Paludarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roulie
    • January 2006
    • 152

    Paludarium

    Hej på er.

    Jag tänkte eventuellt försöka mej på ett litet projekt under vintern eftersom jag har ett gammalt akvarium på 110 liter som har stått tomt sedan jag flyttade till hus.

    Har fyllt akvariet med ca 50 liter vatten i garaget nu för å se om det läcker eller ej (det ser det inte ut att göra)

    Min tanke efter att ha sett alldeles för många videor på youtube är att fixa till ett paludarium med vattenfall.
    Inga landlevande djur, men räkor och eventuellt någon liten fisk i vattendelen om allt går som det ska.

    Bifogar en väldigt ungefärlig skiss på hur jag tänkt och är väldigt tacksam för inspel/förslag/kritik.


    Kar, belysning, pump mm finns sedan tidigare, eventuellt får jag byta lysrör och kanske även köpa ny pump men det märks.

    Vattenfallet har jag tänkt bygga upp med sten, fast med ett lager frigolit under för att få upp höjden utan att lägga till för mycket vikt,
    resterande landdel kommer vara blandat sten och jord för växterna.
    Avgränsningen mellan land och vatten har jag tänkt fixa till med frigolit, alternativt någon billig BTN eller liknande.
    Oavsett lösning där så blir det ordentligt med silicon då man vill undvika läckage emellan.
    Vattendelen kommer ha en volym på 20-25 liter uppskattningsvis (3,4*4*1,5) så lagom för räkor åtminstone.

    Tror ni det kommer fungera baserat på skissen, eller behöver jag tänka om helt?
    720 l - Sällskapsakvarium
    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Roligt projekt!
    Detta har jag gått och grunnat på en hel del men inte kommit till skott än.
    Jag hoppas jag får lite tips!
    Att ge tips kan jag för lite för.
    // Annicka

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Blir väldigt intressant att följa detta projekt, paludarium finns även på min att göra-lista. Sitter tyvärr i alldeles för liten lägenhet för närvarande för fler akvarium dock.

      Youtube har helt fantastiska saker, gissar att vi sett samma vattenfallvideor, haha.
      Senast redigerad av Fiskburken; 18 January 2020, 11:29.

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        #4
        Häftigt hur högt är akvariet? Vad har du för planer för landdelen när det kommer till växtlighet?

        Kommentar

        Arbetssätt...