett scape mer än ett par år, sen har jag ledsnat och skapat något annat. Men rötterna hänger fortfarande med.. Gjorde ett scape en gång med rätt mycket red Moore (bilden).
                        Underbar scape Sleaper! Gillar verkligen färgerna och layouten.
                        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                        Kommentar

                        • Plejaderna
                          • March 2007
                          • 347

                          Så har det blivit dags för en update om lilla karet.

                          Igår hade två av tre rötter sjunkit och vattnet hade äntligen börjat se acceptabelt ut så jag kände att jag kunde börja med att överföra det jag hade i mitt huvud till verklighet. Och jag kan säga att det inte blev som jag tänkt mig.

                          För att inte skriva en lång historia får ni här tre bilder. Den första visar ett klumpigt försök att "rita" vad jag hade i mitt huvud. De andra två är vinklar av hur det blev.

                          Detta kar är i högsta grad fortfarande "work in progress" så fler växter kommer tillkomma och framförallt hydrocotyle tripartita, ht, riskerar att försvinna. Jag är mycket osäker på om jag vill ha den där eller inte. Som ni ser på bild ett så tänkte jag göra "ett vattenfall" av den men jag ser från mitt stora kar att ht växer snabbt och ganska invasivt. Dessutom hade jag fått den lilla roten och den gör sig definitivt bättre utan ht som bakgrund.

                          I ett såhär littet kar tror jag att ht lätt kan ta över.

                          Ni kan också se att jag inte har kopplat in det luftfiltret jag beställde. Jag vet inte om jag behöver det innan räkorna flyttar in.

                          En sak jag grubblar över är vad jag skall göra med den delen av roten som pekar rakt uppåt. Vill gärna ha den grön men har ingen aning vilken växt jag borde fästa där. Egentligen borde det vara anubias men att få den att inte torka ut verkar inte vara det lättaste. Dessutom vet jag inte hur snyggt det skulle vara med annan växt på ett "anubias" träd. Kanske gör jag det som är lättast och helt enkelt kapar ned den.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: lek med ow.jpg
Visningar: 196
Storlek: 500,9 KB
ID: 2416161Klicka på bilden för större version

Namn: 2020-04-06 front.jpg
Visningar: 194
Storlek: 397,6 KB
ID: 2416163

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 2020-04-06.jpg
Visningar: 213
Storlek: 387,7 KB
ID: 2416164
                          Bifogade filer
                          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Jag ger mig av förstående anledning inte in och kommenterar ( har ju inte en susning själv) men förstår känslan. Tycker det ser mycket bra ut .

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              Förstår tanken med ht, men den är ju rätt lätt att hålla efter med saxen när det behövs. Min ht breder ut sig rätt rejält nu över roten och ytan och min tanke är att binda in den mot roten för att få den att falla mer neråt, får se hur det funkar. Anubias är svåra att ha över vattenytan, försökte i litet paludarium för ett tag sen med detta men den torkade ganska snabbt. Mossa är kanske det som klarar sig bäst på roten som sticker upp? Kan ju också finnas någon krukväxt som passar, likt dom som används i paludarium t.ex. Inga stenar planerad i scapen annars? Ser framför mig några stenar mellan och vid rötterna som binder ihop det hela och ger en ö-liknande layout, kanske med några Bucephalandra på . Det man får tänka på med rötter som går över ytan och sticker ut eller vilar mot gaveln på akvariet är att iaf. Amanoräkor gärna klättrar ur karet. Annars ser det bra ut redan, fyller du på med mer växter också som du planerat blir det grymt.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Snyggt! Jag har ju anubiasblad över vattenytan men rotstocken måste vara under vatten... alternativt kan man kika efter konstgjorda växter och ta lite blad från en sån och binda fast...
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...