Nytt försök med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ubjs
    • April 2007
    • 192

    Nytt försök med växter

    Drog igång det här akvariet i julas men det gick käpprätt åt h-vete. Hade för mycket ljus under för lång tid och fick en ordentlig algpåväxt inklusive ¨grönt¨ vatten. Delvis skyller jag på dom nya ledljusramperna som jag inte var van vid. Innan dess hade jag bara använt T8-rör och då 4 st till motsvarande akvarium utan några algproblem.

    Sedan dess har jag hållit akvariet igång med ett och annat vattenbyte men nu insåg jag att det bara var att starta om.
    Gick igenom gruset med en slamsugare och lyfte ur alla växter, rötter ur akvariet och försökte få bort så mycket alger som möjligt.
    Återplanterade med diverse nya snabbväxande växter.
    Ser ju inte så kul ut nu men om bara algerna håller sig på mattan så borde det se betydligt bättre ut om några veckor.

    Längst fram står några Echinodorus som när dom planterades var stora och fina. Jag ska se om dom kan återfå sin forna prakt, annars blir det nyinköp av en eller två liknande plantor.

    Bild finns här, https://www.svensktmjforum.se/forum/...70.0;topicseen, ska se om jag kan hitta någon annanstans att ladda upp bilder eller kanske rent av betala ett guldmedlemskap.

    Lite fakta
    Akvariestorlek ca 300 liter.
    2 ledramper av 3 tända i ca 7 timmar nu i början.
    Inget filter just nu, men kommer sätta in ett mindre filter om en eller två veckor.

    Tre sorters flytväxter på ytan.
    Snabbväxande växter:
    Bacopa ?
    Elodea canadensis
    Hygrophila stricta
    Hygrophila polysperma


    Från gamla inköpet
    Echinodorus bleheri
    Echinodorus ozelot
    Echinodorus ?

    På rötterna
    Anubias nana

    Fiskar
    4 regnbågar
    2 scalarer
    8 rödmunstetror
    4 svarta tetror av något slag
    2 dvärgciklider, inte koll på namnet
    10 Corydoras-malar
    Senast redigerad av ubjs; 16 October 2019, 12:43.
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Vad har du för LED-ljusramper, och vad har du för flytväxter?

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      #3
      Ljusramperna är Lumax, deras variant med några röda led.
      Man kan inte ställa in så mycket som på den rampen jag har till mitt lilla saltvattensakvarium (Maxspect).
      Men det är ett helt annat pris på en Maxspect, jag tror man måste lägga en 6-7000:- om man inte ska köra den på max (fläktarna går hela tiden då och jag tycker att det ljudet stör).
      På saltvattnet kör jag nu 70% effekt och då går inte fläktarna alls.

      Just nu funderar jag på om jag ska byta vatten idag, akvariet har varit igång 4 dygn, eller vänta till helgen.
      Jag lutar åt ett mindre vattenbyte idag och i helgen på ca 25-30%.

      Flytväxterna har jag inga namn på, ska ta en bild.

      Kommentar

      • ubjs
        • April 2007
        • 192

        #4
        Nu har algerna börjat växa igen, tog upp rötterna och borstade bort algerna på dom.
        På algerna är det små luftbubblor.

        Funderar på om jag ska dra upp ca 10 växter som fått en del algpåväxt och ¨tvätta¨ dom i handfatet.
        Tar jag bort algerna med växterna i akvariet så sprider jag ju dom i hela burken.

        När jag planterade dom snabbväxande så lät jag några vara kvar i sina krukor.
        Efter 10 dagar så kan jag inte se någons skillnad när det gäller växthastighet på dom i kruka jmf dom i sanden, dom växer hyfsat oavsett.
        Tänker att det blir enklare att ta upp även snabbväxarna och ta bort algpåväxt om dom är kvar i krukorna.

        Kommentar

        • ubjs
          • April 2007
          • 192

          #5
          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        akvarium191023a.jpeg Visningar:	0 Storlek:	485.7 kB ID:     	2410177Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        akvarium191023b.jpeg Visningar:	0 Storlek:	519.7 kB ID:     	2410178
          Igår drog jag upp dom flesta växterna och tog bort algpåväxten på dom i en hink och sedan omplantering i akvariet. Det var en hel del alger på dom efter 14 dagar.
          Vet inte om jag ska prova med tätare vattenbyten, har bytt en gång i veckan ca 50%, blev nog 60% igår.
          Bilderna från i onsdags.
          Bifogade filer
          Senast redigerad av ubjs; 28 October 2019, 12:52.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Några röda LED låter bra. Det har inte jag tyvärr. Om du ändå ska ha växter i små krukor kan du testa med att plantera dem i lite jord med lite grus ovanpå. Det borde få fart på dem. Har du funderat på räkor som kan äta algerna?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Ser ut som cyano, inget levande som äter detta. Ett elände att bli av med, men det finns en del metoder. https://www.aquasabi.com/aquascaping...ue-green-algae

              Kommentar

              • ubjs
                • April 2007
                • 192

                #8
                Kanske ska prova med en liten dos Nitrivec varje dag, använde det när jag startade upp saltvattensakvariet.
                Jag misstänker att jag både har lite vanliga grönalger och cyano.
                När jag kollar närmare på bladen så växer det först något som ser grönt ut och sedan kommer cyanon ovanpå och den växer verkligen till sig snabbt, händer mycket på 2-3 dagar.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Du kanske ska undersöka vikten av cirkulation och fördelar med filtrering?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • ubjs
                    • April 2007
                    • 192

                    #10
                    Det finns olika tankar kring det här med filter. Ett litet filter gör nog ingen skada så jag tänker sätta in ett sådant.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Att ta upp växterna, rengöra och återplantera är ingen bra idé. En gång kanske man kan göra detta ifall läget är lite katastrofartat. Men varje gång får växterna "starta om", rota sig osv. För svärdsplantor och liknande men även H Stricta som tar en del näring via rötterna är detta speciellt förkastligt eftersom dom behöver tid för att rota sig ordentligt. Växterna som kommer i kruka tjänar också på att bli planterade i gruset, dom klara visserligen en tid i kruka men i långa loppet funkar det inget vidare. Ett filter är inte heller fel, om inte annat för att få en bl.a. jämn temperatur i karet, men även utbyte av syre- CO2 genom rörelse av vattenytan Tillsats av flytande växtnäring är inte heller fel, men det behövs en viss cirkulation.

                      Kommentar

                      • ubjs
                        • April 2007
                        • 192

                        #12
                        Det är inte lätt att veta vad man ska tro, jag har hört att man bör undvika rörelse på vattenytan för växternas skull.
                        Men regnbägarna skulle nog uppskatta lite rörelse i vattnet och jag kan ju sätta filtret rätt långt ned så blir det inte så mycket rörelse på ytan.

                        Tanken är förstås att plantera alla växter, att jag lämnat en del i krukor är dels för att det är enklare att ta bort algangrepp och dels för att dom ska ersättas med andra växter när akvariet kommit igång om någon månad (förhoppningsvis).
                        Jag skulle vilja ha igång CO2 också men då måste jag hitta prylarna till Co2-tuben.

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #13
                          Inga växter i krukor det mår dom inte bra av,.köp snabbväxande växter och köp ett kraftigt filter så du får snurr i akvariet det mår både växter och fiskar bra av.Så har jag det i alla mina akvarier och det växer så det knakar,du får ge det lite tid.

                          Hygrophila kan vara svåra att få igång i vissa vatten,hos mig trivs dom inte alls.
                          Senast redigerad av Christer5; 29 October 2019, 11:21.

                          Kommentar

                          • ubjs
                            • April 2007
                            • 192

                            #14
                            Vilka växter är det som trivs med kraftig filtrering hos dig?
                            Jag har haft ett kraftigt filter i och det funkade inget vidare, dålig tillväxt på dom flesta växterna och bra på några få.
                            Vallisneria och vattenpest växte bra men Echinodorus, Cryptocoryner mfl verkade inte trivas.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #15
                              Filtret som sådant gör inget för växterna, men att vattnet cirkulerar i akvariet gynnar växterna däremot. I ett stillastående vatten blir distributionen av näring till växterna dålig. En viss ytrörelse påverkar inte halten av CO2 nämnvärt. Luftsten däremot är ett effektivare sätt att vädra ut CO2. Vid tillförsel av CO2 bör också vattnet på ytan röra på sig en del, ironiskt nog.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...