Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    #61
    Ursprungligen postat av Nando
    Roligt att se utvecklingen!
    Tack Nando! Ja det är det verkligen.
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      #62
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Det tar sig bra! Någon mindre crypto eller nåt hade kanske gjort sig mellan stenarna.
      Tack Sleaper! Jag blev väldigt förtjust i denna: cryptocoryne albida 'brown' men den tycks vara svår att hitta. Har gjort en beställning från min lokala fiskbutik men den är för tillfället slut hos leverantören.
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Plejaderna
        • March 2007
        • 347

        #63
        Ursprungligen postat av Fiskburken
        Kul att se uppdateringen. Snart kommer hela akvariet vara överfullt av Limnophila om naturen får gå sin gång!
        Tack Fiskburken! Limnophila får för tillfället växa sig större men jag förbereder mig på att behöva ansa den hårt om någon vecka.
        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #64
          Ursprungligen postat av Plejaderna

          Tack Sleaper! Jag blev väldigt förtjust i denna: cryptocoryne albida 'brown' men den tycks vara svår att hitta. Har gjort en beställning från min lokala fiskbutik men den är för tillfället slut hos leverantören.
          albida är en pytteliten crypto, iaf. i mitt 180l. Växer väldigt långsamt och behöver lång tid för att etablera sig verkar det. C. petchi är kanske ett alternativ ifall man vill ha en crypto som kan fylla ut lite mer.

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            #65
            Vit prick, vit prick, ännu en prick. Bara på tetrorna. Jag plockar alla nybörjarfel. Pappa hade inte varit stolt.
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #66
              Riktigt tråkigt. Men ibland har man ju bara otur också.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #67
                Tyvärr är det ofta den ända vägen, genom sjukdomar och misstag...... just vita prick brukar ju inte vara dödlig iallafall. Lycka till.

                Kommentar

                • Fiskburken
                  • March 2019
                  • 198

                  #68
                  Har du karantänkar?

                  Jag körde vitaprickmedicinen från JBL men det gick rätt hårt åt mina växter, så i efterhand hade jag nog inte gjort det i huvudakvariet.

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    #69
                    Ursprungligen postat av Fiskburken
                    Har du karantänkar?

                    Jag körde vitaprickmedicinen från JBL men det gick rätt hårt åt mina växter, så i efterhand hade jag nog inte gjort det i huvudakvariet.
                    Har inte karantänkar men det ligger högst på önskelistan, förutom att jag önskar att fiskarna tillfrisknar.
                    Trots prickarna är tetrorna lika snabba som vanligt vilket innebär att jag har noll chans att fånga de om inte jag tar ut all inredning och växterna. Dessutom har jag efter mycket läsandet insett att dessa parasiter kan finnas i akvariet även utan att fiskarna blir sjuka. Därför fick det bli behandling på plats för att bli av med så många av de som möjligt.

                    ​​​​​Kör med protozin efter att ha googlat en massa om hur corydoras skulle klara av det.

                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      #70
                      Ursprungligen postat av Sleaper

                      albida är en pytteliten crypto, iaf. i mitt 180l. Växer väldigt långsamt och behöver lång tid för att etablera sig verkar det. C. petchi är kanske ett alternativ ifall man vill ha en crypto som kan fylla ut lite mer.
                      Tack för förslaget Sleaper! Jag tycker att stenarna är så fina att jag gärna vill att de förblir synliga.

                      Kan ännu inte se framför mig den perfekta lösningen men välkomnar alla förslag.
                      Senast redigerad av Plejaderna; 11 March 2020, 12:46.
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      • Plejaderna
                        • March 2007
                        • 347

                        #71
                        Tyvärr bara tråkigheter att rapportera idag. Ligger hemma utslagen i en förkylning med hosta, ont i halsen och feber. Förhoppningsvis inte corona. Dessutom tre döda fiskar i karet. Två rödmunstetror och en c. trilineatus. Enda positiva med allt det negativa är att jag nu inte kan ta mig till en fiskebutik och köpa fler fiskar. Hur är det man säger... inget ont som inte för något gott med sig.... Såååå sant.
                        Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                        Kommentar

                        • Plejaderna
                          • March 2007
                          • 347

                          #72
                          Inga dödsfall i karet idag och alla fiskar ser ut att må bra. Prickarna är borta. Tetrorna har genom hela sjukdomsperioden behållit sin vackra röda färg på huvuden. Än så länge verkar inte växterna ha tagit stryk av medicinen. Fast det kanske visas senare?
                          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                          Kommentar

                          • Plejaderna
                            • March 2007
                            • 347

                            #73
                            Alla fiskar verkar fortfarande friska vilket känns bra. Själva karet får fler och fler alger men jag är för sjuk att orka göra något åt det. Återkommer när jag har blivit såpass bra att jag orkar komma med något vettigt.
                            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #74
                              Krya på dig!

                              Kommentar

                              • Plejaderna
                                • March 2007
                                • 347

                                #75
                                Ursprungligen postat av Nando
                                Krya på dig!
                                Tack Nando!!
                                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                                Kommentar

                                Arbetssätt...