Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    #16
    Ursprungligen postat av Nando
    Den är 0,8-1,2 om jag inte minns fel.
    Nu gjorde du mig riktigt glad Nando, tack så jättemycket!
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #17
      Så bra!

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #18
        Rådasanden är naturligt slipad och helt utan vassa kanter, mycket lämplig och personligen tycker jag att det är den snyggaste.
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Plejaderna
          • March 2007
          • 347

          #19
          Ursprungligen postat av Marten64
          Rådasanden är naturligt slipad och helt utan vassa kanter, mycket lämplig och personligen tycker jag att det är den snyggaste.
          Tack Mårten! Det tycker jag med.
          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            #20
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200226_225156__01.jpg
Visningar: 342
Storlek: 388,3 KB
ID: 2414198Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20200226_142405__01.jpg Visningar:	0 Storlek:	737.9 kB ID:     	2414197 Idag kom växterna så det blev en planteringskväll här i huset.

            Jag började dock med att försöka arrangera rötterna i en formation som skulle se harmonisk med stenlandskapet och det var inte det lättaste. Jag vet inte hur många gånger jag fick ändra rötternas läge innan jag blev någorlunda nöjd. Det hände också något oväntat. När jag flyttade rötterna från hundmatstunnan jag hade de blötlagda i till själva akvariet så gick den ena roten från att vara helt nedsjunken i tunnan till flytande i akvariet. När jag sedan la den i tunnan igen sjönk den direkt. Mystiskt kan jag tycka. De enda skillnaderna i vattnet på dessa två ställen, som jag kan komma på, är deras temperatur samt att stenarna i akvariet kan ha påverkat ph och vattnets hårdhet. Nåväl det blev rätt OK med fyra rötter i akvariet istället för fem.


            Jag ber om ursäkt för växtskräpet på ytan, jag hade för bråttom med att ta en bild helt enkelt.


            ​​



            Några ord om växterna som har fått flytta in:
            Bakom stenarna syns cryptocoryne aponogetifolia, ett måste i mina akvarium. Jag helt enkelt älskar denna växt. När jag var liten hade vi den i alla våra akvarium. Som solitär är den rätt ful, men när den finns i sådan mängd att det känns som att den har bildat en undervattensskog som fiskarna glatt simmar igenom kommer det vackra med den fram. Det år sådana minnen jag har av den. Det är så jag vill ha den här med.

            På mitten av den ena roten ha jag fäst weeping moss och på dess topp Taiwan moss.

            De tre röda grupper är röd/smalbladig Ludwigia. En fjärde grupp av den finns bakom den största stenen.

            Den enda marktäckare jag har just nu är Marsiela hirsuta. Skall bli spännande se hur den kommer utvecklas.

            Längst fram till höger syns Limnophila sessiliflora, gälört som egentligen borde stå bakom rötterna men då den växt jag egentligen vill ha längst fram till höger ännu inte har kommit planterade jag dessa istället. Hoppas att de kommer överleva en flytt till bakgrunden om ca en vecka eller så.

            Sedan hade jag turen att hitta sex små vackra Corydoras duplicareus som jag reserverade direkt. Hade gärna haft fler men dessa är de enda butiken hade. Tänker hämta de om en vecka eller så.




            Bifogade filer
            Senast redigerad av Plejaderna; 26 February 2020, 23:00.
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #21
              Jag ser inga bilder Kanske är det något knas med min telefon. Är det någon annan som kan se bilderna?

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                #22
                Ursprungligen postat av Nando
                Jag ser inga bilder Kanske är det något knas med min telefon. Är det någon annan som kan se bilderna?
                Det strulade lite när jag överlevde bilderna första gången. Uppdaterade inlägget med nya filer och hoppas att det går att se bilderna nu även om de kanske inte visas på rätt ställe i texten.
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #23
                  Nu ser jag, tack! Så fint!

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    #24
                    Ursprungligen postat av Nando
                    Nu ser jag, tack! Så fint!
                    Tack Nando! Går dock inte att jämföra med dina fina akvarier.
                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #25
                      Tack, men mina kar är ju uppvuxna och ditt är helt nyplanterat. Ditt kommer bli helbra när växterna tar sig och sprider sig. Tycker grunden är väldigt fin!

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #26
                        Mystiskt med roten som flöt. Skillnaden mellan de olika vattnens densitet måste vara minimal.

                        Hur fäste du mossan på roten?

                        Kommentar

                        • Plejaderna
                          • March 2007
                          • 347

                          #27
                          Ursprungligen postat av stefant
                          Mystiskt med roten som flöt. Skillnaden mellan de olika vattnens densitet måste vara minimal.

                          Hur fäste du mossan på roten?
                          Visst är det mystiskt, det där med roten.

                          Mossan på toppen är bara nedtryckt i vecken i roten. Den som finns på rotens böjda arm så att säga sitter fast med hjälp av fiskelina.

                          Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                          Kommentar

                          • Plejaderna
                            • March 2007
                            • 347

                            #28
                            Ursprungligen postat av Nando
                            Tack, men mina kar är ju uppvuxna och ditt är helt nyplanterat. Ditt kommer bli helbra när växterna tar sig och sprider sig. Tycker grunden är väldigt fin!
                            Tack så jättemycket.
                            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              #29
                              Så besviken på mig själv. Har varit extremt noggrann med planeringen och ändå gjorde jag så fel. Det sista jag ville ha i karet är kalk och ni kan se på den bifogade bilden hur mycket kalk som har frigjorts från stenarna. Ren kalkastrof! Nu åker de ut och imorgon får det tänkas ut något nytt att ha på den sidan av akvariet. Huh :‑X :-( :'(

                              Edit: stenarna får en chans till eftersom avlagringar kan vara från sanden med.
                              ​​​
                              Senast redigerad av Plejaderna; 28 February 2020, 19:11.
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                #30
                                Nej hupp hupp stopp o belägg!! Så där blir det alltid när man startar ett helt nytt kar, det har inget men nån kalk att göra! Nu får du ha tråkigt och vänta på grejerna tills det börjar komma igång helt enkelt
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...