En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Satt just och funderade på om jag skulle kolla om det var möjligt för ett spontan besök idag. Måste ju liksom hitta på någonstans att åka med min nya buss . Grymt fint appis kar

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Haha, ja kom du Ekenberg och besök bunkern om du vill. Du är välkommen. Har du kvar mitt mobilnummer?

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Kanonkul om en spontan träff funkar

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Länge sedan du skrev något nu ICC...

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Ursprungligen postat av Nando
            Länge sedan du skrev något nu ICC...
            Ja jag veeeet
            Alla mina akvarium tuffar på så som önskvärt. Cacatuides ynglen växer, och lite lekförsök på de andra Apistogrammorna.
            Bolivianerna börjar bli riktigt hemmastadda och tuffat till sig. Av Dorsigerorna börjar några bli sådär mörka och snygga som man vill se dem. Annars är det ju hyfsat väder ute så man vill ju ta till vara på soltimmarna. Får uppdatera tråden lite snart. Men jag finns här och läser de flesta nya inlägg från er andra.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Härligt att allt tuffar på ändå!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Hur mår dina Nijsseni? Jag har tyvärr hittat min hane död efter att han inte setts till på några dagar. Trist. Vet inte riktigt vad jag ska göra med honan nu. Antingen får hon gå kvar ensam eller så köper jag en ny hane.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Mina Nijsseni mår jättebra. Ena paret simmar i ett av mina 105 liters, medan det andra paret simmar i det mittendelade 150 liters. Alltså samma akvarium som Cacatuoides ynglen växer och frodas i.
                  Det paret som simmar i 105 liters karet händer egentligen ingenting, medans det andra paret i det delade 150 karet har lekt två gånger. Första gången åt de upp äggen. Andra gången fick de frisimmande, dock minskade de varje dag till antal. Numera ser jag två till fyra yngel som tittar fram bland löv och pinnar vid matdags. Helt klart olika vaktinstinkter på Cacatuoides och Nijsseni. Cacatuoides paret (främst honan) vaktade och håll sig väldigt nära ynglen. Hon plockade upp yngel som kom på vift och spottade tillbaka till övriga gruppen. Nijsseni paret verkar inte bry sig nämnvärt om sin avkomma. Ynglen lever bara för att det inte finns något annat hot, annars hade de varit mat för länge sedan eftersom både hanen eller honan inte håller sig speciellt nära ynglen.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4730.jpg
Visningar: 225
Storlek: 97,8 KB
ID: 2418672
                    Nijjseni honan med ett av ynglen. Man ser ynglet som en grå prick längst ner vid roten till vänster om stenen.

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4725.jpg Visningar:	0 Storlek:	98.8 kB ID:     	2418674
                      Ovan: Cacatuoides yngel 9 juni.
                      Nedan: Samma grupp yngel, fast idag 18 juni.
                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4798.jpg Visningar:	0 Storlek:	94.2 kB ID:     	2418675

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4785.jpg
Visningar: 230
Storlek: 91,9 KB
ID: 2418677
                        Dålig bild, då det var svårt att se in för växterna samt reflektioner från annat akvarium. Men nu har det bildats två par av de 6 stycken VF Laetacara Dorsigera jag köpte. Detta paret har nykläckt i gropen, medans det andra paret håller sig långt in i 540 karet. Jag ser bara att de är svarta/mörkröda i bläsen och att de jagar bort andra fiskar.
                        Ska se om jag vid tillfälle lyckas håva upp paret vid framrutan. Vore kul att kunna dra upp ett gäng yngel. Det kanske får bli till hösten när det ges mer tid för akvarium.

                        Annars för övrig tuffar samtliga akvarium på. Det är matning och vattenbyten som står för det mesta arbetet, ja och lite algskrapning förstås.
                        Glad Midsommar på er Zoopare

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Vilken rolig uppdatering! Tänk vad stora kakaduaynglen har blivit! Och jätteskoj med Nijssenismått också . Hoppas det blir frisimmande av de andra ciklidernas ägg med. Glad midsommar ICC!

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Liten uppdatering från bunkern då. Växter, fiskar och alger på rutorna frodas i alla kar utom mitt 540 som varit i drift längst.
                            80% av Serpatetrorna och 90% av svärdbärarna har dött ut. Dessa fiskar har jag haft i ca 3 år, så förhoppningsvis är det åldern som ger avtryck. Samtliga L-malar, 2 överblivna Apistogramma hanar och de 3 Blue Daimond diskusarna lever och mår bra. Funderar på re-scape med lite ny fisk till höst/vinter.

                            Inte så aktiv på Zoopet för tillfället. Blir mest att titta in och läsa i era trådar. Annat, såsom mycket arbete, barn med sommarlov samt att vi flyttat till större bostad har tagit mycket tid den senaste tiden. Tur att övriga akvarium tacksamt tuffar på och ser ut att nöja sig med vattenbyte och mat en till två gånger om dagen.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Kul att du hörs av och uppdaterar ibland! Det är alltid trevligt att läsa dina inlägg tycker jag. Ibland snurrar ju det övriga, icke akvarierelaterade, livet på för fullt och då har man av naturliga skäl inte lika mycket tid och energi att skriva. Det är helt okej. Hoppas du har en fin sommar!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Och skulle det vara så att du får en stund över någon gång så hoppas jag att du passar på och fotar karen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...