Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Odla Malawi ciklider (huvudsak Mbuna)

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Jag har olika sorters torrfoder som bas; flingor, små pellets och större sjunktabletter. Matar ganska mycket med frysfoder också; vita- och svarta mygg, artemia, cyklops m.m. Ibland får de levandefoder, oftast i form av blackworms och mer sällan vita mygg. Ger även kokta skalade ärtor och lättkokt zucchini ca en gång per vecka. Jag har hört talas om parasiter osv. i levandefoder men har själv aldrig upplevt något problem. Tycker inte heller att någon av mina fiskar visat tecken på att må dåligt av frysfodret. Visst frysfoder verkar dock smaka bättre än annat

Kommentera

Levandefodret är för övrigt toppen för att trigga lek.

Kommentera

Just det, just variation tror jag är nyttigt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenny_E Visa inlägg

Jag är ingen expert på fiskmat och än mindre till känsliga eller mer kräsna fiskar, till att börja med.

Jag har svårt att tänka mig att torrfoder är det bästa i grunden. Se till vad de äter i naturen, så är det ju knappast torrfoder. Däremot känns det tryggt, med "balanserat" och vitaminiserat foder. Det där med väl sammansatt är ju lite tveksamt beroende på vad man har för arter och dess behov dock. Jag varierar mellan fryst och torrfoder. Lite omotiverat "rädd"för levande.

Jag är allergisk mot röda mygg och sen jag insåg det har jag det ju inte hemma, men har träffat på det en del i akvarierum och labb när jag pluggade. Sitter nu lite i ryggmärgen att skölja ur fodret i håv innan jag ger.

Brukar det gå bra att få viltfångade att ta torrfoder? Hur kommer det sig att du väljer bort odlat?
          Mina vildfångade älskar mitt torrfoder. De tigger så fort jag närmar mig karet.

Mindre sugna på det frysta. Har inte provat levande än då det bara finns black worms nu som de inte gillar. Ska se om de tar vita mygglarver. Men torrfodret gör de nästan allt för att få. Kan princip röra vid dom när de tigger mat. Och då får de ändå minst tre gånger om dagen.

Kommentera

Jag får dela mina små upptäckter.

Mina vilda är så tydliga med vem som är dominant och vem som är undergiven. Den dominanta till höger och den undergivna till vänster. Dominant mörk. Undergiven ljusblå. Honor gula. Råder ingen tvivel om vem som bestämmer. Därmed inte särskilt mycket bråk i karet. Alla vet sin plats. En teori jag har är att detta kanske odlas bort i odlade generationer? Vad tror ni? Naturen en hårdare skola?

Länk

Kommentera

Ursprungligen postat av Malawi_forever Visa inlägg
              Jag får dela mina små upptäckter.

Mina vilda är så tydliga med vem som är dominant och vem som är undergiven. Den dominanta till höger och den undergivna till vänster. Dominant mörk. Undergiven ljusblå. Honor gula. Råder ingen tvivel om vem som bestämmer. Därmed inte särskilt mycket bråk i karet. Alla vet sin plats. En teori jag har är att detta kanske odlas bort i odlade generationer? Vad tror ni? Naturen en hårdare skola?

Länk
              Vi får ju oundvikligen en annan typ av urval i akvarium jämfört med i det vilda. Förmodligen kan både beteende och utfärgning spela in.
              Nu kan jag inte så mycket om Malawi som sagt, men mer om genetik.

Kommentera

Vill även här säga att jag har fullt förtroende för de rekommendationer du ger angående mat, har som sagt kollat upp vad andra tycker och de tycker som du.

Har dessutom själv råkat ut för att Fjärillsciklider helt omotiverat föll ifrån och jag kopplade det till frusen mat, historien finns i en tråd långt ner i "källaren", så jag kan hålla med dig. Frusen mat i paket kan vara lite oförutsägbart...
                Senast ändrad av c90368; 2019-08-19, 20:58.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

Kommentera

Sparar...
                X