Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Odla Malawi ciklider (huvudsak Mbuna)

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Ursprungligen postat av Malawi_forever Visa inlägg

Vi får se. Jag har inga problem att ändra strategi om någon inte fungerar. Man är inte sämre än att man kan erkänna man tänkte fel. Oavsett tror jag de vill gå i större antal. Tror det blir ett mindre vattenbyte på söndag och en snabbkörning med dammsugaren och plocka lite bajs och nitriter. Kan bli lek då. Tror annars det blir lek nästa vattenbyte nästa helg. Dominanta hanen är igång igen. Och par honor är runda och fina med rom. Minst två honor närmar sig lek.
    Sjutton vad snabbt det går, håller tummarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ekenberg Visa inlägg

Sjutton vad snabbt det går, håller tummarna.
      PH, temperatur och mat. Har man koll på dessa värden så är det lite som att erbjuda dom ett V.I.P rum på ett exklusivt hotell. Då kan allt hända i "sänghalmen".

Kommentera

PH, temperatur och mat. Har man koll på dessa värden så är det lite som att erbjuda dom ett V.I.P rum på ett exklusivt hotell. Då kan allt hända i "sänghalmen".
        Kör lite samma princip nu när diskusarna fått eget rum

Kommentera

Uppdatering:

Beställt ny mat. G.B rekommenderade den som heter Green till Mbuna. Och sen den som heter Acai för stimulera lek. Green innehåller 5% Moringa Oleifera löv (pepparrotsträd), och 5% Chlorella (superalger). Samt en massa antioxidanter, vitaminer och spårämnen. Acei vet de flesta vad det är för bär. Stimulerar lek och färg. Så efter 10 dagar ska matbytet märkas. Inte så att de inte är färggranna nu. Men för plocka fram det det där lilla extra.

Kommentera

Uppdatering:

Flera honor börjar bli runda och goa. Dominanta hanen aktiv men honorna är nog inte riktigt redo. Tror det blir "Kethup" effekten när de kommer igång.

Inte många som kanske vet att alla Röd Zebra varit blåa en gång i tiden. Har en hona som har mycket tendens till att visa lite blå. Inte alls lika orange som de andra. Väldigt ovanligt. Hon kommer nog inte bli blå, men hon har nog definitivt en gen för blå honor. Hon är inte en av dom honor som är närmast lek. Men jag kommer hålla koll på henne.

Kommentera

Spännande

Kommentera

Spännande

Honorna fortfarande lite på gränsen mogna. Och beställt ny mat som ska få igång dom.

Kommentera

Första lek på vildfångade Röd Zebra.

Länk

Hanen flyttad till annat kar där han får gå med odlade små röd zebra som sällskap, så att någon av de andra hanarna nu får chans att leka av en annan hona i avelskaret.

Hane 2 i rangen har tagit över Hane 1:s grotta och försöker redan locka in honor för lek. Ser riktigt bra ut. Där är bra fart på honom och flera honor är tjocka och runda med rom.

Hoppas på en lek till inom närmaste dygnet. Har det inte hänt får de ett litet vattenbyte i morgon. Då förvånar det mig inte om det kommer en lek till.

Vattenbyte och lite Acai gjorde susen.
                  Senast ändrad av Malawi_forever; 2019-09-13, 15:23.

Kommentera

Jätte kul bra ide att ge flera hanar chansen.

Kommentera

Jätte kul bra ide att ge flera hanar chansen.
                      Ja hane 2 är redan i stöten och försöker locka honor in i grottan. Står och funderar på om man borde flytta även honan som munruvar. Har aldrig odlat Röd Zebra. Men vissa arter är svåra att få mer än en hona att munruva samtidigt i fångenskap.

Vet inte hur Röd Zebra är.Den hona som nu ruvar simmar runt och är lite "the queen" bland honorna just nu. Kanske hämmar andra honor att vilja leka?

Har du eller annan erfarenhet av just Röd Zeba om detta? Fått flera att ruva i samma kar?

Kommentera

Uppdatering:
                        En hona går nu och ruvar. Flyttade hanen direkt efter lek till annat kar där han får gå med odlade ungfiskar som sällskap. Han har det okej där. Han får gå där och länkta efter lek och honor.

Hane 2 i rang har tagit över "leggrottan". Han försöker locka till sig honor men han har inte riktigt hittat "tekniken". Ett par honor närmar sig lek. Runda och fina. Men än så länge ingen av dom som bjudit upp till dans med hane 2. Jag tror det kommer dröja lite till nästa lek. Möjligen till nästa helg då det blir vattenbyte igen. Blir inget i veckan.

Just nu otroligt härlig harmoni i karet. Honor simmar i stim fram och tillbaka. Lite som naturligt beteende på Minos Reef.

Hane 2 gräver i sin grotta och vaktar den. Hane 3 vet sin plats. Men hans tid kommer när hane 2 har lekt. Hane 1 kommer sen vara redo igen när hane 3 har lekt. Troligen väldigt sugen på leka när han varit borta från honorna så länge. Gäller bara hålla honorna runda och fina så de bjuder upp till lek.

Just nu får de äta en kombination av Dr. Bassleer Green som innehåller pepparotsträdblad, chlorella och mycket grönt, perfekt mat för Mbunor, samt den som innehåller Acai för färg och lek. Sen får de lite vita mygglarver då och då.

Ja, vi får se. När alla tre hanar lekt och flera honor, så tror jag att tempot på lek ökar. Gäller bara få igång "hjulen" nu i början. Hitta rätt parametrar med mat, vatten och temperatur.

För de som undrar om Back to Nature riverstone:
                        De har blivit riktigt snygga med alger på. Nu ser de mycket naturtrogna ut.

Kommentera

Ja hane 2 är redan i stöten och försöker locka honor in i grottan. Står och funderar på om man borde flytta även honan som munruvar. Har aldrig odlat Röd Zebra. Men vissa arter är svåra att få mer än en hona att munruva samtidigt i fångenskap.

Vet inte hur Röd Zebra är.Den hona som nu ruvar simmar runt och är lite "the queen" bland honorna just nu. Kanske hämmar andra honor att vilja leka?

Har du eller annan erfarenhet av just Röd Zeba om detta? Fått flera att ruva i samma kar?
                          Jag hade flera honor som munruvade samtidigt, men jag flyttade ju aldrig någon hane så jag misstänker att samma hane lekte av alla honor som var på lekhumör på en och samma gång. Brukade flytta över alla tuggande honor till ett och samma kar så fick de gå i lugn och ro, brukade funka bra. Flera mammor med flera kullar samtidigt.

Kommentera

Jag hade flera honor som munruvade samtidigt, men jag flyttade ju aldrig någon hane så jag misstänker att samma hane lekte av alla honor som var på lekhumör på en och samma gång. Brukade flytta över alla tuggande honor till ett och samma kar så fick de gå i lugn och ro, brukade funka bra. Flera mammor med flera kullar samtidigt.
                            Tack för svar Ekenberg. Hon får gå kvar. Sen får hon flytta. Som jag brukar göra några dagar innan de tänker spotta. Man får bara ha koll på att det inte blir för stort så hon spottar tidigare. Men jag brukar ha bra koll och få stora kullar.

Jag kan ju alltid flytta tillbaka hane 1 nästa helg om det inte kommer lek på de andra hanarna. Men jag tror de andra honorna behöver några dagar till för bli romstinna.

Förhållande är perfekta just nu. Och dom är tokiga i nya maten.

Kommentera

Jätte kul att höra. Jag fick ju i princip plocka ut allt ur mitt malwikar för att fånga fire fish gruppen. Som nu är levererad till nytt hem. Känns skönt. Mitt malawikar kändes lite för brokigt, inte bråkigt utan lite för mycket olika fiskar. Nu är det mbuna som är udda men de skall få gå kvar ett tag till.

Det gäller ju att inte vänta för länge när man flyttar tuggande honor så att de spottar ynglen innan man flyttat. Men du vet ju vad du gör. Jag flyttade mina rätt snabbt och lät dem gå kvar rätt länge hos ynglen efter de spottat. Men jag har ju aldrig gjort som alla andra

Kommentera

Jätte kul att höra. Jag fick ju i princip plocka ut allt ur mitt malwikar för att fånga fire fish gruppen. Som nu är levererad till nytt hem. Känns skönt. Mitt malawikar kändes lite för brokigt, inte bråkigt utan lite för mycket olika fiskar. Nu är det mbuna som är udda men de skall få gå kvar ett tag till.

Det gäller ju att inte vänta för länge när man flyttar tuggande honor så att de spottar ynglen innan man flyttat. Men du vet ju vad du gör. Jag flyttade mina rätt snabbt och lät dem gå kvar rätt länge hos ynglen efter de spottat. Men jag har ju aldrig gjort som alla andra
                                Det brukar gå bra. Röd Zebra lär vara bra på hålla ägg och yngel. Jag behöver ta ur stenarna när hon ska fångas. Och har hon spottat något yngel så lär jag se dom.

Idag blir det ett litet vattenbyte. Så får vi se om någon hona vaknar till. Annars får det vänta till nästa helg.

Kommentera

Sparar...
                                X