Guppymixar och SA-drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    #16
    Har ägnat helgen med att nörda ner mig i guppygenetik, och har förhoppningsvis hittat ett akvarium som ska hämtas om några dagar.

    Planerar också för växter till nya akvariet. Eftersom mina i lilla inte mår bra kommer jag behöva köpa en del. Är också sugen på att bygga växtlighet uppåt, tex med nåt sånt här:
    Aquael Versa Garden Hydroponic Plus är ett roligt tillbehör för akvarister som dessutom gillar odling. I grund och botten är det ett odlingssystem som bygger på aquaponik, det vill säga att vattnet som cirkulerar i modulen pumpas från akvariet. Akvarievattnet bevattnar växterna som i sin tur rena...

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      #17
      Vad roligt! Kan inget om guppys men är kul att läsa om vad du hittar på!

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        #18
        Köpte två leopard endlers hanar igår. Små men fina! Nytt försök med lite hybrider.
        Lånad bild: https://pin.it/5dUTq7M

        Kameran glömde jag inne idag men har dragit ihop en hög grenar ute som ska blötläggas imorgon. De är lite för stora för baljan dock så får kanske såga först (även om det tar emot lite innan akvariet är på plats).

        Kommentar

        • Jenny_E
          • July 2004
          • 661

          #19
          Spammar min egen tråd ser ju inte jätteroligt ut för tillfället, börjat få massa brunalger. Verkar mest vara att vänta ut och bero på att akvariet är "omoget". Ger ny fart till ljusfunderingarna dock. Räkorna gillar det i alla fall!

          Bild
          Senast redigerad av Jenny_E; 19 February 2020, 18:38.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13117

            #20
            Tror jag det, där fastnar ju maten som åker runt i vattnet
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #21
              Är de vita borsten brunalger, menar du? Jag har aldrig sett såna alger...

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                #22
                Hur går det med karet?

                Kommentar

                • Jenny_E
                  • July 2004
                  • 661

                  #23
                  Ursprungligen postat av stefant
                  Är de vita borsten brunalger, menar du? Jag har aldrig sett såna alger...
                  Grönbruna, inte vita. Alger är det i alla fall, fick lite olika bud om vilken sort.

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    #24
                    Ursprungligen postat av Nando
                    Hur går det med karet?
                    Tack för frågan! Var ett tag sen jag var inne... Nu är det väl 13 månader sen jag startade upp akvariehobbyn på nytt.
                    Det går sådär dock... Eller rättare sagt, akvariet jag skulle hämta blev det inget av, vilket fick min motivation att dala lite. Sen började jag nytt jobb...
                    Men men, har återupptagit letandet nu. Det befintliga börjar återhämta sig, växterna har tagit fart igen och algerna är på tillbakagång. Vallisneria frodas mest men även javaormbunken. Musselblommorna kan jag däremot plötsligt inte få att överleva.

                    Nåja, fiskarna mår fint i alla fall. Ancistrusarna växer, har ett gäng guppys som håller på att bli könsmogna och näst på tur är en kull halvsvart svart som känns jätteroligt att de fortsätter vara svarta. Har ett litet yngre helt ofärgat yngel, hoppas på endlerspappa... Ska försöka ge bort lite guppy och räkor igen också.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      #25
                      Har du hittat något akvarium än? Hur går det i övrigt med fiskarna?

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        #26
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Har du hittat något akvarium än? Hur går det i övrigt med fiskarna?
                        Inget nytt akvarium än, men lutar åt att köpa nytt när skattepengarna kommer. Kom lite veterinärkostnader osv ivägen.

                        Fiskarna mår bra!
                        Jag och en av mina bästa vänner verkar vara de enda som aldrig får ancistrusyngel. Hmpf.

                        Guppyna försöker jag sätta mig in i genetiken (varning för nörderi nedan). Fortfarande. Vette sjutton varför det är så mycket svårare än för andra djur, lite olika beteckningar och mycket könsbundet är väl skillnaden.
                        Konstaterat grå grundfärg, sen halvsvart, röd, mosaik/filigran/dragon på de flesta hanarna. Asienblå på vissa.

                        De ynglen jag skrev om sist är väl det senaste roliga. Halvsvart svart, dvs helt svarta fenor, måste vara recessivt mtp att det dröjt några generationer. Har bara en köpt hona i den färgen från början, som fått andra färger förut. Men tycker det är fint så jag är glad! Har båda könen men fenutveckling osv är inte klart än.
                        Det lilla ofärgade ynglet är en hane, börjar bli stor men fortfarande underligt ofärgad. Svag svag gul på del av stjärtfenan, men tycker mig ana svart fläck på kroppen endlerstyle så hoppas på hybrid.
                        Verkar finnas en babyboom av nyfödda bland växterna också. Dags att ge bort lite som sagt.

                        Vallisnerian växer och musselblommorna dör.

                        En del grenar finns sen länge till nya akvariet. Ska nog ta och lägga de i blöt i veckan.
                        Väntar förresten, efter inspiration härifrån, på att hitta mygglarver ute men ännu ingenting. Men ska jag vara ärlig har jag bara letat i regntunnan.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          #27
                          Vad roligt med en uppdatering! Tack! Jag kan inget om guppys eller genetik men det är intressant att läsa det du skriver.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...