Walstad är bäst - ingen protest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    Walstad är bäst - ingen protest

    Jag med vill ha en projekttråd! Nu startar jag precis upp ett andra Walstad-akvarium, så jag tänker att det kan passa bra att starta en tråd. Sättet att hålla akvarium på beskrivs alltså i boken "Ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad (1999), varav jag har tredje upplagan från 2012. Man eftersträvar att uppnå ett naturligt ekosystem i akvariet med så lite underhåll som möjligt. Det ska vara jordbotten, mycket växter och lite (inga) alger. Inte för mycket fiskar. Inget filter för bakterierna ska istället finnas i jorden. Det har gått relativt bra med mitt första sådant akvarium, och jag vill nu fortsätta att lära mig om metoden med ett snarlikt andra akvarium.

    Det tog allldeles för lång tid att komma såhär långt. Det slog mig nu att jag har ett för tunt lager sand, tog en kvarts tum men det skulle vara en halv tum. Det var mycket svårt att fylla på vatten i början eftersom jorden lätt kommer upp. Kanske kan jag fylla på med lite mer sand.

    Helst ska man inte ha stenar och rötter för det kan bli anaeroba förhållanden under dem. Men jag tog en liten rot ändå för jag ville ha mossa på den. Sen råkade jag spola ner mossan i toaletten så det blev ingen.

    Walstad släpper i fiskar med en gång. I vanliga fall blir det ju ammonium och sedan nitrit och sedan nitrat under akvariets inkörningsperiod. Särskilt nitrit är farligt för fiskarna. Hon menar att växterna tar hand om nitriten. Men man måste nog ha väldigt mycket växter då för så blev det inte för mig förra gången och jag fick göra många vattenbyten i början. Nu testar jag visserligen med en annan jord. Jag ska emellertid vänta med djuren nu så gör det inte så mycket om det blir mycket nitrit.


  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Vad roligt att du startar en projekttråd! Det här ska bli intressant att följa! Vad har du för typ av jord på botten?

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Hej, det är KRAV-märkt ekologisk blomjord "fixa" köpt på Willys.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Bra beslut av dig Stefant, att starta en tråd. Ska bli kul att följa med tanke på Walstad konceptet och ett annorlunda sätt att köra sitt akvarium på. Intressant....

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Tack, ICC!
          Till det här nya akvariet köpte jag växter på loppis. När man så köper växter från olika andra akvarister kan man få med snäckor. Man ska ha snäckor i ett Walstad-akvarium men jag vill ha kontroll på vilka snäckor jag har där, inte ha alla möjliga olika arter. Att behandla mot snäckor eller mot sjukdomar för den delen är svårt i ett Walstad-akvarium för man riskerar då att ta död även på organismerna i jorden. Biologisk bekämpning är dock en möjlighet som jag kanske får återkomma till.

          För att ta död på snäckor och ägg på växterna som jag hade köpt innan jag planterade dem använde jag alunbad. Jag använde receptet som beskrivs på aquariumplants.com https://aquariumplants.com/pages/dip...e-bleach-alumn. Med våg kom jag fram till att en matsked vägde ca 16 g. I en burk med 100 g alun hade jag således 6,25 msk. För 3 msk per US gallon blev det 2.1 US gallon eller 7,9 L dvs. ungefär 8 L. Alltså tog jag 100 g alun till 8 L vatten. Först löste jag 100 g i en liter varmt vatten, som jag sedan spädde till 8 L. Växterna fick ligga i i 2,5 - 3 h, och sedan sköljde jag två gånger genom att flytta dem till spannar med avklorerat vatten (Jag använder EasyLife Filter Medium som vattenberedningsmedel). Jag synade växterna och tog bort ägg som jag såg innan plantering. Växterna verkar inte ha tagit skada av detta såhär några dagar senare. Får se om det dyker upp några snäckor trots detta. Jag såg också en igelliknande liten sak, hoppas sådana strök med också.

          Jag noterade svarta alger på en växts rötter och blad. Jag tog bort de mesta av dem, hoppas att de inte blir ett problem.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Det är nu Dag 7. Jag laddar upp bild för hur det såg ut igår kväll. Cryptocoryne-arterna håller på att smälta ner (som väntat), och även Lagenandra meeboldii, tycker jag. Limnophila hippuridoides har tydliga nya skott. En del alger på några växter, bland annat hornsärv som flyter närmast ljuset. Jag lyckades göra några dropptest idag:

            NH4 <0,05 mg/L - Bra
            NO2 0,5 mg/L - "Inte farligt ännu" enligt Sera
            NO3 10 mg/L - Bra

            Jag kallar det här nya akvariet för Bortre Asien. Jag har redan ett med Asien-tema som jag därmed kallar Främre Asien. Jag har vissa data från den uppstarten:

            Klicka på bilden för större version

Namn: Uppstart.jpg
Visningar: 382
Storlek: 33,0 KB
ID: 2410021
            Ett litet blått moln betyder att jag gjorde 50% vattenbyte den dagen. Jag låg då lite högre vad gäller nitrit dag 7 trots vattenbyte än vad jag gör nu. Nu har jag inga fiskar eller andra medvetet tillförda djur i så jag kommer inte att göra vattenbyten om nitritvärdet inte blir skyhögt. Jag tror att jorden läcker ammonium till vattnet i början. Bakterierna som omvandlar denna till nitrit finns alltså på plats medan de som omvandlar nitriten till nitrat ännu inte är tillräckligt många eller inte hinner med nu när det kommer mycket ammonium. För främre Asien var det en nitrit-topp dag 10 eller strax innan, och sedan sjönk nitriten ner till noll och har stannat där. Jag förväntar mig ett liknande förlopp nu med Bortre Asien.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              De växter som jag har börjat med äro


              Asiatiska
              Limnophila sessiliflora (Gälört)
              Limnophila hippuridoides (Hippuridoidesormbunke)
              Cryptocoryne pontederiifolia (Hjärtvattenkalla)
              Cryptocoryne wendtii
              Nymphoides hydrophylla 'Taiwan'
              Hygrophila polysperma (Vattenvän)
              Lagenandra meeboldii 'Red'

              Kosmopoliter
              Ceratophyllum demersum (Hornsärv)
              Salvinia natans (Simbräken)

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                Följer med intresse....

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Igår Dag 12 var nitriten uppe i 5,0 mg/L, vilket är max för testet och "giftigt" (Sera).

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Dag 13

                    Dropptest
                    NO2 5 mg/L (Sera)

                    Sticktest (JBL Easytest 6in1)
                    NO3 25 mg/L
                    NO2 5 mg/L
                    GH >4
                    KH 3
                    pH 6.8-7.2
                    Cl2 0

                    Missade snäckägg har siktats.
                    Alger växer på växter och rutor (f a mot fönstret)
                    Nya blad kommer på de flesta växter. Har inte sett på C. wendtii och L. meeboldii.

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Dag 14

                      Klippte bort några växtdelar med mycket alger på. Tog bort snäckägg. Det kommer nya blad på L. meeboldii.

                      Dropptest
                      NH4 <0,05 mg/L (JBL)
                      NO2 5,0 mg/L (Sera) (max)
                      NO3 20-40 mg/L (JBL) Svårt att läsa av
                      pH 7,0 (Sera)
                      GH 7? (Sera)
                      KH 4 (Sera)

                      Samtliga dropptest är för gamla. GH-testet och NH4-testet verkar inte fungera riktigt. Men avläsningen kompliceras kanske något av att vattnet självt är gulaktigt. NO2 är det viktigaste.

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Dag 15
                        NO2 5,0 mg/L (Sera) (max)

                        Dag 16
                        NO2 5,0 mg/L (Sera) (max)
                        Två droppar (av fem) av reagens 2 räckte för att få fullt utslag.

                        Dag 17
                        NO2 5,0 mg/L (Sera) (max)
                        Endroppe (av fem) av reagens 2 räckte för att få fullt utslag.
                        Dag 18
                        NO2 5,0 mg/L (Sera) (max)
                        En droppe (av fem) av reagens 2 räckte för att få fullt utslag.
                        Dag 23
                        NO2 0,0 mg/L (Sera)
                        Nu har nitriten gått ner. Detta test gick dock ut mars 2019, och jag har därför köpt nya test:


                        NH4+ <0,05 mg/L (JBL) OK
                        NO2 0,05 mg/L (JBL) OK
                        NO3 5 mg/L (JBL) OK

                        JBL:s nitrittest är mer detaljerat än Seras. Hög upplösning 0-1 mg/L, och 1 mg/L är max i det testet mot 5 mg/L hos Sera.
                        Ammonium verkar nu har lakats ur färdigt ur jorden och det är dags att börja fantommata. Jag ska skaffa snäckor och räkor i nästa steg.
                        Kanske att nitratnivåerna har varit för höga några dagar när jag inte har mätt och att växterna inte har mått bra av det, men nivån är låg nu.




                        Vattnet är orange-färgat. Växterna verkar växa bra. Det är alger på några växter som är sådana som kom med växterna från början. Annars är det gröna alger på rutorna mot fönstret, inte på andra sidan. Alla utom en C. wendtii smälte ner. Konstigt att en inte gjorde det. En liten C. wendtii har dykt upp intill den som jag inte kommer ihåg att jag planterade, så det är nog nya blad. Inga snäckor har dykt upp, så jag tror att behandlingen mot dessa fungerade.
                        Senast redigerad av stefant; 08 November 2019, 09:44.

                        Kommentar

                        • stefant
                          • January 2009
                          • 783

                          #13
                          Idag var jag på Universeum i Göteborg och tittade. Där finns ett akvarium med en bit av en ålgräsäng. Det skulle vara rätt schysst att ha som en lokal svensk biotop.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Men den måste väl ha saltvatten?
                            Lite kul när man tänker lite.. detta kar är från universeum men skulle nån ha ett kar som såg ut sådär på zoopet så skulle säkert 5 trådar skapas om hur man skulle komma tillrätta med problemen...
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • stefant
                              • January 2009
                              • 783

                              #15
                              Ja, det är saltvatten. Fiskarna hade dock lite lagom storlek och det var tycker jag ovanligt grönt för att vara saltvatten. Ett problem skulle väl vara att det skulle bli för varmt inomhus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...