En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Hur står det till i bunkern ?

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Det går rätt så bra i bunkern! Alla kar sköter sig fint, förutom det 540 som varit igång längst (det med diskus) och som jag flyttade i samband med lokalbytet. Passade på att byta ut sanden i flytten och sen dess tycker jag inte karet kommit till sitt forna form. Har tappat en del fisk sista månaderna, så som några svärdbärarhanar, mina vf fjärilar samt honorna av Bågfenscikliderna. Jag har faktiskt ingen aning varför. Vattnet är bra, L-malarna har ägg, diskusarna mår fint liksom alla endlers och pansarmalar.

      Den svarta vattenbaljan som jag tog i bruk i hopp om att kunna få fram lite levande foder har gjort vad jag hoppats på. Har "skördat" mygglarver och något som jag tror är vattenloppor vid 2 tillfällen och det är lite kul. Det produceras inga mängder direkt, så jag ser det som godis åt fiskarna de få gånger de fått smaka på det.

      Annars är det sommarfeeling och semester som gäller, därav få inlägg på Zoopet och övriga händelser inom akvaristik. Det blir i princip matning, vattenbyten och vanlig tillsyn i akvariumen. Kul att vara ute och tillbringa tiden med barnen på deras sommarlov.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av ICC
        Det går rätt så bra i bunkern! Alla kar sköter sig fint, förutom det 540 som varit igång längst (det med diskus) och som jag flyttade i samband med lokalbytet. Passade på att byta ut sanden i flytten och sen dess tycker jag inte karet kommit till sitt forna form. Har tappat en del fisk sista månaderna, så som några svärdbärarhanar, mina vf fjärilar samt honorna av Bågfenscikliderna. Jag har faktiskt ingen aning varför. Vattnet är bra, L-malarna har ägg, diskusarna mår fint liksom alla endlers och pansarmalar.

        Den svarta vattenbaljan som jag tog i bruk i hopp om att kunna få fram lite levande foder har gjort vad jag hoppats på. Har "skördat" mygglarver och något som jag tror är vattenloppor vid 2 tillfällen och det är lite kul. Det produceras inga mängder direkt, så jag ser det som godis åt fiskarna de få gånger de fått smaka på det.

        Annars är det sommarfeeling och semester som gäller, därav få inlägg på Zoopet och övriga händelser inom akvaristik. Det blir i princip matning, vattenbyten och vanlig tillsyn i akvariumen. Kul att vara ute och tillbringa tiden med barnen på deras sommarlov.
        Nu gäller det ju att du får fason på diskuskaret innan fiskarna från mig flyttar in.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Var inte orolig Ekenberg, jag har akvariet under luppen. Och skulle det mot förmodan inte lösa sig så för dina diskus flytta in i det andra karet sidan om. Jag är inte orolig!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av ICC
            Var inte orolig Ekenberg, jag har akvariet under luppen. Och skulle det mot förmodan inte lösa sig så för dina diskus flytta in i det andra karet sidan om. Jag är inte orolig!
            Bra, jag är dock orolig... antalet minskar snabbt. Idag ytterligare tre döda. Har förlorat tjugo av kullen nu. Och hela tiden de största . Ingen gälparasit men troligen magproblem. Höjt temperatur och medicinering påbörjas imorgon....hoppas det blir några kvar...

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              ICC - knepigt att du förlorat en del fisk utan tydlig orsak. Särskilt tråkigt med dina fjärilar tycker jag. Hoppas det vänder. Roligt dock att du kunnat skörda lite godis ur tunnan! Trevlig fortsatt semester!

              Thomas - riktigt tråkigt att höra att fler yngel har dött. Måste ju kännas väldigt ledsamt och frustrerande att de börjat falla ifrån nu, när de klarat sig så länge.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Nando
                ICC - knepigt att du förlorat en del fisk utan tydlig orsak. Särskilt tråkigt med dina fjärilar tycker jag. Hoppas det vänder. Roligt dock att du kunnat skörda lite godis ur tunnan! Trevlig fortsatt semester!

                Thomas - riktigt tråkigt att höra att fler yngel har dött. Måste ju kännas väldigt ledsamt och frustrerande att de börjat falla ifrån nu, när de klarat sig så länge.
                Efter läst och letat har jag förstått att mina yngel är i den kritiska 4-5 cm åldern, när man klarat den skall det värsta vara över. Men jag tror att det är av den här anledningen inte så många odlar diskus. Ledsamt och frustrerande . Men det gick nästan för bra för att vara första gången.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Efter läst och letat har jag förstått att mina yngel är i den kritiska 4-5 cm åldern, när man klarat den skall det värsta vara över. Men jag tror att det är av den här anledningen inte så många odlar diskus. Ledsamt och frustrerande . Men det gick nästan för bra för att vara första gången.
                  Tråkigt, hoppas att några är livskraftiga.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Efter läst och letat har jag förstått att mina yngel är i den kritiska 4-5 cm åldern, när man klarat den skall det värsta vara över. Men jag tror att det är av den här anledningen inte så många odlar diskus. Ledsamt och frustrerande . Men det gick nästan för bra för att vara första gången.
                    Då hoppas vi att det finns ett gäng kvar fram över då Thomas!
                    Alltid oroande när fisk dör utan till synes anledning. Enklare när man ser tydligt tecken och kan sätta in medicin eller annan åtgärd. I mitt fall nu så verkar mina tre Blue Daimond, tetrorna samt de olika mal sorterna vara de starkaste. Kan absolut inte se någon orsak till varför fjärilarna, de båda bågfenshonorna och svärdbärarhanarna dött. Ena dagen friska, plötsligt nästa dag hängig och slö vid botten utan övriga tecken på kroppen. Färg och fjäll normala. Det var inte heller alla på en gång skall tilläggas. Det börja med en bågfenshona, två dagar senare 2 stycken fjärilar, en vecka senare en svärdbärare osv. Inget löpande förlopp att förutspå.
                    När en hängig fisk slöat vid botten 2-3 dagar blev det jobbigt att se på. Stoppa ner håven och lyfte ur. De försökte inte ens fly när håven kommer. Kan fiskar dö om de äter av Cyanobakterier förresten? För just Cyano får jag i detta akvarium sommartid, inte i de andra. Dock lätt att hålla i schack och inte värre än att jag plockar bort "angripna" blad och det är bara flytväxterna det handlar om. Har ansat dem rejält för ett tag sedan just för att öka cirkulationen i växtligheten.
                    I övrigt ser och luktar allt normalt med karet. Har det varit någon parasit eller annat skumt så hoppas jag att det följt med någon av de döda fiskarna ut.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av ICC

                      Då hoppas vi att det finns ett gäng kvar fram över då Thomas!
                      Alltid oroande när fisk dör utan till synes anledning. Enklare när man ser tydligt tecken och kan sätta in medicin eller annan åtgärd. I mitt fall nu så verkar mina tre Blue Daimond, tetrorna samt de olika mal sorterna vara de starkaste. Kan absolut inte se någon orsak till varför fjärilarna, de båda bågfenshonorna och svärdbärarhanarna dött. Ena dagen friska, plötsligt nästa dag hängig och slö vid botten utan övriga tecken på kroppen. Färg och fjäll normala. Det var inte heller alla på en gång skall tilläggas. Det börja med en bågfenshona, två dagar senare 2 stycken fjärilar, en vecka senare en svärdbärare osv. Inget löpande förlopp att förutspå.
                      När en hängig fisk slöat vid botten 2-3 dagar blev det jobbigt att se på. Stoppa ner håven och lyfte ur. De försökte inte ens fly när håven kommer. Kan fiskar dö om de äter av Cyanobakterier förresten? För just Cyano får jag i detta akvarium sommartid, inte i de andra. Dock lätt att hålla i schack och inte värre än att jag plockar bort "angripna" blad och det är bara flytväxterna det handlar om. Har ansat dem rejält för ett tag sedan just för att öka cirkulationen i växtligheten.
                      I övrigt ser och luktar allt normalt med karet. Har det varit någon parasit eller annat skumt så hoppas jag att det följt med någon av de döda fiskarna ut.
                      Jag har ju haft tre diskusar som lämnar in på precis samma sätt för några månader sedan. Men dessa var i olika kar och till och med på olika platser... fattar fortfarande inte vad det var. Skall till Patric idag och få någon magmedicin till de små.

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Jag har ju haft tre diskusar som lämnar in på precis samma sätt för några månader sedan. Men dessa var i olika kar och till och med på olika platser... fattar fortfarande inte vad det var. Skall till Patric idag och få någon magmedicin till de små.
                        Vad tråkigt med sjukdomen! :/
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Hur har det utvecklat sig i discuskaret?

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Tror det är på rätt väg. Inga fiskar har dött i veckan som gått i alla fall. Har matat lite mindre, gjort 2 vatten byte/vecka fast bara 10% istället för ett 30% per vecka de senaste två veckorna. Ser också ut som om cyanaon avtar kraftigt. Ingen tillväxt vad jag ser.

                            Tänkte uppdatera tråden mer frekvent nu när semestertiderna är över och man börjar återgå till vardagen. Men det får vara med start runt vecka 36. Ska på utbildning nu vecka 34 och 35.
                            Kan däremot avslöja att jag börjat inreda/förbereda ett av akvariumen i ställningen som ska vara till ett par Apistogramma, samt en liten grupp om fem, sex tetror. Idag går det ett stort gäng Endler leopard guppy och ett par av albino Ancistrus med dess yngel. Stoppar i några små pinnar och löv varannan dag som får mylla till sig efter hand.
                            Om några veckor/månad kommer nuvarande fiska att flytta och inredningen fixas till så att det blir ett dunkelt Apisto-kar. Längesedan jag hade Apistogramma, och det har varit lite snack och bilder om det (Inger, Nando ) här på forumet ett tag, klart man blir sugen.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Åh, ditt kommande apisto-kar låter spännande! Vilken sort har du tänkt skaffa?

                              Vad bra att inga fler fiskar dött i 540-baljan.

                              Välkommen tillbaka med fler uppdateringar efter kursen! Jag väntar

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Inte bestämt vilken sort. Får hålla utkik efter fina och pigga Apistogramma och sen slå till när någon tilltalar mig. Lite svag för Viejita.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...