En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Hur mår förresten apisto-paren?

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Tackar som frågar. Jo men det går bra tycker jag. Samma moment hos mina Apistos som hos dina. Den ena parten är mer intresserad än den andra. Men de ser välmående och pigga ut. Simmar runt och jagar varandra lite mellan varven de letar mat.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        I det ena 540 frodas både växter och förstadiet till nya Scalarer. Denna gången är det de två andra Scalarerna som lagt ägg och tagit revir på vänstersidan av akvariet. Det andra paret lekte på högersidan. Så nu har jag en för mig osynlig Checkpoint Charlie mitt i karet. Blir det för stökigt framöver får jag nog hitta nytt hem åt det ena paret.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Också de för mig nya diskusarna. Ståtliga och trivsamma så långt,

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Vad roligt att se och läsa om dina fiskar! Bilderna är jättefina! Kan du inte lägga in lite fler, gärna helkarsbilder också?

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Visst kan jag det. Kan ladda upp några foto på karen i sin helhet i helgen.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Eklöv i drivor, perfekt för SA-karen där hemma. Samma sak med Boklöv på annan stans i skogen. Plockade ett rejält lass av båda sorterna, så nu klarar jag mig till nästa höst.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Hemma från skogen och dags för matning så ser man detta. Trevligt, troligen ett minne blott imorgon. De har lekt i alla fall och det glädjer mig.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Härligt med både löv och ägg!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vad roligt att de lagt rom!

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Diskusarnas rom var faktiskt kvar ända till igår. Första dagen efter läggningen började ett fåtal ägg mögla, och sedan fortsatte det tills hela kakan var vitluddig. Tyckte synd om föräldrarna där de stod och fläktade till ingen nytta, så jag tog upp skifferplattan och tvätta bort rommen.

                        Sedan har också min A. Agassizii hona haft ihjäl sin hane i början på veckan. Köpte omgående en ny hane. Än så länge går det bra.

                        När det gäller mina stridsfiskar till Scalarer så får jag nog överväga att omplacera ett av paren. Rent önsketänkande när man köper fyra små firrar att det utvecklar sig till 2+2. Men just nu är det inte bra. De båda paren har delat in akvariet på 540 liter i två delar. På mitten är det ständig revirkamp. Övriga firrar stressar fram och tillbaka och vet inte var de ska finna lugn.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av ICC
                          Diskusarnas rom var faktiskt kvar ända till igår. Första dagen efter läggningen började ett fåtal ägg mögla, och sedan fortsatte det tills hela kakan var vitluddig. Tyckte synd om föräldrarna där de stod och fläktade till ingen nytta, så jag tog upp skifferplattan och tvätta bort rommen.

                          Sedan har också min A. Agassizii hona haft ihjäl sin hane i början på veckan. Köpte omgående en ny hane. Än så länge går det bra.

                          När det gäller mina stridsfiskar till Scalarer så får jag nog överväga att omplacera ett av paren. Rent önsketänkande när man köper fyra små firrar att det utvecklar sig till 2+2. Men just nu är det inte bra. De båda paren har delat in akvariet på 540 liter i två delar. På mitten är det ständig revirkamp. Övriga firrar stressar fram och tillbaka och vet inte var de ska finna lugn.
                          Vilket knepigt beteende av din agassiziihona, det brukar ju vara tvärtom, det är vad jag har trott i alla fall - att kanske hanen inte alls gillar en hona. Själv har jag bara varit med om att en A.trifaciatahane jagat ihjäl en av sina honor, men det kanske är vanligare än man tror just med din honas beteende.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Ja kanske ett större gäng hade minskat rivaliteten, likt hållningen av Malawi. Men så många Scalarer vill jag inte ha i karet. Flyttade ena paret till ett annat akvarium tidigare ikväll. Får se hur det blir med ett ensamt par i karet nu en veckas tid. Där efter tar jag beslut om de blir fyra igen eller om jag ger bort det ena paret.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Intressant angående scalarerna. Jag har också fyra, varav ett par. De bråkar en hel del i samband med lek. Det som ”räddar situationen” är att de två som blir över inte är ett par. Så andra fiskar kan samsas med dem på den sida där paret inte lagt rom. De två singlarna är dock över hos paret och stör så ofta de kan.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Dags att uppdatera tråden lite. I vissa av mina kar händer det någonting intressant, medans i vissa absolut ingenting.
                                Själv har jag bara varit en läsare här på Zoopet sista tiden då liv och arbete gått i 180. Nu ser det ut att vara lite lugnare fram till jul åtminstone. Å jag vet att Nando efterlyste lite helkars bilder i tråden för ett tag sedan.
                                Så ja, jag har ju 11 akvarium och det blir ett himla massa knappande om jag skulle uppdatera alla akvarium i ett svep. Så jag tänkte ta ett eller några över de närmaste dagarna.
                                Tar och börjar med två foto på lite trevligt material som ligger på vänt för bättre stunder när så behövs. Alltid bra att "ha hemma". Massa Bokgrenar jag hitta på marken när jag samla Bok och Ek löv för ett tag sedan.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3348.jpg
Visningar: 288
Storlek: 113,0 KB
ID: 2410699Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3349.jpg
Visningar: 297
Storlek: 183,3 KB
ID: 2410700

                                Kommentar

                                Arbetssätt...