Lido 200 Asien tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plejaderna
    • March 2007
    • 347

    #31
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Börjar bli lite med "mulligt" i karet nu. Lätt förvånad över hur bra det funkar med JBL Aquabasis som näringsdepå i botten och fin sand ovanpå.
    Wow! Himla fint!
    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #32
      Ursprungligen postat av Plejaderna

      Wow! Himla fint!
      Tack! Lite sent påkommet. Har lite dålig koll på mina trådar ibland . Men här är lite nyare men kassa mobilbilder. Försöker få några blad att bli liggande på botten men dom far runt en del..

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #33
        Mycket snyggt. Fick gå tillbaka till förra sidan och jämföra. Ser ut att funka bra med den där JBL Aquabacis som du nämner, det har ju vuxit på sig rejält i grönska sen 20 februari.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #34
          Kalassnyggt

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #35
            Ursprungligen postat av ICC
            Mycket snyggt. Fick gå tillbaka till förra sidan och jämföra. Ser ut att funka bra med den där JBL Aquabacis som du nämner, det har ju vuxit på sig rejält i grönska sen 20 februari.
            Tack! Jo, Aquabasis och sanden funkar väldigt bra. Har kört med soil mycket på senare tid, men detta funkar absolut lika bra vad gäller växterna. Att de är billigare och lättare att plantera i osv. är också en fördel.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #36
              Ursprungligen postat av Inger H
              Kalassnyggt

              //Inger
              Tack Inger!

              Kommentar

              • Plejaderna
                • March 2007
                • 347

                #37
                Ursprungligen postat av Sleaper

                Tack! Lite sent påkommet. Har lite dålig koll på mina trådar ibland . Men här är lite nyare men kassa mobilbilder. Försöker få några blad att bli liggande på botten men dom far runt en del..
                Det var en av de vackraste scapes jag någonsin sett Sleaper!

                ​​​​Ser att du har en del av Hydrocotyle tripartita ovanför ytan. Det är bland det snyggaste jag vet. Tänkte själv ha det så i mitt lilla kar men vet inte om det bara är att fästa den på roten ovanför ytan eller om den kommer torka ut då. Har tänkt att ha en remsa wettex trasa mellan plantan och roten som sedan går längst med roten hela vägen in till vattnet för att säkerställa att plantan får fukt hela tiden eftersom den kommer vara ca 10 cm över ytan och mer eller mindre direkt under lampan. Tänker jag rätt här?
                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #38
                  Tack Plejaderna! Tanken med wettex verkar fiffig, sen tar det kanske ett tag innan plantan börjar utveckla blad anpassade för att leva mer ovan vatten. Man kan ju till att börja med spraya en dutt med vatten varje gång man går förbi karet. Har du testat att riva av en bit av tripartitan och känt lukten? Luktar riktigt friskt, som persilja eller nåt.

                  Kommentar

                  • Plejaderna
                    • March 2007
                    • 347

                    #39
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Tack Plejaderna! Tanken med wettex verkar fiffig, sen tar det kanske ett tag innan plantan börjar utveckla blad anpassade för att leva mer ovan vatten. Man kan ju till att börja med spraya en dutt med vatten varje gång man går förbi karet. Har du testat att riva av en bit av tripartitan och känt lukten? Luktar riktigt friskt, som persilja eller nåt.
                    Det med wettex bara poppade i mitt huvud när jag tänkte på hur jag kunde förhindra uttorkning. wettex är platt, går lätt att binda runt roten, och är bra på att suga åt sig vatten så det borde vara perfekt för ändamålet.
                    Jag jobbar, som många andra, hemifrån just nu så det borde inte vara ett problem att spraya vatten på bladen varje gång jag går förbi karet vilket lär bli ofta.

                    Jag köpte tripartitan som Tropicas 1-2-grow till mitt stora kar så jag har delat på den men inte känt doften du pratar om. Kanske var den för liten för att utsöndra den doften. Jag skall tänka på att lukta på ordentligt när jag börjar dela den jag köpte till det lilla karet. Det exemplaret är i kruka så lite kraftigare.

                    Vet inte hur länge det kommer dröja innan jag kan visa någon bild på resultatet eftersom jag gjorde reklamation på det lilla karet. Det kom helt men har snett limmade rutor vilket är irriterande. Känner att det borde vara bättre till nästan det dubbla priset jag betalade jämfört med vanligt kar med samma dimensioner. Jag vet att det är för att OW glas är dyrare men ändå.

                    Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #40
                      Fick riva ut tripartitan trots allt. Försökte binda ner den mot roten för att få lite fason på det hela. Men den breder ut sig på ett sätt som gör den svår att kontrollera. "Stubben" blir väl kvar ett tag beroende på hur det funkar med javaormbunken.

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        #41
                        Imponeras av växtligheten i dina båda akvarium.
                        Har en fundering angående ditt bottensubstrat. I denna Lido 200 tråd kör du med JBL Aquabasis, medans du valde ADA substrat i Rio 180 liters.
                        Det är ju ganska stor prisskillnad på de båda fabrikaten. Funkar det ena bättre än det andra?

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #42
                          Ursprungligen postat av ICC
                          Imponeras av växtligheten i dina båda akvarium.
                          Har en fundering angående ditt bottensubstrat. I denna Lido 200 tråd kör du med JBL Aquabasis, medans du valde ADA substrat i Rio 180 liters.
                          Det är ju ganska stor prisskillnad på de båda fabrikaten. Funkar det ena bättre än det andra?
                          Jag tycker faktiskt att det fungerar precis lika bra i Lido med sand från Hornbach och JBL Aquabasis som i karet med soil. Även crypto funkar väldigt bra och utvecklas fint i detta kar, vilket gör att jag kommer att välja detta konceptet i framtiden. Sen är ju sand hopplöst ifall man vill bygga på höjden osv.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            #43
                            Okay då vet jag. Var det svaret jag också ville ha.
                            Har inrett 2 stycken 100 liters med JBL Aquabasis med inspiration från denna tråden. Dock kör jag inte med CO2 i dessa, bara pmdd. Hoppas kunna se mina vattenspikblad frodas.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #44
                              Roligt att kunna bidra med lite idéer . Sen är alltid CO2 en grym tillgång för att få en bra utveckling på dom flesta växter. Tillsammans med PMDD får man det mesta att växa även om man inte har näring i bottensubstratet och perfekt belysning.

                              Kommentar

                              • Plejaderna
                                • March 2007
                                • 347

                                #45
                                Synd att tripartitan åkte ut men förstår varför du fick göra det. Hoppas att stubben får lov att vara kvar även i framtiden.
                                Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                                Kommentar

                                Arbetssätt...