Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Odla Malawi ciklider (huvudsak Mbuna)

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Odla Malawi ciklider (huvudsak Mbuna)

Okej, vi gör ett försök med en projekttråd. Min erfarenhet är ingen vetenskap eller facit. Därmed sagt att denna tråd är med stor ödmjukhet.

Grundläggande.

PH värde:
    Jag skulle säga att 8.0 är ett bra riktvärde.

Temperatur:
    27 grader är ett bra riktvärde.

Filtrering::
    Överdimensionera filter och cirkulation. Jag har 1400 liter per timme på ett 200 liters kar.

Vatten:
    Byt 25-30% varje vecka. Köp PH stickor hos apoteket. Billigare än i akvarieaffären. 100 st för 199 kr.

Tillsatser:
    Bikarbonat om du måste höja PH värdet. Men gör det bara vid vattenbyten. Salt. Malawisjön är rikt på mineraler och salt. Jag kör naturligt havssalt då det innehåller spårämnen. En handfull vid uppstart. Sen en liten skvätt vid vattenbyte. Nystartat kar får Waterlife Cont och Waterlife Start. Tycker det är de bästa produkterna på marknaden.

Mat:
    Kanske det viktigaste. Jag kör Dr. Bassleer "Chlorella" medium på pellets. Sjunker sakta och fiskarna får jobba för fånga dom. Sen går de betar på botten efter resten. Mer naturligt beteende än att äta vid ytan för Mbunor. Två gånger i veckan får de levande om det finns. Oftast vita mygglarver. Frysta kan bli vita, svarta eller Daphinier. Mysis funkar också. Men tina dom och tvätta det i en håv så man itne får massa slagg i karet.

Sällskap i karet:
    Ingen. Bara en art i varje kar. Inga mal eller annat som kan störa.

Tecken på lek:

Hanen:
    Hanen börjar bli lite "hemmastadgad". Kan börja gräva lite eller putsa stenar eller, annan förberedelse. Sen försöker han locka honor till den plats han valt. Skakar sig lite inför honor. Vissa kan köra lite hårdare tag. Uppenbarligen så gillar honorna i den arten det. Andra är mer "romantiska" i närmandet.

Honorna:
    Tecken på de är redo är att de svarar på hanens inviter. Ser du dessutom honans äggläggningsrör sticka ut lite och hon är rund om magen, så är leken väldigt nära. Då pratar vi om ett dygn kanske.

Lekunderlag och inredning:
    Varierar. Vissa leker i grus. Vissa leker på stenar. Vissa vill ha grottor. Vissa vill ha extra stora grottor. Flesta är inte jättekräsna med inredningen om allt annat stämmer.

Behöver man ha grus i lekkaret eller kan man ha ett "rent" kar? Jag skulle nog säga att lite grus är nog ett plus för avla Mbunor. Men jag har inget belägg för det.

Växter? Helt onödiga i ett Malawikar.

Kan du se leken så är det bra. Då får du en uppfattning om det är en "full" kull eller bara "one night stand" lek.

Antal lek:
    Detta varierar. Vissa Mbunor kan leka av mer än en hona under tiden de munruvar. Vissa "hinner" bara leka av en hona innan den förra spottar yngel. Men min erfarenhet är att oftast inte mer än två honor samtidigt på en grupp av 5-10. Vissa leker väldigt sällan. Pseudotropheus sp Acei leker sällan mer än 1 gång per år. Men då leker de i stora stim i det vilda.

Tömma eller spotta yngel:
    Jag tömmer aldrig mina honor. Tycker det alldeles för stor stress och risk för skada. De får gå i yngelkar och spotta dom. Sen får de gå några dagar extra för försäkra mig om att de är bra föräldrar och inte ger sig på sina yngel (mycket ovanligt). Och att honan får vila ut lite innan den går tillbaka till hanarna, och äta upp sig lite. Är hon avlekt en gång är hon högt på listan för hanar att vilka leka igen. Men hon behöver pausa från stressen.

Vissa arter kan vara mindre bra på hålla äggen om man ska flytta dom från lekkaret. Då kan de släppa några ägg. Men de flesta är rätt bra på behålla dom. Flytta honan med minsta stress och så mycket som möjligt under vatten.

Yngel:
    Första tiden får de Golden Gate Baby Schrimps. Väldigt små nykläckta kräftdjur med hög proteinhalt. De älskar dom. Efter en vecka får de även Dr. Bassleer Nano baby food. Små små pellets. Kombinationen gör att de växer väldigt snabbt. Vattenbyte ungefär 15% varje dag. Det räcker.

Hur ofta mata yngel:
    Tja, hur många gånger har du möjlighet att mata dom? Matar du lite och ofta växer de bättre. Du kan lätt mata dom 6-10. De äter som flodhästar och växer som flodhästar. Men lite varje gång. Har bara koll på vattenbyten också. Men äta kan de. Det kan jag lova.

När yngeln är 2 cm går jag över till Dr. Bassleer "Chlorella" storlek medium. Den mat jag tycker är bäst och som jag även matar föräldrarna med. Och smutsar inte ner vattnet. Väldigt hög proteinhalt och dryg mat. 52% protein.

Sjukdomar:
    Har aldrig haft någon Mbuna som dött av sjukdom sedan jag hittade nyckeln med bra mat. Och inte ett enda yngel. Mina yngel och ungfiskar håller mycket hög kvalitet. Och efter pratat med några andra gamla erfarna så säger de det samma. Maten är jätteviktigt. Spelar ingen roll om du har vildfångade om inte avkomman får bra mat. Maten under uppväxt är väldigt viktigt. Snåla aldrig med bra mat.

Lycka till med era Malawi Mbunor!
    Senast ändrad av Malawi_forever; 2019-08-09, 20:36.

Härligt! Nu är du igång! Jag kan inte ett dugg om Malawi och lär mig därmed massor. Kul!

Kommentera

Grymt, Malawi-F, nu så....
      och extra roligt att höra att du kör nästan exakt på samma sätt som jag. Det känns som de flesta idag hoppar saltet men jag hade det alltid vid vattenbyten och drabbades aldrig av sjukdomar och både Malawi sjön och tangyika sjön har en hög salthalt. Har häller aldrig brytt mig om att tumma, känns verkligen som otrolig stress för honan.
      Mat körde jag ju nästan uteslutande hemmagjord räkmix. Även till mina mbunas.
      Skall bli riktigt spännande att få se hur det går framöver,
      Tänker på de nya

Kommentera

Ursprungligen postat av Ekenberg Visa inlägg
        Grymt, Malawi-F, nu så....
        och extra roligt att höra att du kör nästan exakt på samma sätt som jag. Det känns som de flesta idag hoppar saltet men jag hade det alltid vid vattenbyten och drabbades aldrig av sjukdomar och både Malawi sjön och tangyika sjön har en hög salthalt. Har häller aldrig brytt mig om att tumma, känns verkligen som otrolig stress för honan.
        Mat körde jag ju nästan uteslutande hemmagjord räkmix. Även till mina mbunas.
        Skall bli riktigt spännande att få se hur det går framöver,
        Tänker på de nya
        Hittade en annan leverantör som har en vildfångad Mbuna jag gärna vill odla på. Men tyvärr så hade han bara hanar just nu. Det är också en Msobo men från annan plats i sjön.

Pseudotropheus (Metraclima ?) spec. Membe deep (Membe point, Likoma Island)

Hane:
        Länk

Hona:
        Länk

Video

Har inte exporterats särskilt mycket tidigare, så rätt ovanliga.

Hanarna är riktigt snygga. Påminner lite om Ps. Polit men snyggare honor. Blir max 10 cm och honorna något mindre.

De här måste jag bara ha.

Kommentera

Jag älskar ju Malawiciklider , lika intressanta och spännande som Tanganyikaciklider men med mer färg så att säga. Och man slutar aldrig att facineras över alla olika varianter som finns. Det är ofantligt stora och djupa sjöar men ändå lever dessa olika arter på väldigt begränsade platser i sjöarna och hittas bara där. Och att de trotts att de lever i en gegantisk sjö oftast tillbringar hela sitt liv i en microskopis del. Kanske just därför de verkar trivas så bra som akvarie fisk.
          Det värsta med Malawi är ju att det är svårt att få ett grepp om alla olika arter med snarlika utseenden fast olika fångstplatser.

Jag lyckades liksom aldrig bestämma mig för vad eller vilken inriktning jag skulle ha, så mitt blev de vanligaste mbunas där jag verklig satsade allt på att få fram praktfulla vackra individer istället för att söka ovanlig arter. Men måste säga att din variant på filmen är praktfull. Håller tummarna för att du får tag i den.

Kommentera

Kul, jag följer tråden! Ska kolla upp fodren lite närmre också.
            Även jag har noll koll på Malawi. Sonen (3,5) blev överförtjust när han såg en film dock så vem vet nån gång i framtiden...
            Är syftet att dra upp yngel och sälja?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenny_E Visa inlägg
              Även jag har noll koll på Malawi. Sonen (3,5) blev överförtjust när han såg en film dock så vem vet nån gång i framtiden...
              Odlar främst för hobbyns skull. Att få fram snygga fiskar med hög kvalitet och som inte är så vanliga i handeln.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ekenberg Visa inlägg
                Jag älskar ju Malawiciklider , lika intressanta och spännande som Tanganyikaciklider men med mer färg så att säga. Och man slutar aldrig att facineras över alla olika varianter som finns. Det är ofantligt stora och djupa sjöar men ändå lever dessa olika arter på väldigt begränsade platser i sjöarna och hittas bara där. Och att de trotts att de lever i en gegantisk sjö oftast tillbringar hela sitt liv i en microskopis del. Kanske just därför de verkar trivas så bra som akvarie fisk.
                Det värsta med Malawi är ju att det är svårt att få ett grepp om alla olika arter med snarlika utseenden fast olika fångstplatser.

Jag lyckades liksom aldrig bestämma mig för vad eller vilken inriktning jag skulle ha, så mitt blev de vanligaste mbunas där jag verklig satsade allt på att få fram praktfulla vackra individer istället för att söka ovanlig arter. Men måste säga att din variant på filmen är praktfull. Håller tummarna för att du får tag i den.
                Näe, det är svårt. Det finns mycket att välja på. Men mina Metraclima Msobo Mpanga kommer nog stanna här ett tag. Jäkligt trevlig Mbuna som inte är så tuff mot andra hanar eller honorna. Dominanta hanen säger till ibland så ingen glömmer vem som bestämmer. Men inte på brutalt sätt och kör inte upp fiskar i hörnor eller yta. Kan verkligen rekommendera dessa.

Därför vill jag även komma över Msobo Membe Deep. Påminner lite om Ps. Polit, men Polit kan vara väldigt tuffa mot både hanar och sina honor. Msobo Membe Deep ska vara lugnare. Ungefär som mina Mpanga. Sen är Polit honorna och ungfiskar bruna. Membe Deep honor ungfiskar är gula eller orange. Lättare sälja en gul ungfisk än en brun.

Som komplement om man ska ha dessa i ett sällskapsakvarium kan jag rekommendera Metraclima Estherae, Minos Reef (Röd Zebra). Blir snygga tillsammans och passande temperament.

Kommentera

Vad kul att du har en tråd, det ska bli intressant att få läsa om dina fiskar. Du verkar ha stor kunskap som fungerar för dig och det är alltid intressant tycker jag. Malawi och tanganyika-fiskarna är så fina men jag har valt bort dom eftersom jag gillar växter och rötter i akvarium. Men man vet aldrig

Kommentera

Ursprungligen postat av Malawi_forever Visa inlägg

Filtrering::
                    Överdimensionera filter och cirkulation. Jag har 1400 liter per timme på ett 200 liters kar.
                    Angående överdimensionerad filtrering, jag kör just nu 2300L/tim och ca 4L filtermaterial i mitt 147L syd/centralamerika MEN det funkar bara pga att jag kör hang on back filter. 2 på 800L/t och 1 På 700L/t. Dessa filter ger en hög genomströmmning men låg turbulens i karet!

Men i ärlighetens namn så famlar jag i mörkret när det kommer till HUR MYCKET cirkulation och filtermassa behövs egentligen?? Jag har kört samma kar med nästan samma belastning som nu (massor av platy) och bara använt luftdrivet spongefilter och det funkade ju också jättebra och där är var ju cirkulationen genom filtret låg, typ 300L/tim men luftpumpen luftar vattnet effektivt och syresatt vatten verkar vara nykeln till att lyckas, har tex bottensubstratet tillgång till effektivt syresatt vatten så fungerar det som ett gigantiskt biofilter.
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Sista kullen av Chindongo Saulosi. Dessa är ungefär 2 cm lång och spottade för en knappt en månad sen. Bra tillväxt.

Länk

En vacker fisk där hanen blir blå med svarta streck, och honan och ungdjur är gula.

Hanar kan bråkar en hel del, men det ser odtast värre ut än vad det är.

Länk

Tyvärr en mycket hårt fångad art i det vilda. Rödlistad. Princip ingen kvar i dag som odlar på vilda. I bästa fall F1 föräldrar. Mer troligt senare generationer.

Det pågår dock projekt där man återutsätter dom från odlade avkomma på vildfångade.I princip får man räkna dom som vilda när de väl är i sjön.

Länk

Den här kullen kommer bli väldigt fina. Alla jämna och fina i kropp och fenor. Dr, Bassleer Chlorella och baby shrimps frysta (Golden Gate). De får även Dr. Bassleer "Forte" en gång i veckan för stärka immunförsvaret.
                      Senast ändrad av Malawi_forever; 2019-08-10, 16:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenny_E Visa inlägg
                        PS.
                        Gällande maten så överdriver jag inte om jag säger jag matar dom 6-8 gånger per dag när de blivit 1,5-2 cm. De verkar inte ha någon botten i kistan i den storleken. Så klart lite åt gången.

Kommentera

Sista kullen av Chindongo Saulosi. Dessa är ungefär 2 cm lång och spottade för en knappt en månad sen. Bra tillväxt.

Länk

En vacker fisk där hanen blir blå med svarta streck, och honan och ungdjur är gula.

Hanar kan bråkar en hel del, men det ser odtast värre ut än vad det är.

Länk

Tyvärr en mycket hårt fångad art i det vilda. Rödlistad. Princip ingen kvar i dag som odlar på vilda. I bästa fall F1 föräldrar. Mer troligt senare generationer.

Det pågår dock projekt där man återutsätter dom från odlade avkomma på vildfångade.I princip får man räkna dom som vilda när de väl är i sjön.

Länk

Den här kullen kommer bli väldigt fina. Alla jämna och fina i kropp och fenor. Dr, Bassleer Chlorella och baby shrimps frysta (Golden Gate). De får även Dr. Bassleer "Forte" en gång i veckan för stärka immunförsvaret.
                          Mycket intressant att läsa om bevarandebiten! Ska läsa igenom artikeln ordentligt sen. Trist att höra om överfiske dock.

Kommentera

Tankar kring mat.

Nu när jag går över till bara ha vildfångade (F1:orna Phanga Rocks ska bytas ut) kommer jag vara extra försiktig med mat. Fiskarna är inte billiga i inköp.Och det kostar välja ut de bästa av de man köper. (man får köpa lite fler och sen selektera).

Jag har torrfoder pellets som jag vet är väldigt bra och som jag kan lita på. Jag har en leverantör på vita mygglarver som är av hög kvalitet. De gånger jag får tag i dom. (just nu inte så bra tillgänglighet) Den sköljer jag alltid ordentligt innan utfodring i en håv. Sen får de gå ner i nytt vatten innan servering.

Jag kommer däremot sluta med all fryst mat utom Golden Gates baby schrimps till ynglen då den maten är alldeles för bra att utesluta första veckorna för ynglen. Den kostar dock dubbelt så mycket som annan fryst mat. Men första veckorna växer de snabbt med denna mat.

Det är alldeles för stor risk för birprodukter i annan fryst mat. Och ojämn kvalitet är min erfarenhet.

Det finns många duktiga odlare som inte ger annat än bra torrfoder och har fina friska fiskar. Men jag får väl först gå till mig själv och rannsaka mig varför jag köper fryst. För jag tror det är lite extra bra mat till mina fiskar. Men är det verkligen det?

Skulle inte förvåna mig om mitt nästa steg är att bara ge bra torrfoder pellets. Men, vi är väl lite sentimentala med våra husdjur och vill ge dom lite "fredagsmys". Frågan är om det verkligen är bra? Jag tror jag hamnar i bara ge bra torrfoder som tillverkats under kontrollerade former. Man vet vad fiskarna får.

Det är är mina tankar och inget "facit".

Hur tänker ni?

Kommentera

Tankar kring mat.

Nu när jag går över till bara ha vildfångade (F1:orna Phanga Rocks ska bytas ut) kommer jag vara extra försiktig med mat. Fiskarna är inte billiga i inköp.Och det kostar välja ut de bästa av de man köper. (man får köpa lite fler och sen selektera).

Jag har torrfoder pellets som jag vet är väldigt bra och som jag kan lita på. Jag har en leverantör på vita mygglarver som är av hög kvalitet. De gånger jag får tag i dom. (just nu inte så bra tillgänglighet) Den sköljer jag alltid ordentligt innan utfodring i en håv. Sen får de gå ner i nytt vatten innan servering.

Jag kommer däremot sluta med all fryst mat utom Golden Gates baby schrimps till ynglen då den maten är alldeles för bra att utesluta första veckorna för ynglen. Den kostar dock dubbelt så mycket som annan fryst mat. Men första veckorna växer de snabbt med denna mat.

Det är alldeles för stor risk för birprodukter i annan fryst mat. Och ojämn kvalitet är min erfarenhet.

Det finns många duktiga odlare som inte ger annat än bra torrfoder och har fina friska fiskar. Men jag får väl först gå till mig själv och rannsaka mig varför jag köper fryst. För jag tror det är lite extra bra mat till mina fiskar. Men är det verkligen det?

Skulle inte förvåna mig om mitt nästa steg är att bara ge bra torrfoder pellets. Men, vi är väl lite sentimentala med våra husdjur och vill ge dom lite "fredagsmys". Frågan är om det verkligen är bra? Jag tror jag hamnar i bara ge bra torrfoder som tillverkats under kontrollerade former. Man vet vad fiskarna får.

Det är är mina tankar och inget "facit".

Hur tänker ni?
                              Jag är ingen expert på fiskmat och än mindre till känsliga eller mer kräsna fiskar, till att börja med.

Jag har svårt att tänka mig att torrfoder är det bästa i grunden. Se till vad de äter i naturen, så är det ju knappast torrfoder. Däremot känns det tryggt, med "balanserat" och vitaminiserat foder. Det där med väl sammansatt är ju lite tveksamt beroende på vad man har för arter och dess behov dock. Jag varierar mellan fryst och torrfoder. Lite omotiverat "rädd"för levande.

Jag är allergisk mot röda mygg och sen jag insåg det har jag det ju inte hemma, men har träffat på det en del i akvarierum och labb när jag pluggade. Sitter nu lite i ryggmärgen att skölja ur fodret i håv innan jag ger.

Brukar det gå bra att få viltfångade att ta torrfoder? Hur kommer det sig att du väljer bort odlat?

Kommentera

Sparar...
                              X