Guppymixar och SA-drömmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    Guppymixar och SA-drömmar

    Jag saknar nånstans att skriva och bolla tankar kring egna kar så det får bli en projekttråd!

    Ska se till att bli guldmedlem, tills vidare finns bild på karet här

    Efter att ha varit akvarielös 4-5 år för första gången i mitt liv startade jag upp på nytt i februari/mars förra året. En bidragande del var sonens (då 3 år gammal) intresse som såklart ska uppmuntras och ett gammalt 75liters fanns kvar i hemmet. Det blev ett rejält uppsving för min nygamla hobby! Valet föll på gamla favoriter; guppy, kardinaltetror, ancistrus och körsbärsräkor.

    Vi flyttade i september och har nu hårt och kalkrikt vatten, kh 12 enligt kommunen och ph ca 7.5-8 i akvariet (med löv, rötter och alkottar men det gör inte mycket nytta mtp hårdheten). Det verkar inte vara så mycket att göra åt för tillfället. På sikt kommer vi nog sätta in avhärdningsfilter i huset. Värdena har gjort att tankarna har tagit en sväng förbi afrikanska ciklider, men det lockar inte.

    Jag planerar för ett till akvarium, troligen ett juwel rio 240 med övervägande sydamerikanska arter.

    Fortsättning följer med djupare planering, blev så långt.
    Senast redigerad av Jenny_E; 13 January 2020, 14:13.
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #2
    Kul att få följa en ny projekt tråd

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #3
      Jätteroligt att du startar en egen tråd! Ska bli kul att följa! Du har verkligen fått till ett fint kar med härligt ljus.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Gôtt!

        Kommentar

        • Jenny_E
          • July 2004
          • 661

          #5
          Ursprungligen postat av Nando
          Jätteroligt att du startar en egen tråd! Ska bli kul att följa! Du har verkligen fått till ett fint kar med härligt ljus.
          Tack! Kul att du nämner ljuset, själv är jag rätt kluven till det... Jag gillade tex Mats kar med spottar men det här blir så centrerat på ett ställe och det stör mig lite. Mörka hörn.

          För ett tag sen började byrån som akvariet stod på att svikta. Det karet fick jag för ca 20 år sen begagnat, och det visade sig ha lite för udda mått för att lyckas hitta en bänk till. Istället köpte jag ett begagnat 60liters med bänk billigt. Det är nu lite för fullt i detta, men det ska snart bara vara guppy och körsbärsräkor i det. Har gett bort ett gäng av varje också.
          Nya akvariet är ett aquael med tillhörande lock och belysning i nån slags "ledrör". Den är dock betydligt kortare än akvariet så ljuset blir bara centralt. Blir ju sämre för växterna också. Jag kikar efter antingen spottar att komplettera med eller nån list som kan fästas i locket att ha istället. Ska jag köpa nytt skulle jag vilja ha bra ljus för växterna och gärna möjlighet till dimning och/eller månljus, och gärna till ett rimligt pris. Håller på att sätta mig in lite i det, teknik är inte min starkaste sida.


          Fiskarna mår bra, men växterna har tagit stryk av flyttarna. Det har växt sämre sen vår flytt i september, sen när jag bytte akvarium blev det än sämre. Musselblommorna är i princip utrotade, allt växer sämre och på en vissnar bladen. Javaormbunkarna och anubias verkar i alla fall börja återhämta sig. Använder pmdd i standarddos. Vet inte om det är kalket som missgynnar ihop med ljuset eventuellt.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Jag tycker att det ser fint ut att det är mörkt på sidorna! Ljuset i mitten är kanske lite väl starkt men kontrasten blir effektfull tycker jag.

            Kommentar

            • Rufus
              • January 2005
              • 866

              #7
              Vi har ett stort utbud av LED akvariebelysning till akvarium i många olika längder - allt till ett billigt pris. Beställ direkt online med snabb leverans.

              Det här är rätt rimligt i pris. Kan dock inte säga något om det då jag inte har det själv. Men någon annan på forumet kanske?
              Det ser fint ut i ditt kar iallafall!
              // Annicka

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                Kardinaltetror är nog världens vackraste fisk, extra snygga med ljussättningen där. Ser inte optimalt ut för växter såklart men man kan ju nöja sig med växter som gillar svagt ljus.

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #9
                  Starkt ljus kan föra med sig problem, kan vara svårare att uppnå en balans mellan det som växter behöver. Alger är ju ”alltid redo” om man inte får det att fungera. Tråkiga alger
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Jenny_E
                    • July 2004
                    • 661

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rufus
                    https://www.akvarieimporten.se/akvariebelysning/
                    Det här är rätt rimligt i pris. Kan dock inte säga något om det då jag inte har det själv. Men någon annan på forumet kanske?
                    Det ser fint ut i ditt kar iallafall!
                    Tack! Har kikat på den jag med.

                    Kommentar

                    • Jenny_E
                      • July 2004
                      • 661

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fiskburken
                      Kardinaltetror är nog världens vackraste fisk, extra snygga med ljussättningen där. Ser inte optimalt ut för växter såklart men man kan ju nöja sig med växter som gillar svagt ljus.
                      Ja, de fick ett lyft i det ljuset! Jag gillar kardinaltetror och deras färg. Känns som att de ofta blir bortvalda här på forumet, kanske för att de är så vanliga?
                      De blir en av de första invånarna i nya akvariet.

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        #12
                        240 liters då! Det jag längtar mest efter är i dagsläget några större stim med tetror. Dels fler kardinaltetror, dels äntligen skaffa en annan favorit jag aldrig haft: kilfläckstetra. Har prioriterat bort den pga "fel" världsdel tidigare men ser inget som borde hindra.
                        Förutom det så var den ursprungliga tanken skalarer. Nu har jag börjat vela mellan skalarer och sajica. Och några corydoras.

                        Inredningsmässigt blir det mycket rötter och växter (men hade ju hoppats på mer att avvara från det lilla...) velar lite mellan rådasand och mörkare liknande den jag har nu. Svart ca 2 mm.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #13
                          Det låter fint! Om du själv inte stör dig på att blanda fisk från olika världsdelar är det ju bara att köra på! Ska bli roligt att följa inredningen. Lägg gärna upp många bilder och beskriv ditt tänk!

                          Kommentar

                          • Jenny_E
                            • July 2004
                            • 661

                            #14
                            Nu är vardagsrummet färdigrenoverat!
                            Fånigt nöjd överlag och dessutom innebär det ju att det här hörnet står redo för akvariet.
                            Är på jakt efter ett Juwel 240, ger det ett par veckor att hitta begagnat, annars får jag köpa nytt. Tänkte köra på filtret som ingår där.

                            Stora frågan just nu är fortfarande sanden. Råda eller svart, typ denna? (Som jag har i det lilla).


                            Kommentar

                            • Jenny_E
                              • July 2004
                              • 661

                              #15
                              Sån här forskning är ju lite intressant. Ang selektion hos guppy.


                              Planen för mitt lilla akvarium är alltså att det bara ska vara guppy och räkor där. Ser fram emot att förhoppningsvis få lite bättre balans. Märks att det är lite överbefolkat men har ev hittat ett 240liters nu
                              Guppy är en gammal barndomsfavorit, och tilltalar mitt genetikintresse. Kommer inte ha nån "finare" renavlad stam utan tvärtom: målet är så mycket variation som möjligt. Vill gärna ha endlershybrider och se vad jag får fram. Den enda endlers jag har verkar dock vara steril eller bli bortvald, för några yngel verkar han inte fått. Så några endlers till ska dit så får vi se hur det utvecklar sig.

                              De flesta jag fått fram är i stil med "red mosaic tuxedo" och honorna lite melerad stjärtfena i blågrönt. Nu märks det att jag fick en hona med gul fena efter ett tag, för det kommer fler gula både honor och hanar. Har också en köpt hona som är till häften svart, jättefin, och för första gången yngel som ser ut som henne som snart blir könsmogna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...