En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Ursprungligen postat av ICC
    Händer inte så jättemycket just nu. Tittar, lite pill här och var, matar, byter vatten då och då och njuter av karen i sitt lugn. Så som det ska va!

    Har blivit superförtjust i mina Crenicichla Compressiceps. Så en tanke lopades om att flytta över dem till ett av mina 540 (inte det senast inredda). Nu till helgen så jobbar sambon, så tänkte ta mig tid att rensa ut växter, öppna upp ytor och göra en liten om-ändring i inredningen i det 540 ni kanske minns med "trädet" ovan. Börjar ändå bli ont om fisk i detta kar nu så lite ändring skulle passa. Ett nytt gäng Indianplaty och ett stim kardinaltetror skulle nog också passa.
    Det låter spännande! Ska bli kul att se hur det karet blir när ominredningen är klar!

    Jag är för övrigt riktigt sugen på en ny fiskträff. Vet att det inte är läge än, av uppenbara skäl, men tänker ofta på hur trevligt vi hade det hos Thomas båda gångerna vi var där. Det är något att se fram emot!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Blev det någon ominredning av 540:t?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Knack, knack i bunkern... Du har väl inte blivit utelåst ?

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Ursprungligen postat av Nando
          Blev det någon ominredning av 540:t?
          Haha, minst sagt. Hela karet åkte ut, och ersatts med ett 100 liters och två 150 liter som är avdelade på mitten. Och nej, jag har inte blivit utelåst
          Samma intresse och pyssel som innan, men ganska mycket förändring i bunkern och i akvarieantal. Jag bara glömmer bort min egen tråd. Så mycket roligare att läsa i er andras trådar.

          Bunkern består numera bara av ett rum. Rummet med 6 stycken 100 liters i ställning och några andra kar är nerlagt. I det andra rummet har 2 av 3 stycken 540 liters åkt ut och ersatts av några kar från... eller enkelt beskrivet, 2 rum har blivit ett. Numera har jag 6 akvarier igång istället för 12 som innan. I princip samma fiskar, förutom de som sålts eller simmat till himmeln.
          Det 540 som jag möblera om senast är kvar, se inlägg 578 har verkligen gått till sig och blivit bra tycker jag. Gillar att sitta och titta på det. Egentligen en soppa med platy, Endlers och tre olika sorters tetror, L-malar och 2 grupper mad Corydoras. De båda Blue Daimond diskusarna finns kvar, samt hälften av de Bolivianska Fjärilscikliderna och L. Dorsigera.

          De övriga karen i rummet består av 4 stycken 150 liters. Två av dessa är mittendelade och innehåller par av dvärgciklider i var sin "avdelning". Vanlig fjärilsciklid, Grån bågfensciklid, Apistoigramma Elisabeth med någon liten tetra eller ungfödare som avledare ifall huvudinvånaren skulle få för sig att leka. De återstående två 150 liters består av L-malar och Corydoras.

          Till sist, det minsta akvariet, ett 100 liters som jag spara/flytta i sin helhet från ställningen. Detta kar är så incyklat att jag inte kunde riva det. På botten ligger en slambank på säkert 1 cm bestående av gamla förmultnade växter, träpinnar, boklöv och annat. Två luftdriva skumfilter driver karet på väldigt låg cirkulation, och jag utför endast 10% vattenbyte 1 gång i månaden. Växterna, främst Javaormbunke och flytväxter tar över karet helt och hållet om jag inte gallrar. Fiskmässigt bor det en avstickare som jag aldrig tidigare haft, trots en mycket vanlig firre...kampfisk. Två honor och en fin blå hane. Övriga invånare är räkor och 15 stycken Kuhliålar. De far fram i bottenslammet som mullvadar och ser allmänt ut att trivas.
          Egentligen är detta karet tänkt att de skall innehålla en grupp Nannustomus Mortenhaleri. Skulle vara en fröjd att se dessa i ett så tättbevuxet akvarie. Tyvärr verkar de inte gå att får tag på för tillfället. Man jag håller ögonen öppna.

          Får se om jag blir Gold medlem igen om tråduppdateringen känns kul, i så fall kanske det ramlar in några foto. Bunkern lever i alla fall...







          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Åh, vad roligt med en uppdatering! Jag har saknat dig i din tråd, även om det såklart också är trevligt att du hör av dig i andras ibland. Du har ju gjort en rad förändringar. Klart du ska bli guldis igen så vi kan få se allt trevligt du har på gång (blink, blink, host, host)!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Trevligt att se att du alltjämt håller igång. Bilder skulle ju vara kul förstås. Känn ingen press alls
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              Arbetssätt...