240l SA-resan är målet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viktore
    • January 2020
    • 12

    240l SA-resan är målet.

    Som helt nyregistrera medlem vill jag först och främst passa på att tacka för alla spännande projekttrådar och all kunskap som finns samlad på zoopet.

    Jag heter Viktor och har under lång tid varit inne och smygläst på forumet för att samla kunskap inför mitt första "riktiga" akvarium.
    i helgen var det dags. Ett juwel 240l inhandlades samt kringutrustning som co2 system och en ytterpump Fluval fx6.


    Efter att jag tagit ut orginalpumpen och satt på svart bakgrund var det dags för lite hardscape.

    Jag tänker mig rötter och lite högre växter i vänstra delen av karet för att sen gradvis bli lägre mot stenröset

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20200119_184912.jpg
Visningar: 461
Storlek: 445,2 KB
ID: 2412790

    Nu var det äntligen dags att fylla på med vatten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20200119_191207.jpg
Visningar: 379
Storlek: 384,8 KB
ID: 2412791

    Självklart flyter ena roten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20200121_202347.jpg
Visningar: 400
Storlek: 338,2 KB
ID: 2412792

    Idag har jag fyllt på med lite mer snabbväxande växter, filtermedia från en bekant som har ett väl ingånget akvarium. Men det bästa av allt, roten har nästan tappat all flytkraft.

    Jag skulle vilja ha lite tips på någon fin L- mal som inte blir alltför stor och sammansättningar av arter som skulle fungera. Invånare jag har tänkt mig (trorjag) är Corydoras sterbai 6-8 st, Apistogramma
    cacatuoides 1+2.

    Hur fungerar det med scalarer i detta akvarium?

    Målet är ett kar större än 1000l men just nu njuter jag av resan dit...
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ser fint ut!
    Skall bli spännande att följa ditt projekt!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #3
      Vad roligt med en ny projekttråd! Det ska bli spännande att följa ditt nya kars utveckling!

      Jag tycker 240L är för litet för scalarer. Dels är Juwelkarets höjd i lägsta laget, dels blir scalarer, enligt min erfarenhet i alla fall, väldigt revirhävdande vid lek. Har du fler än ett par scalarer kommer de bråka sinsemellan. Har du bara ett par kanske det fungerar men övriga fiskar lär få samsas på begränsad plats när rommen är lagd. Jag har fyra scalarer, varav ett par leker regelbundet, i ett 576L och det känns inte så stort som det låter när de drar igång...

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #4
        Välkommen, kul att få följa med. Och även om du inte har tusen liter så har du ju valt en bra storlek att börja med. Det låter ju som din start idé är bra. Jag hade lagt till ett stimm tetror. Tror också att scalarer borde ha större men kanske en grupp nyckelhålciklider eller flaggcikllid skulle kunna passa. Kan för lite själv för att råda men de brukar vara rätt fredliga både mot andra och i grupp.
        som sagt, välkommen

        Kommentar

        • Viktore
          • January 2020
          • 12

          #5
          Tack för goda råd!

          Era trådar har jag följt under lång tid och ni har varit till stor inspiraton för mig.

          Under veckan har det varit fullt upp med jobb och familj så akvariet har fått tuffa på i fred med endast lite tillskott av växtnäring och filtermedia. Jag har startat med 4h ljus och 3,5 h co2. Co2 startar en halvtimme innan ljuset och stängs av 1h innan ljuset släcks.

          Nästa vecka ska jag öka på ljuset en aning.
          Jag ska öka på gradvis upp till 6h ljus/dag.

          Idag har jag köpt första fiskarna. Fiskarna koppades in under 1,5 timme medan akvariet var nedsläckt. Dom nya invånarna verkar trivas. Det märks att det är en stimfisk, gruppen utforskar sin nya miljö tillsammans. Jag passade även på att kika på nyckelhåls ciklider. Spännande fisk, ska läsa mer om dom. Än finns det tid att känna efter vilken art som ska få flytta in i akvariet.


          Klicka på bilden för större version

Namn: 20200124_162504.jpg
Visningar: 377
Storlek: 360,2 KB
ID: 2412902
          Corydoras Sterbai

          Nu har roten sjunkit och fått sin plats i akvariet.

          Klicka på bilden för större version

Namn: 20200124_171330.jpg
Visningar: 367
Storlek: 380,8 KB
ID: 2412903

          Imorgon ska jag försöka hitta någon låg och bladig växt som jag vill ha mellan roten och stenarna.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Det ser fint ut! Vad roligt att de första fiskarna flyttat in!

            Kommentar

            • Viktore
              • January 2020
              • 12

              #7
              Nu har akvariet varit igång lite över en månad, tiden går fort.

              Inkörsperioden av akvariumet har gått väldigt bra. Alla corydoras som har varit med från starten har mått bra under tiden akvariumet genom gick första kvävecykeln.

              Första veckorna var jag sparsam med mat till fiskarna. Mellan vecka två och tre fick jag en liten förhöjd nivå av no2 (0,5) men nivån vände neråt efter två dagar.

              Jag har inte heller bytt vatten i stor utsträckning utan hållt mig till ca 20% var 14 dag. Vattenvärdena ligger väldigt stabila och det känns som dom nyttiga bakterierna fått växa till sig ordentligt.

              Växterna som planterats hittills har jag fokuserat på att dom ska vara av snabbväxande sort, och växt det här dom verkligen gjort.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 20200220183911.jpg
Visningar: 325
Storlek: 545,5 KB
ID: 2413880

              Det har även tillkommit 6st nya invånare.

              4st nyckelhålsciklider

              Klicka på bilden för större version

Namn: 20200217175900.jpg
Visningar: 282
Storlek: 400,0 KB
ID: 2413882

              2st electric blue acara.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 20200219_204629.jpg
Visningar: 270
Storlek: 509,3 KB
ID: 2413883


              Alla invånare verkar trivas och jag hoppas att acaran kommer att fungera med nyckelhålscikliderna även när acarona växer till sig.


              Klicka på bilden för större version

Namn: 20200210_191533.jpg
Visningar: 315
Storlek: 352,6 KB
ID: 2413881

              Soffan framför akvariumet har blivit
              favoritplatsen på kvällarna.

              Det jag planerar härnäst är att hitta någon passande pedistal där gulrankorna kan stå bredvid akvariumet. Jag har även funderingar på en blomvägg ovanför akvariumet där jag låter växterna dra nytta av akvariumets näringsrika vatten.


              Kommentar

              • Jenny_E
                • July 2004
                • 661

                #8
                Ursprungligen postat av Viktore
                Nu har akvariet varit igång lite över en månad, tiden går fort.

                Inkörsperioden av akvariumet har gått väldigt bra. Alla corydoras som har varit med från starten har mått bra under tiden akvariumet genom gick första kvävecykeln.

                Första veckorna var jag sparsam med mat till fiskarna. Mellan vecka två och tre fick jag en liten förhöjd nivå av no2 (0,5) men nivån vände neråt efter två dagar.

                Jag har inte heller bytt vatten i stor utsträckning utan hållt mig till ca 20% var 14 dag. Vattenvärdena ligger väldigt stabila och det känns som dom nyttiga bakterierna fått växa till sig ordentligt.

                Växterna som planterats hittills har jag fokuserat på att dom ska vara av snabbväxande sort, och växt det här dom verkligen gjort.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20200220183911.jpg
Visningar: 325
Storlek: 545,5 KB
ID: 2413880

                Det har även tillkommit 6st nya invånare.

                4st nyckelhålsciklider

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20200217175900.jpg
Visningar: 282
Storlek: 400,0 KB
ID: 2413882

                2st electric blue acara.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20200219_204629.jpg
Visningar: 270
Storlek: 509,3 KB
ID: 2413883


                Alla invånare verkar trivas och jag hoppas att acaran kommer att fungera med nyckelhålscikliderna även när acarona växer till sig.


                Klicka på bilden för större version

Namn: 20200210_191533.jpg
Visningar: 315
Storlek: 352,6 KB
ID: 2413881

                Soffan framför akvariumet har blivit
                favoritplatsen på kvällarna.

                Det jag planerar härnäst är att hitta någon passande pedistal där gulrankorna kan stå bredvid akvariumet. Jag har även funderingar på en blomvägg ovanför akvariumet där jag låter växterna dra nytta av akvariumets näringsrika vatten.

                Har du funderat närmre på blomväggens utförande? Går i liknande tankar.

                Kommentar

                • Viktore
                  • January 2020
                  • 12

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jenny_E

                  Har du funderat närmre på blomväggens utförande? Går i liknande tankar.
                  Ja jag funderar på att köpa aquael hydroponic plus och använda som bas i kombination med en vanlig spaljé. Hur går dina tankar då?

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    #10
                    Jag har kikat på samma. Ett annat alternativ är klätterväxt som får klättra (spalje är väl bra tanke) från akvariet och uppåt.
                    Var väl ICC här som byggde ett träd?

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #11
                      Jo det var nog ICC som hade ett trädprojekt. Fungerar fortfarande utmärkt men är snart helt igenväxt att Gullrankan och klätterfikusen.
                      För nyfikenhet, med start på inlägg #100. https://www.zoopet.com/forum/forum/-...akvarium/page7

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Snyggt. Fint med cikliderna. Det växer snabbt med CO2... Några växter har tillkommit i framkant också. Cryptocoryne?

                        Kommentar

                        • Viktore
                          • January 2020
                          • 12

                          #13
                          Ursprungligen postat av ICC
                          Jo det var nog ICC som hade ett trädprojekt. Fungerar fortfarande utmärkt men är snart helt igenväxt att Gullrankan och klätterfikusen.
                          För nyfikenhet, med start på inlägg #100. https://www.zoopet.com/forum/forum/-...akvarium/page7
                          Nu har jag kikat igenom din tråd, verkligen jättefint.

                          Jag har inte kommit längre i mitt egna projekt än
                          men kommer hämta inspiration i din tråd.

                          /Viktor

                          Kommentar

                          • Viktore
                            • January 2020
                            • 12

                            #14
                            Ursprungligen postat av stefant
                            Snyggt. Fint med cikliderna. Det växer snabbt med CO2... Några växter har tillkommit i framkant också. Cryptocoryne?
                            Ja det stämmer bra, i framkant sitter cryptocoryne.

                            Co2 gör underverk. Jag funderar på att börja med pmmd. Idag kör jag tropicas gröna flaska.
                            /viktor

                            Kommentar

                            • Plejaderna
                              • March 2007
                              • 347

                              #15
                              Så häftigt att se vad CO2 gör för växterna.
                              Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                              Kommentar

                              Arbetssätt...