En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Ursprungligen postat av ICC
    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_3406.jpg Visningar:	0 Storlek:	102.0 kB ID: 	2410837
    Överst/ höger.

    Ett gäng Nannostomus Mortenhaleri och lite räkor.
    Där borde ju smyckestetrorna ha utmärkta förutsättningar att trivas och leka!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Sorry, jag knäckte sidan. Gå tillbaka och spana in de fina bilderna på förra sidan.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Nando, för att återkomma till din fråga om flytväxter med långa lummig rötter, så ser du att jag håller på att odla upp Musselblommor och Frogbit i Mortenhaleri- karet. Just i detta akvariet lämpar ju sig flytväxt odling. Och när det blir fullt där kan jag flytta över till 540 karet och hoppas på att mina Beckfordi kan göra sitt där inne liksom Ekenbergs tetror.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          Det blir säkert bra! Mina flytväxter växer och blir fler i en takt som gör att jag hela tiden måste rensa ut och kasta. Tyvärr har jag oavsiktligen fått in andmat också. En fin liten flytväxt men den förökar sig vansinnigt fort och är nu överallt i lill- och mellankaret.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Fina kar du har ICC! Så du sålde yngel ett tag förstår jag?

            Du har ju större utbud på kar än genomsnittliga djurbutiken

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Kan bara hålla med LoGeek, fina kar som är väldigt fint sammansatta.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Tack till er som läst, kommenterat och berömt. Kul att få höra.
                Var inte rädda för att kritisera om ni ser något som är tokigt. Jag tål det och ibland behöver man få upp ögonen för at ens egna skygglappar inte märks i rutinerna.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3412.jpg Visningar:	0 Storlek:	105.1 kB ID:     	2410874

                  Då tänkte jag ta och avsluta denna helkars-serie med mitt 11:e akvarium. Ett 180 liters akvarium som jag egentligen inte tillåter mig att ha, men som var tvunget efter ett missöde och som mynnade ut i överraskande glädje.
                  Någon gång på vägen när jag satte upp akvarium efter akvarium fråga jag mig själv vad jag höll på med. Därför har jag bestämt mig att jag som max, absolut max får ha 10 akvarium igång. Och nu har jag 11. Min tanke är att jag vill hinna med att göra det som är akvariets grundtanke, att titta på. Jag vill tillåta mig ha tid att sitta och titta, utan att känna att ett "ha-begär" spårar ur och skaffar massor av akvarium som sen bara bidrar med skötsel och inte njutning.

                  Detta 180 liters innehåller 5 stycken (hade 6st) L046. Tidigare simmade dessa 6 stycken Zebra malar i mitt 300 liters med övriga malar. Men så en dag fann jag en L046:a kraftigt sargad och halvdöd i närheten av ett lekrör. Ovanpå lekröret låg en annan mal med skador i mindre omfattning på stjärtfenan och vänster sida. Mest troligt att det varit slagsmål. Tyvärr klara sig inte Zebramalen. Därför sattes 180 liters karet raskt upp och Zebrorna flyttades hit.

                  Alltid trist att förlora en så fin fisk och jag har klandrat mig själv för bristande uppmärksamhet. Men så vände det och nederlag blev till förhoppning, när jag en dag såg stjärfenan från en Zebra i ett lekrör ligga och svaja så där karakteristiskt som när L-malar fläktar. Och mycket riktigt, ut kom några L046 yngel. Bestämde mig för att låta dem gå kvar i karet utan att konstra och stirra på med att fånga upp dem. Totalt fann jag 6 stycken och de har nu överlevt ca 2 veckor i akvariet.

                  Mina 6 stycken Corydoras Eques fick också flytta hit som sällskap eftersom Corydoras är grymma på att hålla bottensanden ren. Några överflödiga Endlers hanar från ett 540 fick liva upp ytan och hålla den ren från eventuella foderrester.


                  Senast redigerad av ICC; 22 November 2019, 15:11.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3278.jpg
Visningar: 323
Storlek: 108,3 KB
ID: 2410876

                    Inte så stora Zebra yngel. Jämför med Posthornsnäckan och dess ägg.

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3377.jpg
Visningar: 357
Storlek: 73,5 KB
ID: 2410878
                      Fullvuxna Corydoras i bakgrunden. Denna lilla rackare ligger allt som oftast exakt på denna plats,

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        De där Zebraynglen är ju hur söta som helst! Förstår att det måste ha varit riktigt roligt att upptäcka dem!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Jag gillar dina kar ICC

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Tack, Inger! Snällt sagt!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13119

                              Verkligen härliga kar ICC! Jag älskar flera av dem och du har skapat så fina habitat för fisken! Min egna dröm just nu är att skapa ett kar med en tjock mulmbotten, fullt med olika alger som översvämmar karet och skapar stabilitet och endast ett litet spongefilter som syresätter och cirkulerar karet och fixar lite biorening och sen en drös killis och räkor...




                              Nu i efterhand la jag in en film jag hittade som visar litegrann vad jag är ute efter och det är underbart i mina ögon... (va sjutton varför försvinner länken när man trycker på den!!!)

                              Today we look into my 20g Algaescape and see ALL of my wild bettas for possibly the first time!Livestock: Betta imbellis, Chili Rasbora, Gold ring DanioPlant...
                              Senast redigerad av åheim; 26 November 2019, 21:10.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Tackar tackar Åheim

                                Killis ska jag prova någon gång i framtiden. Vackra fiskar som man sällan ser i folks akvarium.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...