Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Plejaderna
    svarade
    Liten uppdatering från söder....

    Jag fick lite dåligt samvete för att jag inte lägger upp lika många bilder på mina övriga fiskar som jag gör av mina kar och numera även fjärilar. Jag har ju inte namngett mina övriga fiskar så som jag namngett mina fjärilar. Detta iofs av en enkel anledning - alla tetror och mina malar ser i princip likadana ut så inte så enkelt att hålla koll på vem är vem.

    Även idag vaknade jag till att alla fiskarna mår bra och jag kan inte säga annat än att jag känner mig oerhört tacksam för att det inte syns några vita prickar eller annat tokigt i karet. Jag är dock beredd på strul då jag pga fjärilarna har fått öka mängden mat de får vilket kan rubba den balans som jag fått i det stora karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: c_duplicareus.jpg
Visningar: 224
Storlek: 683,2 KB
ID: 2417067

    Här nedan den färglösa honan - Daga
    Har ingen aning om foto med bajs tillåts här på zoopet eller om admin kommer censurera bort det. Jag hoppas dock att ni som tar er tid att läsa och titta igenom mina bilder är härdade. Det finns liksom värre saker att se på på www.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200502_193709.jpg
Visningar: 235
Storlek: 929,9 KB
ID: 2417069Klicka på bilden för större version

Namn: rödmunstetra.jpg
Visningar: 229
Storlek: 700,5 KB
ID: 2417068

    I det lilla karet har jag följt Ingers tips och använt mig av slangen för att få bukt med den vita hinnan rötterna var insvepta i. Har lyckats få bort det mesta. Den inte bara ser ful ut, den stinker också. Tack ännu en gång Inger!

    I detta kar bor det alltså ca 10 Orange Sakura. Vuxna och nykläckta ungar. Två av de vuxna honor har ägg vilket kommer resultera i yngelexplosion snart misstänker jag.

    Ljusrampen till detta kar var upphängd alltför högt så ljuset var dåligt och växterna växte inte som jag var van vid att se de växa så detta åtgärdade min man för några dagar sedan. Jag ser framemot att se om växthastigheten kommer öka.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20200503_195959_2.jpg
Visningar: 235
Storlek: 556,9 KB
ID: 2417071
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Mig ska du inte tacka Mea, jag hade ju inget alls att komma med eftersom jag misslyckats hela tiden.
    Fler bilder på dom nya om det går

    //Inger
    Klart jag skall tacka dig Inger, du tipsade mig om Mats kunskapsgömma om fjärilar.....

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Trevligt med de nya fjärilarna. Kul också att du tog kontakt och ställde frågor. Tyvärr inga exakta svar som kommer att hjälpa dig. Nando är i mina ögon den som har godast hand med fjärilar här på forumet.
    Hoppas verkligen att du hittat en stark gen med fjärilar. Ska följa dig med intresse i denna tråd och hålla tummarna att allt går som på räls. Skriver som Nando, skäms inte för att lägga upp bilder.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jättekul! Ös på med bilder!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Mig ska du inte tacka Mea, jag hade ju inget alls att komma med eftersom jag misslyckats hela tiden.
    Fler bilder på dom nya om det går

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Tack så jättemycket Nando och Inger!

    Stort tack också till Mats, ICC och återigen Inger för att ni stod ut med mina frågor om fjärilar och för alla goda råd.

    Nu skall jag bara försöka få dessa att överleva.

    Första natten gick bra och alla sex lever ännu. Inga tecken på vita prickar. Övriga fiskar beter sig som vanligt och inga vita prickar på de heller.

    Låt mig presentera de fantastiska sex:

    Daga - hona utan täckning på kroppen.
    Lillan - den minsta och mörkaste av alla sex. Hona.
    Lilla Blå - ljusblå hona.
    Natten - mörkaste hanen.
    Valle - viltfärgad hane.
    Nalle - viltfärgad hane.

    Nalle och Valle kan jag ännu inte se skillnad på men hoppas att det kommer snart.

    ​​​​​​








    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Jag önskar dig också lycka till! Hoppas på många bilder

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad roligt att du köpt fjärilar! Jag älskar fjärilar, de lyser verkligen upp ett kar med sina vackra färger och pigga sätt. Hoppas du har fått tag på friska och starka exemplar så du kan njuta av dem länge. Jag var också osäker och lite orolig för hur det skulle gå innan jag köpte mina första. Och visst, några har dött längs vägen. Men det har ändå varit värt det, för de som har blivit kvar har skänkt mig mycket glädje och erfarenhet. Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Sedan jag startade upp karet i februari har jag letat efter bra fjärilsciklider. Och de senaste dagarna har jag även plågat Inger, ICC och Mats med mina frågor om fjärilshållning. Så idag blev det så dags för några fjärilar att flytta hit. Det blev 3 par. Tror jag har fått två korsningar mellan svart och vanlig, en blå och tre vanliga. Men jag är lite osäker på vissa av de då alla fortfarande är rätt små och har ännu inte färgat ut helt. De är inte köpta i butik utan direkt av en odlare.
    Jag har förstått att jag inte borde hoppas på att alla kommer överleva flytten och leva längre än några månader men jag tänkte testa och se hur det går.

    Iom dessa fiskar är nu karet överfullt så här lär det inte bli nya fiskar på väääääldigt länge hoppas jag.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Idag slet vi oss från karantän och begav oss på en längre utflykt till en odlare av fjärilsciklider. Med oss hem har vi 6st. små fjärilar. De är fortfarande mycket unga och de är födda och uppvuxna i vattnet som är mycket likt det vi har i vårt stora kar så det skall bli mycket spännande se hur det kommer gå för de.
    Det var så häftigt att se hur svårt det var att fånga de. Inte för att de simmade helt vilt utan för att de var så oberörda av håven att det hela tiden simmade in nya fiskar i den och inga av de hade bråttom att lämna håven.
    Bild kommer förhoppningsvis senare idag.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Det har jag ingen åsikt om. Men jag misstänkte det eftersom personen annonserar intensivt på fb och blocket.
    Ah. Jag som trodde att du hade erfarenhet av hans fiskar. Då blir det en tur dit i helgen.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Det har jag ingen åsikt om. Men jag misstänkte det eftersom personen annonserar intensivt på fb och blocket.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC

    Trelleholla?
    Ja. Är de inte bra?

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna
    Nu ser det dock som att jag har lyckats hitta fjärilar som kommer duga. Det är en kille här i länet som odlar lite
    Trelleholla?

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Så fint ditt kar har utvecklats P, fina bilder . Du kan enkelt suga upp det vita slemmet på rötterna med en slang, jag har också slem på mina rötter, men i regel brukar det försvinna efter ett tag men gör det inte det så tar jag slangen till hjälp.

    //Inger
    Tack för dina fina ord om mitt kar Inger. Det betyder mycket att det kommer från dig.

    Och ditt tips var jättebra! Tack så mycket! :-)

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...