Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Är det denna tråden Ni tänker på? https://www.zoopet.com/forum/forum/-...a-anteckningar

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av ICC
      Är det denna tråden Ni tänker på? https://www.zoopet.com/forum/forum/-...a-anteckningar
      Precis den tänkte jag på.

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        Wow!! Killen är ett proffs. Jag kommer aldrig bli så duktig. Läste nu alla sidor i den tråden och vilka kar han har! Nyttig läsning om mycket. Dock använder sig även han av dyra led som jag inte känner att jag har råd med.
        Jag är mer inne på typ sådan här belysning som jag fortfarande funderar på fästanordning till.
        Den har 6400 K som jag läste mig till att bra växtljus skall ha och 1500 lumen som ger 28 lumen per liter vilket ger lite mer krut än vad jag har i mitt Juwel.
        MEN snyggt är det inte.

        Klicka på "Bauhaus" för att komma åt rätt link.
        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          Alternativt denna ramp som ger ännu bättre krut.
          Effekt: 24W Färgtemperatur: 6400K och 2640 lumen vilket ger 49 lumen/liter. Detta skulle ge mig ljus nog för även mer ljuskrävande växter vilket hade varit kul att kunna ha speciellt eftersom jag gärna blandar växterna med olika färg på bladen.
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Nu kom jag på en bra och "billigare" belysning; aquael leddy slim "Plant"! Man behöver inte köpa strömadapter till den så det blir inga extra kostnader. Och den är jättebra tycker jag! https://www.zoo.se/aquael-leddy-slim...art-8000k.html
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              Ursprungligen postat av åheim
              Nu kom jag på en bra och "billigare" belysning; aquael leddy slim "Plant"! Man behöver inte köpa strömadapter till den så det blir inga extra kostnader. Och den är jättebra tycker jag! https://www.zoo.se/aquael-leddy-slim...art-8000k.html
              Jag beställde precis den sista jag skrev om.

              Ni kommer aldrig igen ge mig råd för jag ger er knappt tid att ge de innan jag handlar. Mitt tålamod är verkligen nära noll.
              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Plejaderna

                Jag beställde precis den sista jag skrev om.

                Ni kommer aldrig igen ge mig råd för jag ger er knappt tid att ge de innan jag handlar. Mitt tålamod är verkligen nära noll.
                Hahaha, känner igen det. Men naturligtvis skall man ge råd när man kan, att du sedan hittar något som bättre passar dig är ju bara kul. Man behöver ju inte följa råden

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  Ursprungligen postat av Plejaderna
                  Alternativt denna ramp som ger ännu bättre krut.
                  Effekt: 24W Färgtemperatur: 6400K och 2640 lumen vilket ger 49 lumen/liter. Detta skulle ge mig ljus nog för även mer ljuskrävande växter vilket hade varit kul att kunna ha speciellt eftersom jag gärna blandar växterna med olika färg på bladen.
                  För mycket ljus är ofta lurigt och leder lätt till algodling om man inte samtidigt tillför CO2 och övrig näring. Bra alltså ifall ljuset går att reglera via dimmer eller annan styrning. Billigare LED- belysning eller LED som inte är anpassad för akvarier kan ju ändå funka för växterna som är rätt anpassningsbara men färgåtergivning etc. är ofta dålig, vilket gör att allt i akvariet kan se tråkigt och färglöst ut. I värsta fall kan bristen på kontraster osv. också göra att man upplever det som om att vattnet inte "verkar riktigt klart".

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    åheim (kul att taggningen fungerar) för att återkoppla till ett annat råd du gav och som jag kommer följa i det lilla karet..... Vi pratade mycket om spongefilter och jag beställde ett sådant tillsammans med karet. Vad jag undrar här nu är hur kraftig luftpump skall man ha för ett sådant filter till ett 54 liters kar?
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      Ursprungligen postat av Sleaper

                      För mycket ljus är ofta lurigt och leder lätt till algodling om man inte samtidigt tillför CO2 och övrig näring. Bra alltså ifall ljuset går att reglera via dimmer eller annan styrning. Billigare LED- belysning eller LED som inte är anpassad för akvarier kan ju ändå funka för växterna som är rätt anpassningsbara men färgåtergivning etc. är ofta dålig, vilket gör att allt i akvariet kan se tråkigt och färglöst ut. I värsta fall kan bristen på kontraster osv. också göra att man upplever det som om att vattnet inte "verkar riktigt klart".
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      • Plejaderna
                        • March 2007
                        • 347

                        Nu är jag riktigt imponerad av hur fort mina paket kom trots det läget hela samhället befinner sig i. Beställde karet 30/3 och ljusrampan 31/3 och blev överraskad när båda kom redan idag. Passade på att packa upp karet och testa lite layouts med de rötterna jag tänkt mig ha där i.
                        De översta två bilder är samma layout från två olika vinklar. Än så länge lutar det åt det layouten.

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_83271.jpg Visningar:	8 Storlek:	382.8 kB ID:     	2415841Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_83272.jpg Visningar:	9 Storlek:	252.3 kB ID:     	2415842Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_83273.jpg Visningar:	9 Storlek:	288.3 kB ID:     	2415843Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_83274.jpg Visningar:	8 Storlek:	248.8 kB ID:     	2415845
                        Senast redigerad av Plejaderna; 02 April 2020, 21:40.
                        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Ja det var en snabb leverans får jag säga.
                          Snyggt akvarium och det ska bli roligt att se hur det kommer att utveckla sig.
                          Jag gilla skapen längst ner till höger, om jag får kommentera.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Det här ser spännande ut. Snygg rot/gren . Detta kan bli hur bra som helst

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              Ursprungligen postat av ICC
                              Ja det var en snabb leverans får jag säga.
                              Snyggt akvarium och det ska bli roligt att se hur det kommer att utveckla sig.
                              Jag gilla skapen längst ner till höger, om jag får kommentera.
                              ICC den skapen är också en favorit.
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Plejaderna
                                • March 2007
                                • 347

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Det här ser spännande ut. Snygg rot/gren . Detta kan bli hur bra som helst
                                Tack Thomas! Det kluriga blir om det kommer se ut som i mitt huvud.... Vänta lite, sa inte någon annan något liknande för bara någon kväll sedan ?
                                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                                Kommentar

                                Arbetssätt...