En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3380.jpg
Visningar: 376
Storlek: 61,3 KB
ID: 2410778

    Det tredje och sista 540 liters jag har. Till skillnad från de två tidigare innehåller detta Tanganyika.

    Huvudinvånaren i detta akvarie är mina fem Enantiopus sp. Kilesa. En mycket cool och färgstark sandciklid som gräver sandgropar och garnerar med små sandslott i gropens ytterkanter för att locka till sig de helgåa honorna.
    Dessa sandciklider hade jag tidigare någon gång runt 2007-2009 för första gången, innan jag sålde dem och lade ner hobbyn för mer familjerelaterade uppgifter. Vet att jag inte hade svårigheter med att få avkomma på dem då, och då endast i ett 222 liter.
    Gillar denna TA-ciklid skarpt och tvekade inte en sekund när jag fann nya individer i butik för ett tag sedan. Köpte 8 fiskar då och har fem kvar i nuläget. 1 magrade av och dog redan efter en månad tror jag. 1 har försvunnit spårlöst, och en hane mobbades ihjäl. Tyvärr har jag lite sned könsfördelning med 3 hanar och två honor då könsskillnaden inte kunde avgöras vid köp. Dels för att de var yngre men också för att de alla blir helt färglösa vid stress så som håvfångst. Inga fullgångna lekar vad jag sett. Har en liten magkänsla att gruppen inte harmonerar riktigt. Hittar jag fler honor skall jag prova och se ifall det förändrar gruppen positivt.
    6 stycken Cyprichomis har jag egentligen bara för att få mer liv i akvariet på mitten och ytnivå.

    Inrett som synes med BTN moduler. Den stora modulen delar av akvariet på mitten med fin Jula sand till höger och endast sten till vänster. Kan inte ha fin sand i den vänstra delen då den sugs in i BTN modulen i vänster/bakre hörn. Denna modul är fylld med klippt filtermatta och en Aquael 70 pumphuvud. Insugsrasterna sitter bara en 5-6 cm ovan botten så av den anledningen med Anti-sand-till-vänster.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Ursprungligen postat av Nando

      Hoppas på yngel av dina fina smyckestetror. Har du funderat på någon flytväxt med långa, lummiga rötter?
      Finns flytormbunke i akvariet, men de trivs inte riktigt då det är för strömt på ytan. Håller på att låta de små musselblommorna jag kom över skall växa till sig i annat akvarie över vintern. Ska prova musselblomma i akvariet senare. Hoppas på att de ska trivas de akvariet är öppet baktill.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Angående smyckestetror kan jag som total nybörjare säga att de är en otroligt trevlig tetra. Jag har flytormbunkar till mina och att de ständigt leker där ja det råder det ju inget tvivel om. Jättekul när hela stimmet ”håller på” i flytväxterna . Men så fort de är klara var ju en flock diskusar där och tog allt som kunde hittas. Nu har ju mina smyckestetror haft ett par månader utan diskus vilket gjort att jag har ett tiotal små smyckestetror..... gissar att de flesta blev mat för övriga tetror. Jag har ju också rätt strömt så flytormbunkarna är ju bara i en kant och där håller smyckestetrorna till.

        kul att det blev lite diskus nu när jag misslyckades så på slut tampen. Men den tredje diskusen , vart kom den ifrån .... för det var väl tre du hade .

        De foton du lagt ut nu senast kan jag inte se, tomma små rutor bara. Precis som hos Inger för ett par dagar sedan.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          kul att det blev lite diskus nu när jag misslyckades så på slut tampen. Men den tredje diskusen , vart kom den ifrån .... för det var väl tre du hade .

          De foton du lagt ut nu senast kan jag inte se, tomma små rutor bara. Precis som hos Inger för ett par dagar sedan.
          Jag har 3 Blue Daimond sen en längre tid tillbaka i mitt ena 540 liters.
          Sen har jag 2 Turkosa i mitt 300 liter.
          Blev nog något knas med inlägget där du bara kan se rutor, så jag gör om inlägget igen.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3413.jpg
Visningar: 319
Storlek: 74,4 KB
ID: 2410801Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3342.jpg
Visningar: 261
Storlek: 103,9 KB
ID: 2410802


            Lite tid över, så jag kör ett akvarium till.

            Ett 300 liters som ÄR avsett endast för halvvuxna/ vuxna L-malar, och Corydoras på uppväxt. Karet är enkelt inrett med sand, lite sten, några större rötter och lekrör.
            Finns L128, L200, L280a och L173b samt sist, men också minst 8 eller 9 Corydoras Similis. Dessa Similis fann jag i ett sidofilter i annat akvarium. De var så små att jag uppskattar att de nyss förbrukat sin gulesäck. I alla fall så sög jag upp den och la dem i detta 300 liters. Alla har klarat sig fint.
            Tidigare hade jag även L046 här, men inte nu längre. Varför kommer senare.

            Den 19 oktober var jag i akvariebutiken för att köpa mat. I ett av karen gick detta Diskus par och dessutom med rom. Jag köpte dem, och enda platsen för dem var detta L-mal akvarie. Så nu är det tydligen inte BARA ett mal akvarium längre.
            Nu en månad senare tycker jag att diskusarna är ännu finare än de var i butik. Hurvida expertisen säger om färg och form vet jag inte, men för mig är de snygga. De har lagt rom tre gånger, men tyvärr möglar alltid rommen som ni kan se på skifferplattan i bakgrunden på nedersta fotot. Får se om det blir några yngel i framtiden eller om jag säljer dem.

            När det gäller mina L280a och 173b som jag haft ganska länge funderar jag på att avveckla dem mot L134 istället. L128 och L200 vill jag behålla enbart för att de är så galet snygga.
            L280a är lik L201 men har färre och större prickar och hälften så stor i kroppsstorlek, bara 6-7 cm som vuxen. Just namnet L280a är/var ett tillfälligt och ej officiellt L-nummer från början. Tror att de numera går under L-numret L471.
            Just L173b och dess namn har jag inte "forskat" i.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              ICC- läser om dina kar med nöje! Många av de fiskarna du har kan jag inget om vilket gör det extra intressant.

              Thomas - det låter jättekul med yngel av smyckestetra! Grattis!

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3416.jpg
Visningar: 285
Storlek: 110,4 KB
ID: 2410826

                Nästa akvarium till rakning. Är ju som synes en ställning med 6 stycken 105 liter, men får räknas som ett stycke akvarium.
                I karet höger/mitten går en grupp Corydoras Gold Stripe som jag köpte för fyra år sedan. Under åren 2016 fram till nyår 2017 spruta dom ut yngel i ett annat akvarium och jag fick bra snurr på odlandet. Naturligtvis fick man mersmak när något går bra, så därför köptes denna ställning in med ambitionen att odla fler Corydoras. Men vid närmare eftertanke passar inte odlande i större utsträckning mitt liv. Tiden man får lägga hemma med yngel passar inte riktigt min livsstil.
                Därmed styrdes inriktningen istället in på små akvarium med en eller högst två arter i varje. Leks och ynglas det naturligt så är det kul, överlever några yngel är det ännu roligare. De tidigare nämnda egenuppfödda Duplicareus och Similis yngel är just sådana som fötts och överlevt på egen hand i denna ställning. Men det är också i princip de enda som genererar yngel. Gold Stripes har bara satt rom en gång sen nyår 2017. Nannostomus Mortenhaleri uppe till tar inte fram några yngel, hur mycket jag än hoppas och småjusterar för deras bästa.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3409.jpg
Visningar: 254
Storlek: 88,7 KB
ID: 2410829

                  Överst/ Vänster.
                  Ett par Apistogramma Viejita och 10 Kolglödstetror.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3410.jpg
Visningar: 266
Storlek: 90,6 KB
ID: 2410831

                    Mitten/ vänster.
                    En grupp Corydoras Similis.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Något sånt här skulle jag vilja ha! Flera småkar där man kan optimera förutsättningarna för en viss art! Jättekul att du fått yngel av goldstripe. De är ju väldigt vackra! Kanske tetrorna behöver lite mer tid på sig innan de kommer igång? Finns det annan fisk i det karet som kan röva rom/yngel? Kan du ta en närbild på karet längst upp till vänster? Det ser ut att ha utvecklats riktigt fint!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Haha, där kom närbilderna innan jag hunnit posta

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3411.jpg Visningar:	0 Storlek:	90.4 kB ID:     	2410835
                          Nederst/ vänster.
                          Ett par Apistogramma Agassizi och 5 Kerritetror.
                          Senast redigerad av ICC; 21 November 2019, 16:50.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3406.jpg Visningar:	0 Storlek:	102.0 kB ID:     	2410837
                            Överst/ höger.

                            Ett gäng Nannostomus Mortenhaleri och lite räkor.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3407.jpg Visningar:	0 Storlek:	84.5 kB ID:     	2410839
                              Mitten/ höger
                              Corydoras Gold Stripe CW10.
                              Senast redigerad av ICC; 21 November 2019, 16:51.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3408.jpg
Visningar: 248
Storlek: 80,5 KB
ID: 2410841
                                Nederst/ höger.
                                Corydoras Duplicareus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...