Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    #76
    Dags för en ny uppdatering då jag äntligen mår bättre. Började må betydligt bättre redan igår em. Så igår kväll tvingade jag mig att försöka ta bort alger från framrutan. Det gick sådär. Ni kan se hur mycket det fanns på framrutan genom att titta på bakrutan som är orörd. Den var kroppen för trött att orka ta.

    Jag har också fått slänga in hydrocotyle tripartita som jag hade glömt att jag hade beställt redan vid första beställningen av växter men som kom först för några dagar sedan. Den enda platsen i karet som var ledig var mellan stenarna så då löstes valet av växterna för den platsen av sig själv så att säga eftersom jag inte ville säga till min butik att jag inte längre har plats för de växter jag bad de beställa för mig.

    Den andra marktäckare i karet är Marsiela hirsuta. Jag gillar den men vet inte om den passar i detta kar. Den har varit med från början och den har börjat sprida sig så jag får vänta och se hur den blir om några månader. Då kanske den är så tät att jag tycker att den gör sig bättre.

    Corydoras duplicareus verkar trivas, är överallt och inte alls blyga. De gillar beta på algerna från stenarna men algerna är många så jag skulle så fort som möjligt vilja skaffa amanoräkor. Hur det skall gå till är lite av ett dilemma eftersom de två butiker jag handlar i båda ägs av äldre personer varför jag inte vågar ens skicka min man dit av oron för att kunna smitta de med det jag har.

    Så algerna får fortsätta att trivas ett tag till. Det enda värde jag kollar är pH värdet och det håller sig på 7 både på morgonen, kvällen och mitt på dagen. Vattnet vi har är mjukt. Temperaturen ligger på 26 grader. Ljuset är tänt 9h per dag. Kanske borde jag minska antalet timmar ljuset är på och se om det hjälper mot algerna?

    De andra corydoras, viltfångade Corydoras trilineatus, är extremt skygga. De kommer fram enbart när de får mat och gömmer sig lika fort. När jag precis blev sjuk och började hosta skenade de iväg i akvariet vid varje hostning. Nu har jag gjort det i en vecka och de har blivit vana vid det. Mitt ansikte är dock fortfarande så skrämmande att de drar iväg så fort jag kommer i närheten av rutan.

    Tetrorna fortsätter se friska ut. Jag hoppas att det håller i sig.

    Så trots alla alger i karet är jag extremt glad att återigen ha ett akvarie i huset och jag smider planer på ett andra för fullt.
     
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #77
      Kul att du mår bättre! Karet ser jättefint ut! Hur många corydoras trilineatus har du? När jag hade ca tio sådana i mitt storkar var de väldigt skygga och försvann så fort jag närmade mig. Jag köpte sedan ungefär lika många till och då blev de mycket lugnare. Så, förutsatt att du har plats kan det vara värt ett försök att utöka gruppen.

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        #78
        Ursprungligen postat av Nando
        Kul att du mår bättre! Karet ser jättefint ut! Hur många corydoras trilineatus har du? När jag hade ca tio sådana i mitt storkar var de väldigt skygga och försvann så fort jag närmade mig. Jag köpte sedan ungefär lika många till och då blev de mycket lugnare. Så, förutsatt att du har plats kan det vara värt ett försök att utöka gruppen.
        Just nu har jag 9 trilineatus samt 6 duplucareus. Vet inte hur många fler det finns plats för, om några. Vad tror du?
        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #79
          Då har du ju rätt många corysar redan. I så fall skulle jag nog avvakta och se om de lugnar sig med tiden. När det gäller amanoräkor kanske du kan ringa butiken och höra ifall de tar swish? Då kan de ju fiska upp räkorna i en påse och ställa den utanför butiken när du kommer och så swishar du kostnaden och ni behöver inte ses alls.

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            #80
            Ursprungligen postat av Nando
            Då har du ju rätt många corysar redan. I så fall skulle jag nog avvakta och se om de lugnar sig med tiden. När det gäller amanoräkor kanske du kan ringa butiken och höra ifall de tar swish? Då kan de ju fiska upp räkorna i en påse och ställa den utanför butiken när du kommer och så swishar du kostnaden och ni behöver inte ses alls.
            Var rädd att jag har rätt många corydoras redan. Men tackar så mycket för idén med hur vi kan få in amanoräkorna. Skall kolla med de imorgon.
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            • Plejaderna
              • March 2007
              • 347

              #81
              Som godnatt får ni här se lilla sk*tungen som repade akvariet. Ni kan också se fåtölj som stod framme så att hon lyckades nå akvariet. Numera flyttas fåtöljen ifrån karet när ingen sitter och tittar på fiskarna eller så stoppar kompostgaller henne från att ta sig in i vardagsrummet.

              Här har min dotter låtit henne titta på fiskarna en stund och ni kan gissa vilka tankar hon gick i med tanke på gapet hon har.
              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #82
                Haha!

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #83
                  Blir bra med Tripartitan mellan stenarna.

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    #84
                    Äntligen frisk nog att hålla igång i en timme och det behövdes. Ca 40% av vattnet har blivit bytt och alla alger som satt på glaset är borta. Gjorde också några mindre omplanteringar.

                    Av någon anledning lyckas jag inte få till bra bilder av karet varken med min mobil eller med min kamera. Om ni skall titta på videon kan det vara bra att minska ljudet innan ni börjar.

                    När jag använde mig av zoom på min telefon blev iaf några detaljbilder ganska fina.

                    Nu återstår det bara att se om fiskarna klarar av detta byte utan dramatik.
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      #85
                       
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #86
                        Ursprungligen postat av Plejaderna
                        Äntligen frisk nog att hålla igång i en timme och det behövdes. Ca 40% av vattnet har blivit bytt och alla alger som satt på glaset är borta. Gjorde också några mindre omplanteringar.

                        Av någon anledning lyckas jag inte få till bra bilder av karet varken med min mobil eller med min kamera. Om ni skall titta på videon kan det vara bra att minska ljudet innan ni börjar.

                        När jag använde mig av zoom på min telefon blev iaf några detaljbilder ganska fina.

                        Nu återstår det bara att se om fiskarna klarar av detta byte utan dramatik.
                        Vilka vackra bilder på dina växter

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #87
                          Skönt att du mår bättre! Fina bilder också!

                          Kommentar

                          • Plejaderna
                            • March 2007
                            • 347

                            #88
                            Tack så jättemycket Inger och Nando!!
                            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              #89
                              Igår såg jag första snäckor. Så små att de var svåra att se, mindre än en millimeter. De kom som ägg på cryptocoryne jag köpte privat. Jag försökte rensa alla ägg jag såg men hade uppenbarligen missat några. Då lär det bli andra prioriteringar av fisk nästa gång jag köper någon.

                              Försöker också hitta amanoräkor men redan förra veckan fick jag veta att min närmaste fiskbutik inte hade de så det blir till att leta vidare. Idag tog jobbet all min tid så när jag väl kom på att ringa till nästa butik för att fråga om räkorna hade den hunnit stänga.

                              Och allt som händer med anledning av virusspridning får mig att undra om inte tillgång på fisk kommer att minska och de som kommer finnas tillgängliga kommer vara färre och dyrare? Vad tror ni?

                              Till sist så lyckades jag också få till en någorlunda OK bild på akvariet.


                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                #90
                                Vilken fin bild! Karet är vackert!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...