En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3360.JPG Visningar:	0 Storlek:	430.9 kB ID:     	2410702
    Mitt ena 540 liters. Händer inte så jättemycket för tillfället. Har rensat ut en del Endlers och Svärdbärare. Ett tag var det så många ungfödare i akvariet att det såg ut som en tvättmaskin som surra runt innehållet.
    Diskusarna köptes samtidigt för något år sedan och var då jämnstora, men har växt väldigt ojämnt. Gör inte mig något så länge inte den minsta mobbas ut.
    Endast en kardinaltetra finns kvar liksom två Bågfenshonor. Varför hanen dog vet jag inte. Får skaffa en ny helt enkelt.
    Annars ett gäng L-malar, en ensam Sturisoma Aureum hane, ett gäng egenuppfödda Corydoras Duplicareus.
    Kommer troligen att tillsätta nytt gäng kardinaler, eller kanske välja en annan tetra.
    Vill nog ha ytterligare en liten ciklid här i. Antingen blir det Bolivianer eller helst ett gäng unga individer av Schackbrädeciklider. Har aldrig haft denna ciklid så det skulle vara kul å testa dom.
    Annars bara ett akvarium jag gillar att sitta och titta på. Brottas lite med Cyano som gärna vill samlas uppe i flytväxterna till höger. Rensade ut massor av flytormbunke igår (tog bilden idag) för att få bort en del Cyano. När flytväxterna är många och mycket så blir det mer skuggigt och dunkelt bland rötterna till höger. Ser bättre ut då kan jag tycka.
    Senast redigerad av ICC; 18 November 2019, 16:43.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Snyggt. Hur många diskusar i detta kar?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Det ser fint ut! Kul med en massa bra-att-ha-material också! Schackbräden verkar roliga. De vill jag gärna läsa mer om för det fall du skaffar sådana.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ser riktigt gôtt ut!
          Vilken variant av Schackbrädesciklider känner du dig sugen på?

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Tack LoGeek, jag har tre stycken diskusar i akvariet.

            Tack Nando, blir det Schackbrädor så delar jag med mig här i tråden.

            Tack Mats, Om det blir Schackbrädor så är det Maculatus jag tittar efter.
            Dels för att jag för ögat tycke den ser tåligare ut, lite grövre än Filamentosan. Men annan aspekt är att Maculatusen återfinns i Rio Tapajos som ligger längre in i landet. När jag läst om Maculatus så verkar den trivas i lite varmare vatten och det passar mig fint då jag konstant ligger mellan 28-30 grader i akvariet. Rätta mig gärna om jag läst in fel info.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Du har rätt!
              Vill du kolla ytterligare en variant, D. foirni, så finns det bilder i min tråd - skall kolla om jag kan hitta sidonumren.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av ICC
                T Men annan aspekt är att Maculatusen återfinns i Rio Tapajos som ligger längre in i landet. När jag läst om Maculatus så verkar den trivas i lite varmare vatten och det passar mig fint då jag konstant ligger mellan 28-30 grader i akvariet. Rätta mig gärna om jag läst in fel info.
                Stämmer utmärkt, de kommer verkligen till sin rätta i ett 540 kar och fungerar fint högre värme.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3381.jpg
Visningar: 332
Storlek: 103,3 KB
ID: 2410721

                  Mitt andra 540 liters i samma SA-tema, ganska likt det andra akvariet.
                  Några Endlers. Ett par Scalarer. Hade nyligen två par Scalar-par men det blev så mycket revirstrider så de andra fiskarna blev stressade. Ett gäng svarta Fantomtetror och Nannostomus Beckfordi. 2 par med fjärilsciklider. Ett gäng Corydoras Similis från egen odling.
                  Akvariet funkar bra tycker jag. Liksom det förra akvariet, bara att sitta och titta på förutom nödvändigt underhåll.
                  Scalarer och fjärilsciklider har ofta rom men jag har aldrig sett att det går så långt som till kläckning. Scalarerna håller nere Endlers befolkningen till acceptabla nivåer. Hade önskat och hoppats på att en dag finna avkomma från N. Beckfordi. Tycker mig själv att växtsnåret till vänster ser lämpligt ut. Annars finns ett grymt och tätt rotverk från fredskallorna och Gullrankorna från toppen av akvariet som växer ner bakom BTN bakrunden. Just bakgrunden är tillslimmad mot bakrutan, men ändå simvänlig för invånarna. Gäller att utnyttja all yta ju. Ja just ja, fyra Kuhliålar finns också där i men ack så sällsynta.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Du har rätt!
                    Vill du kolla ytterligare en variant, D. foirni, så finns det bilder i min tråd - skall kolla om jag kan hitta sidonumren.
                    Ja tack gärna. Men misstänker att den är svår att få tag i. Har i alla fall aldrig sett den i butik.

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Ursprungligen postat av c90368

                      Stämmer utmärkt, de kommer verkligen till sin rätta i ett 540 kar och fungerar fint högre värme.
                      Tack för bekräftelsen. Du stärker min teori.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Gillar att du har "lagom" med fisk i dina 540 kar
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av ICC
                          Dags att uppdatera tråden lite. I vissa av mina kar händer det någonting intressant, medans i vissa absolut ingenting.
                          Själv har jag bara varit en läsare här på Zoopet sista tiden då liv och arbete gått i 180. Nu ser det ut att vara lite lugnare fram till jul åtminstone. Å jag vet att Nando efterlyste lite helkars bilder i tråden för ett tag sedan.
                          Så ja, jag har ju 11 akvarium och det blir ett himla massa knappande om jag skulle uppdatera alla akvarium i ett svep. Så jag tänkte ta ett eller några över de närmaste dagarna.
                          Tar och börjar med två foto på lite trevligt material som ligger på vänt för bättre stunder när så behövs. Alltid bra att "ha hemma". Massa Bokgrenar jag hitta på marken när jag samla Bok och Ek löv för ett tag sedan.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3348.jpg
Visningar: 288
Storlek: 113,0 KB
ID: 2410699Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3349.jpg
Visningar: 297
Storlek: 183,3 KB
ID: 2410700
                          Ett lager av löv att vara avundsjuk på. Jag håller med Nando , helbilder på alla dina elva kar. En mysig följetång ..... vi väntar med spänning

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Ursprungligen postat av ICC
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3381.jpg
Visningar: 332
Storlek: 103,3 KB
ID: 2410721

                            Mitt andra 540 liters i samma SA-tema, ganska likt det andra akvariet.
                            Några Endlers. Ett par Scalarer. Hade nyligen två par Scalar-par men det blev så mycket revirstrider så de andra fiskarna blev stressade. Ett gäng svarta Fantomtetror och Nannostomus Beckfordi. 2 par med fjärilsciklider. Ett gäng Corydoras Similis från egen odling.
                            Akvariet funkar bra tycker jag. Liksom det förra akvariet, bara att sitta och titta på förutom nödvändigt underhåll.
                            Scalarer och fjärilsciklider har ofta rom men jag har aldrig sett att det går så långt som till kläckning. Scalarerna håller nere Endlers befolkningen till acceptabla nivåer. Hade önskat och hoppats på att en dag finna avkomma från N. Beckfordi. Tycker mig själv att växtsnåret till vänster ser lämpligt ut. Annars finns ett grymt och tätt rotverk från fredskallorna och Gullrankorna från toppen av akvariet som växer ner bakom BTN bakrunden. Just bakgrunden är tillslimmad mot bakrutan, men ändå simvänlig för invånarna. Gäller att utnyttja all yta ju. Ja just ja, fyra Kuhliålar finns också där i men ack så sällsynta.
                            Det här karet är så fint! Övervattendelen är också läcker! Hoppas på yngel av dina fina smyckestetror. Har du funderat på någon flytväxt med långa, lummiga rötter?

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Oj har du elva kar, det visste jag inte. Det ska bli kul att få se kommande bilder

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Växter över ytan är verkligen charmigt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...