Lido 200 Asien tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #46
    Ursprungligen postat av Plejaderna
    Synd att tripartitan åkte ut men förstår varför du fick göra det. Hoppas att stubben får lov att vara kvar även i framtiden.
    Tripartitan är numera utrotad i bägge karen, sagt med viss reservation. Det kan ligga en liten bit kvar och lura.. Gillar tripartitan men den funkar liksom inte så som det ser ut i karen just nu. Stubben skall få lite tid till..

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      #47
      [QUOTE=Sleaper;n2417476]

      Tripartitan är numera utrotad i bägge karen, sagt med viss reservation. Det kan ligga en liten bit kvar och lura.. Gillar tripartitan men den funkar liksom inte så som det ser ut i karen just nu. Stubben skall få lite tid till..[/QUOT

      Då hoppas jag att lite betyder länge ....
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #48
        Karet ikväll. Det rullar på snällt..

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #49
          Så vackert!

          Kommentar

          • Plejaderna
            • March 2007
            • 347

            #50
            Riktigt snyggt!
            Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #51
              Kul att ni gillar "stubben"

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #52
                Ahhh vad snyggt...

                Boostar motivationen och orken med fina bilder och eftersom ditt är Asien passade det extra bra eftersom det är det som ska ordnas här om någonting någonsin kunde gå som det ska... Din hydrophylla (?) är superfin. Jag har några på tillväxt i ett tempkar, de är så vackra. Vad är det pyttelilla spretiga du har i vänsterkant bakom sagittarian? (Om det nu är det, jag är usel på gräs). Jag kan inte luska ut vad det är, det är för smått på bilden.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #53
                  Ursprungligen postat av Bambikill
                  Ahhh vad snyggt...

                  Boostar motivationen och orken med fina bilder och eftersom ditt är Asien passade det extra bra eftersom det är det som ska ordnas här om någonting någonsin kunde gå som det ska... Din hydrophylla (?) är superfin. Jag har några på tillväxt i ett tempkar, de är så vackra. Vad är det pyttelilla spretiga du har i vänsterkant bakom sagittarian? (Om det nu är det, jag är usel på gräs). Jag kan inte luska ut vad det är, det är för smått på bilden.
                  Det är nog Gratiola (https://tropica.com/en/plants/plantd...a(042TC)/18390) som du tänker på som växer mitt i Sagitarian. Andra gången jag testar den utan vidare bra resultat. Den kan gå rätt bra ett tag för att sen avstanna i och förtvina utan man förstår varför. Så den är på väg bort kan man säga..

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #54
                    Ursprungligen postat av Sleaper

                    Det är nog Gratiola (https://tropica.com/en/plants/plantd...a(042TC)/18390) som du tänker på som växer mitt i Sagitarian. Andra gången jag testar den utan vidare bra resultat. Den kan gå rätt bra ett tag för att sen avstanna i och förtvina utan man förstår varför. Så den är på väg bort kan man säga..
                    Aha Nu när du länkade kände jag igen den. Den är väldigt söt. Jag har lite ont om idéer på lågväxta och lite mer "fragila" förgrundsgrejer då jag nästan aldrig haft den typen av setup och inte riktigt kan se framför mig vad som skulle passa. För att bryta av lite mot allt storbladigt. Sedan blir det lite krångligt eftersom jag planerar att försöka ha en stor del av karet ganska mörkt.

                    Vad märkligt att den inte funkat hos dig då, de påstår ju att den är enkel. Men å andra sidan har jag ibland misslyckats kapitalt med både akvatiska växter och krukväxter som ska vara busenkla - och sedan fått tämligen svåra arter att stortrivas utan att jag förstår vad jag gjort för att det ska bli så... (Det sistnämnda är ju dock avsevärt mycket trevligare... Har två halvkrångliga krukväxter hemma just nu som växer som ogräs och blommar, och jag har aldrig lyckats med dem förut. Men när jag gjort precis tvärtom mot vad som anses vara korrekt - började de plötsligt att frodas...)

                    Men jaja, ditt kar är väldigt fint, Gratiola eller ej

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #55
                      Roligt att du gillar karet. Jo, vissa växter som beskrivs som "enkla" kan vara att dom har låga krav på oftast CO2 och ljus. Anubias är ett sånt exempel, har aldrig fungerat för mig utan alltid blivit bevuxen med alger på bladen och tillslut sett rätt eländig ut. Den växer helt enkelt för långsamt så omsättningen på blad blir för låg. Typ, för varje nytt blad måste man ta bort två som är fula.

                      Kommentar

                      • Bambikill
                        • August 2014
                        • 384

                        #56
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Roligt att du gillar karet. Jo, vissa växter som beskrivs som "enkla" kan vara att dom har låga krav på oftast CO2 och ljus. Anubias är ett sånt exempel, har aldrig fungerat för mig utan alltid blivit bevuxen med alger på bladen och tillslut sett rätt eländig ut. Den växer helt enkelt för långsamt så omsättningen på blad blir för låg. Typ, för varje nytt blad måste man ta bort två som är fula.
                        Jo, jag gillar verkligen känslan, det ser harmoniskt och stillsamt ut. Jag lyckas aldrig riktigt med "less is more" för jag skenar iväg med att jag prompt måste ha allting i burken om jag nu inte har lyxen att råka ha en massa småkar att inreda på olika sätt... (Och det orkar jag inte med just nu). Men nu tänker jag ha en vildvuxen tank så nu kommer jag undan med att trycka in så mycket jag kan (så länge det inte blir totalkaos...)
                        Fast ditt är egentligen inte så minimalistiskt. Mer bara... sansat. :P
                        Jag gillar det

                        Jag har aldrig direkt misslyckats med anubias, men inte haft någon extremt fantastisk tur heller. Däremot har jag sett den mest enorma och frodiga någonsin - hos en person som inte ens visste vad det var för växt, inte hade petat på den på åratal och bara rent allmänt glömt bort att den fanns... Jag köpte en massa akvariegrejer av honom och han gav mig den här enorma längden av tät, picture perfect nana, på köpet... Han hade börjat med typ två eller tre småplantor från butik, bundit fast dem - och ett par år senare fick jag resultatet, vilket var sisådär en 60 cm lång, sjukt tjock rotstock av nana, som med bladen var ungefär lika tjock som min överarm... o__O
                        Jag frågade vad han hade gjort för att få den så fin. "Ingenting? Jag gör ingenting särskilt med växterna förutom att ta ut dem om de dör..." sade han...

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #57
                          Förresten; vad är det för sten du har i karet...? Strukturen ser annorlunda ut mot något annat jag sett. Jag har en massa svarta jag vet inte vad vad det är men de är nog typiska akvarieinredningsstenar. Typ stora klumpar, svarta men underligt lätta. De har lite liknande struktur som stenen du har men ändå inte riktigt samma.
                          Något du köpt?

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            #58
                            Jag köpte dom av Christian Brams som är en välkänd aquascaper. Påminner en aning om seiryustones men har något annorlunda struktur och färg. Dom svarta stenar du nämner brukar man kalla "kolsten".

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              #59
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              Jag köpte dom av Christian Brams som är en välkänd aquascaper. Påminner en aning om seiryustones men har något annorlunda struktur och färg. Dom svarta stenar du nämner brukar man kalla "kolsten".
                              Seiryu? Lustigt namn. (Jag pluggar japanska och den mest logiska översättningen är "blå drake" (eller grön eftersom japanska har samma tecken för båda färgerna men oftast avser man blå).

                              Dina var grymt snygga iallafall, älskar ytstrukturen Även när de är övervuxna ser man dem tydligt för att de fångar blicken där nere i grönskan.
                              Är det designerstuff antar jag att de kostar multum...? Så är det ju alltid. Men å andra sidan har vi nog ingenting i svensk natur som är ens i närheten av den looken. Jag har mindre stenar jag plockat på mig utomlands för att de var fina, men skulle inte stoppa dem i kar eftersom jag inte har den blekaste aning om vad det är eller ens minns varifrån i världen jag snott med mig vad.

                              Kolsten hette de ja, just det. Jag har sällan ens haft sten i akvarier - därför jag har urusel koll på annat än skiffer och lavasten typ... men fick en jättehög sådana av någon jag bytte grejer med en gång - och de blev rätt snygga i ett större röse i Axolotlkar. Jag har mest plockat sten ute (och nervöst gjort geologiska efterforskningar... lol... nu är det för all del få stenarter som är skadliga men med känsliga djur, så...)

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2876

                                #60
                                Läget i "barbariet". Har funkat väldigt bra sedan omstarten, så jag kommer köra på samma koncept i höst när detta karet fasas ut och gör plats för ett Rio 350.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...