Walstad är bäst - ingen protest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #16
    Hmm, kommer ihåg att jag läste om och var nyfiken på Walstad på 70/80 talet. Lånade böcker på biblan och läste med stor nyfikenhet. Kul att du tar tar upp det igen.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Black-Zorro

      • December 2013
      • 2

      #17
      Fast, ser det inte ut som dåligt skötta plastväxter?

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #18
        Ursprungligen postat av Black-Zorro
        Fast, ser det inte ut som dåligt skötta plastväxter?
        Men det var riktigt ålgräs

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #19
          Ursprungligen postat av c90368
          Hmm, kommer ihåg att jag läste om och var nyfiken på Walstad på 70/80 talet. Lånade böcker på biblan och läste med stor nyfikenhet. Kul att du tar tar upp det igen.
          Hennes egen bok kom ut 1999 så det var kanske inte specifikt Walstad. Men kul ändå!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #20
            Det kan nog stämma, men det var just jordakvarium jag syftade på. Det är ju ganska vanligt att någon plockar upp ett känt fenomen och sammanställer kunskapen och plötsligt får det ett namn.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #21
              Bäst ingen protest? Det är ju högst individuellt, ska man köra den här typen så måste man vara på tå och ha stenkoll! För den med mindre koll finns det nog bättre alternativ
              Men det är kul att följa dina upptåg och önskar lite mer uppdateringar
              Senast redigerad av åheim; 13 November 2019, 20:05.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Bäst ingen protest? Det är ju högst individuellt, ska man köra den här typen så måste man vara på tå och ha stenkoll! För den med mindre koll finns det nog bättre alternativ
                Men det är kul att följa dina upptåg och önskar lite mer uppdateringar
                Visst är det individuellt hur man vill ha sina akvarier. Jag menar att man inte behöver ha så mycket koll i och med att ekosystemet ska sköta sig självt. Inte mer än för vanliga akvarier om det ska fungera bra. När Walstad-akvariet väl är igång är det mindre jobb än med ett vanligt akvarium. Väldigt lite alger och vattenbyte varannan, var tredje månad.

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #23
                  Idag har jag jobbat lite med akvarierna, fast jag egentligen skulle studera, men det var hög tid.

                  Främre Asien

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1858.JPG Visningar:	0 Storlek:	478.0 kB ID:     	2411495
                  Här har jag gjort ett 30-40% vattenbyte (första på 4 mån) och tagit bort rätt mycket sötvattenstång. Jag tror jag kommer att ta bort all sötvattenstång här för jag har tröttnat på hur den kväver annan växtlighet när den sprider ut sig så mycket. Här simmar 8 st kilfläcksrasbora. Jag ska eventuellt skaffa några till men inga andra fiskar nu för vi kommer att flytta i april-maj och jag väntar nog tills akvarierna är igång på nya stället. Flytväxten Salvinia natans har dött ut här och jag flyttade hit en del från mitt andra akvarium. Jag har brottats med ytfilm här sedan S. natans försvann. Jag tror att ytfilmen var alger som flöt på ytan. Dock har den nu försvunnit efter att jag bytt till en annan pump (inget filter i) och vattnet avdunstade så pass mycket att vattnet började porla ordentligt. Då försvann ytfilmen på någon dag.


                  Bortre Asien

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1859.JPG Visningar:	0 Storlek:	462.3 kB ID:     	2411496
                  Här var det helt täckt med S.natans och jag har tagit bort det mesta. Jag tog också bort all hornsärv jag kom åt. Sög upp en del jord som låg på sanden och bytte därmed ca 10 L vatten. Jag satte i Taxiphyllum 'Taiwan moss' (Tropica) som jag tyngde ner med en sten och teskedar.

                  Jag satte i 3 st red racer-snäckor och 8 amanoräkor 21 november. Då var det rätt mycket alger på rutor och växter men alla alger är nu uppätna. Jag har matat en gång för ett par dagar sedan men nu får jag börja mata varje dag när algerna är slut. Jag tror att jag kommer att köpa 12 kopparbarber till detta akvarium för att ha några fiskar men inga andra fiskar eftersom vi kommer att flytta i vår.

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #24
                    Nu testar jag levande foder till fiskarna för första gången, och har mygglarver på balkongen.Klicka på bilden för större version

Namn: 20191221_134205.jpg
Visningar: 326
Storlek: 202,2 KB
ID: 2411661

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #25
                      Det blev nätbarber till Bortre Asien. Sedan skulle jag ju inte köpa fler fiskar, men jag ville ha svar på en fråga. Nämligen om det går att hålla snäckpopulationen i schack i Walstad-kar mha zebrabotior (Botia striata), så jag har köpt fyra sådana till Främre Asien, och några fler kilfläcksrasboror. Med Walstad-akvarium måste man gilla snäckor, men det blir ohemult många i och med att man regelmässigt matar för mycket. Dessutom har jag fått i någon liten snäcka som jag inte vill ha där. Nu knaprar botiorna på snäckor och det hörs tydligt i rummet. Roliga fiskar och jag får se hur detta utvecklas. Min förhoppning är att de endast ska ta små snäckor.

                      De rör upp bottenslam så jag får nog sätta in ett filter ett tag. Jag tänker för övrigt laborera lite med olika pumpar och filter. Walstad-akvarier ska ju i princip inte ha filter men Walstad själv använder filter ibland.

                      Jag har också matat med mygglarver. Intressant att se att de är rätt bra på att simma och simmar undan när en fisk kommer nära. Fiskarna måste ju vara ovana vid denna mat men de äter den.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #26
                        Bortre Asien

                        Nätbarber var inte ett så bra val mot svart bakgrund i och med att deras konturer är svarta och då syns de inte så väl. Akvarievattnet är mycket mörkt och S. natans har täckt en stor del av ytan så jag har fått rensa ut emellanåt. Men nätbarberna verkar trivas och idag såg jag två yngel som har klarat sig där, troligtvis i mossan (de ska lägga 300 ägg per lek). Idag har jag försökt flytta fram belysningen så att den ska vara mer i framkant, men för långt fram går inte så bra eftersom den då kommer för matningsluckan. En teststicka visade att vattenvärdena är OK, nitrat på 10 mg/L. Jag har haft filter i här mest för att mekaniskt rena vattnet och för att det ger bra ytvattenrörelse för syresättning och så att ingen ytfilm bildas. Jag kanske ska ta ut filtret i och med att det konkurrerar med jorden och sådant som annars skulle bli växtnäring fastnar där... Ytfilm beror nog mest på övermatning. Svårt att hitta rätt mängd här i och med att man ska mata mycket med Walstad-akvarium. Jord kommer upp och lägger sig på sanden allt eftersom växterna växer. Kanske hade det gått bättre med ett tjockare sandlager. Det problemet har jag inte med grus som i Främre Asien.

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20200215_204559.jpg Visningar:	0 Storlek:	354.3 kB ID:     	2413568

                        Främre Asien

                        Inga snäckor utom zebrasnäckorna syns till här sedan länge pga. zebrabotiorna som är som en flock vargar i en fårhage. De små "skräpsnäckorna" har försvunnit som jag ville. De malaysiska sandsnäckorna ger de sig emellertid också på utan vidare. Några har väl överlevt som kan bygga upp populationen igen och jag planerar att flytta botiorna till det andra akvariet. Även zebrasnäckorna har legat och tryckt mycket som det verkar för att komma undan zebrabotiorna men jag tycker att de kommer fram igen nu. Det är lite mer alger på glasen än tidigare när det är färre snäckor. Dock har jag inte rengjort glasen på säkert två år. En ytfilm av alger bildas lätt här som nog beror på övermatning. Jag har matat mer nu när jag har fler fiskar. Jag har ett dussin jämnt av kilfläcksrasbororna och de verkar trivas mycket bättre när de är så pass många. De gör sig för övrigt mycket bra mot svart bakgrund. Någon form av mekaniskt filter behövs. Jag ska ta tag i och fixa till det här akvariet och det andra lite men det är svårt att hinna med. Jag jobbade lite med det i morse och kan kanske fortsätta imorgon bitti.
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20200215_210142.jpg Visningar:	0 Storlek:	287.2 kB ID:     	2413569
                        Senast redigerad av stefant; 16 February 2020, 06:51.

                        Kommentar

                        • Jenny_E
                          • July 2004
                          • 661

                          #27
                          Walstad är okänt för mig. Varför ska man övermata? För att få mer näring till växterna?

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #28
                            Ursprungligen postat av Jenny_E
                            Walstad är okänt för mig. Varför ska man övermata? För att få mer näring till växterna?
                            Hej Jenny. Ja, man använder ingen speciell växtnäring utan näringen till växterna kommer från jord som är under gruset/sanden. Denna utarmas dock efter ett tag på vissa ämnen men alla dessa finns i fiskmat. Man ska mata mer än fiskarna äter upp för att tillföra dessa ämnen i tillräcklig mängd. Dock är det enligt min erfarenhet svårt att veta hur mycket man behöver mata. Man ska inte ösa i mat. I början matade jag så mycket att vattnet blev dåligt. Sedan har jag matat mindre. Jag tror inte man behöver mata speciellt mycket. Just nu blir det lätt ytfilm av alger i mina akvarier och det beror nog på att jag matar för mycket ändå. När jag matar mindre försvinner ytfilmen.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #29
                              Det finns ju ingen som helst garanti för att din fiskmat innehåller rätt näring i rätt inbördes förhållanden för att fungera som bra växtnäring vid övermatning. Det lär sannolikt lätt bli spikar av vissa ämnen som driver på algutveckling.

                              Kommentar

                              • stefant
                                • January 2009
                                • 783

                                #30
                                Ursprungligen postat av LoGeek
                                Det finns ju ingen som helst garanti för att din fiskmat innehåller rätt näring i rätt inbördes förhållanden för att fungera som bra växtnäring vid övermatning. Det lär sannolikt lätt bli spikar av vissa ämnen som driver på algutveckling.
                                Inte i optimala inbördes förhållanden kanske, men tillräcklig mängd av alla mikro- och makronäringsämnen. Ja, det är möjligt att det blir för mycket av något som driver på algutveckling. Nu tror jag snarare att det blir algtillväxt pga. att växterna inte växer tillräckligt bra. Dels på grund av flytväxter som skymmer ljuset, dels på grund av att vattnet i åtminstone det ena akvariet är väldigt mörkt av jorden så att ljuset inte når ner, och dels att ljuskällorna är rätt svaga. Jag gör mest nödinsatser i skötseln nu eftersom jag har väldigt mycket annat att göra. Gjorde ett vattenbyte och rensade växter i Bortre Asien för ett tag sen. Därefter var det mer vatten i och ytfilm av alger växte till. Jag har nu riktat om filtrets utblås mot ytan för att motverka denna ytfilm. Men jag ska nog sätta in en UVC-pump också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...