Till minne av min far

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Plejaderna
    svarade
    Dags för en ny uppdatering då jag äntligen mår bättre. Började må betydligt bättre redan igår em. Så igår kväll tvingade jag mig att försöka ta bort alger från framrutan. Det gick sådär. Ni kan se hur mycket det fanns på framrutan genom att titta på bakrutan som är orörd. Den var kroppen för trött att orka ta.

    Jag har också fått slänga in hydrocotyle tripartita som jag hade glömt att jag hade beställt redan vid första beställningen av växter men som kom först för några dagar sedan. Den enda platsen i karet som var ledig var mellan stenarna så då löstes valet av växterna för den platsen av sig själv så att säga eftersom jag inte ville säga till min butik att jag inte längre har plats för de växter jag bad de beställa för mig.

    Den andra marktäckare i karet är Marsiela hirsuta. Jag gillar den men vet inte om den passar i detta kar. Den har varit med från början och den har börjat sprida sig så jag får vänta och se hur den blir om några månader. Då kanske den är så tät att jag tycker att den gör sig bättre.

    Corydoras duplicareus verkar trivas, är överallt och inte alls blyga. De gillar beta på algerna från stenarna men algerna är många så jag skulle så fort som möjligt vilja skaffa amanoräkor. Hur det skall gå till är lite av ett dilemma eftersom de två butiker jag handlar i båda ägs av äldre personer varför jag inte vågar ens skicka min man dit av oron för att kunna smitta de med det jag har.

    Så algerna får fortsätta att trivas ett tag till. Det enda värde jag kollar är pH värdet och det håller sig på 7 både på morgonen, kvällen och mitt på dagen. Vattnet vi har är mjukt. Temperaturen ligger på 26 grader. Ljuset är tänt 9h per dag. Kanske borde jag minska antalet timmar ljuset är på och se om det hjälper mot algerna?

    De andra corydoras, viltfångade Corydoras trilineatus, är extremt skygga. De kommer fram enbart när de får mat och gömmer sig lika fort. När jag precis blev sjuk och började hosta skenade de iväg i akvariet vid varje hostning. Nu har jag gjort det i en vecka och de har blivit vana vid det. Mitt ansikte är dock fortfarande så skrämmande att de drar iväg så fort jag kommer i närheten av rutan.

    Tetrorna fortsätter se friska ut. Jag hoppas att det håller i sig.

    Så trots alla alger i karet är jag extremt glad att återigen ha ett akvarie i huset och jag smider planer på ett andra för fullt.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Krya på dig!
    Tack Nando!!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Krya på dig!

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Alla fiskar verkar fortfarande friska vilket känns bra. Själva karet får fler och fler alger men jag är för sjuk att orka göra något åt det. Återkommer när jag har blivit såpass bra att jag orkar komma med något vettigt.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Inga dödsfall i karet idag och alla fiskar ser ut att må bra. Prickarna är borta. Tetrorna har genom hela sjukdomsperioden behållit sin vackra röda färg på huvuden. Än så länge verkar inte växterna ha tagit stryk av medicinen. Fast det kanske visas senare?

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Tyvärr bara tråkigheter att rapportera idag. Ligger hemma utslagen i en förkylning med hosta, ont i halsen och feber. Förhoppningsvis inte corona. Dessutom tre döda fiskar i karet. Två rödmunstetror och en c. trilineatus. Enda positiva med allt det negativa är att jag nu inte kan ta mig till en fiskebutik och köpa fler fiskar. Hur är det man säger... inget ont som inte för något gott med sig.... Såååå sant.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper

    albida är en pytteliten crypto, iaf. i mitt 180l. Växer väldigt långsamt och behöver lång tid för att etablera sig verkar det. C. petchi är kanske ett alternativ ifall man vill ha en crypto som kan fylla ut lite mer.
    Tack för förslaget Sleaper! Jag tycker att stenarna är så fina att jag gärna vill att de förblir synliga.

    Kan ännu inte se framför mig den perfekta lösningen men välkomnar alla förslag.
    Senast redigerad av Plejaderna; 11 March 2020, 12:46.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Fiskburken
    Har du karantänkar?

    Jag körde vitaprickmedicinen från JBL men det gick rätt hårt åt mina växter, så i efterhand hade jag nog inte gjort det i huvudakvariet.
    Har inte karantänkar men det ligger högst på önskelistan, förutom att jag önskar att fiskarna tillfrisknar.
    Trots prickarna är tetrorna lika snabba som vanligt vilket innebär att jag har noll chans att fånga de om inte jag tar ut all inredning och växterna. Dessutom har jag efter mycket läsandet insett att dessa parasiter kan finnas i akvariet även utan att fiskarna blir sjuka. Därför fick det bli behandling på plats för att bli av med så många av de som möjligt.

    ​​​​​Kör med protozin efter att ha googlat en massa om hur corydoras skulle klara av det.

    Lämna en kommentar:


  • Fiskburken
    svarade
    Har du karantänkar?

    Jag körde vitaprickmedicinen från JBL men det gick rätt hårt åt mina växter, så i efterhand hade jag nog inte gjort det i huvudakvariet.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Tyvärr är det ofta den ända vägen, genom sjukdomar och misstag...... just vita prick brukar ju inte vara dödlig iallafall. Lycka till.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Riktigt tråkigt. Men ibland har man ju bara otur också.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Vit prick, vit prick, ännu en prick. Bara på tetrorna. Jag plockar alla nybörjarfel. Pappa hade inte varit stolt.

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Ursprungligen postat av Plejaderna

    Tack Sleaper! Jag blev väldigt förtjust i denna: cryptocoryne albida 'brown' men den tycks vara svår att hitta. Har gjort en beställning från min lokala fiskbutik men den är för tillfället slut hos leverantören.
    albida är en pytteliten crypto, iaf. i mitt 180l. Växer väldigt långsamt och behöver lång tid för att etablera sig verkar det. C. petchi är kanske ett alternativ ifall man vill ha en crypto som kan fylla ut lite mer.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Fiskburken
    Kul att se uppdateringen. Snart kommer hela akvariet vara överfullt av Limnophila om naturen får gå sin gång!
    Tack Fiskburken! Limnophila får för tillfället växa sig större men jag förbereder mig på att behöva ansa den hårt om någon vecka.

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Det tar sig bra! Någon mindre crypto eller nåt hade kanske gjort sig mellan stenarna.
    Tack Sleaper! Jag blev väldigt förtjust i denna: cryptocoryne albida 'brown' men den tycks vara svår att hitta. Har gjort en beställning från min lokala fiskbutik men den är för tillfället slut hos leverantören.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...