En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Kul!

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Tillbaka efter semestertider och utbildningar på jobb.
      Lär hänga lite mer frekvent här på Zoopet nu framöver. Med tanke på vädret ute idag så ligger nog inte heller hösten långt bort gissar jag. Hoppas ändå att det tittar fram några fina dagar innan det är dags att ställa om klockor osv. Passa då på, ni som gillar fiskar som trivs i te-vatten och åt det mjukare hållet. Perfekt årstid att plocka nedfallna höstlöv och lite längre fram även alkottar. Likaså pinnar, natursten och liknande. För som vanligt under höst/vinter ger ju årstiden akvarieintresset ny energi. Inte kul att leta material till inredningen i minusgrader, regn, mörker och kanske behöva sparka undan snö.

      Som jag skrev för någon vecka sedan har jag en plan på att skaffa ett par snygga dvärgciklider till ett av mina akvarium. Det kar där det idag går ett ynglande par av albino ancistrus samt onödigt många Leopard Endlers. Funderar på några Schackbrädor eller Apistogrammor. Lutar åt Apistogramma eftersom jag varit inne på den arten, vilket jag skrev tidigare.
      Började för några veckor sedan succesivt droppa i gamla bok-löv i omgångar som jag haft liggandes. Även mindre pinnar/grenar av Bok och Ek har lagts dit i omgångar. Var ute och plockade dessa grenar i en lövskog där de avverkat träd förra året. Har sen dess gått och sneglat på lämpliga pinnar/grenar där de låg avbrutna på marken och låtits sig torkas av vind och väder, och nu tycke jag det var dags att dra hem en hög. Högen på bilden är nog bara ca 30% av jag tagit hem. Några av dem är dessutom de jag redan stoppat i karet, endast skrubbade i rejält varm varmvatten.
      Resten ligger i ett varmt pannrum och torkar ytterligare till okänd framtid. Lägger upp några bilder på akvariet och "processen".

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Härligt att du är tillbaka! Tror det där karet kommer bli toppen för några fina apisar! Kul att du dokumenterar processen också.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Vid matning idag tyckte jag att två av mina Scalarer var onormalt aggressiva. Kände igen beteendet efter att jag satt mig och tittat lite extra noga. Och mycket riktigt, ägg lagda på ett blad. Såg först inte äggen, men deras fokus avslöja dem. Vände på bladet för att verkligen se om de redan lekt. Trodde de var för unga. Då får övriga fiskar lite levande foder nu.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Vad roligt med lek! Hoppas det blir yngel, även om det verkar svårt för en del scalarer att lyckas. Vad fina de är också!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Visst är det lustigt, man märker alltid när något hänt oå fiskarnas beteende. Grattis

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Hur har det gått med rommen?

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Det undrar jag med, får kika på lördag fm. Är iväg med jobbet och kommer hem ikväll.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Spännande, då får vi vänta och se (höra)!

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Hur har det gått med rommen?
                            Ja just det ja, jo den försvann som väntat.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Lite fortsättning då på mitt kommande Apistogramma kar. Har under en tid vattenmättat grenar och löv. Igår kväll blev det dags för att lyfta ut alla Endlers och Ancistrus samt göra om hela inredningen. Jag har lagt torv i damstrumpor och som jag sedan gömt under sanden. Byggde upp lite med kolsten och sedan i princip bara lade i alla pinnar/grenar och löv. Var till en början lite nöjd, men sen tyckte jag att det blev lite väl rörigt. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2745.jpg
Visningar: 251
Storlek: 94,3 KB
ID: 2408446

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Gjorde om något lite idag efter jobb. Ska låta det vara så här nu någon dag för att se om jag är nöjd. Den vågräta pinnen till vänster i ovankant skall bekläs med javaorbunke senare. Så förhoppningsvis smälter den in lite mer samt gömmer den tråkiga gröna slangen bakom. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2746.jpg
Visningar: 381
Storlek: 97,3 KB
ID: 2408448

                                Kommentar

                                Arbetssätt...