En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Ser verkligen härligt ut! Och vilka fina fjärilar

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Gillar också fjärilarna, 7 av 8 ser riktigt bra ut. En hona är lite blyg än. Köpte dem i lördags så de har inte varit i så länge. Hoppas nu jag får behålla dem friska och glada en längre tid. Var planerat vattenbyte i går söndag, men jag strunta i det för att inte stressa de nya fiskarna i onödan. Utför vb på torsdag när det ändå är en ledig dag.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Låter bra!

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Vilket härligt rum!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Så fina kar du har ICC

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Hur går det med fjärilarna? Ser gärna fler bilder på dem när du har tid och lust!

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Funkar bra med fjärilarna, men 1 av de 5 platy´s jag köpte har dött och 1 var hängig idag. Svåra dom där ungfödarna faktiskt. Känsliga för flytt och stress. Ofta man ser ungfödare med slokande fenor i butik nu för tiden. Stor skillnad på ungfödare som föds hemma i ens eget akvarium. Nästa alltid pigga och alerta.
                Ska ta några foto imorgon, tänkte ägna mig åt akvariumen större delen av dagen imorgon då sambon jobbar.

                Sen går jag i funderingar om att fixa till en tunna att vattenbereda vatten i vid vattenbyte som skall vara avsedd för ställningen med 100-liters. Har sedan tidigare ett 200 liters fat i plast. Till detta tänkte jag bygga något där man pumpar upp vatten i tex en hink, låta det filtrera sig genom en bädd med torv, löv kanske alkottar och åter ner i tunnan.
                Har sökt lite här på Zoopet forumet efter någon teknik att bereda vatten. Men finner mest trådar om vattenberedning som baseras på tillsattsmedel från flaska. Har för mig att jag läst en artikel i ciklidbladet skrivet av någon Patrik i Malmö.
                Kanske är färdigt preparat på flaska det enklaste och mest ultimata, men lite skoj är det nog att laborera med eget bygge. Kommer nog lite uppdatering om detta fram över. Behöver köpa hem slang, ogödslat torv och filtervadd först.
                Tips och trix med att framställa mjukt/surare vatten läses gärna.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Blev inte så mycket akvarierelaterat idag som min planering var tänkt. Blev ju alldeles för fint väder ute. Så att krypa ner i en bunker ersattes av en längre cykeltur med matstopp och fisk på tallriken istället.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tråkigt med platysarna. Hur mår den som var hängig nu?

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Alltid trist när någon firre faller bort, men räknar nästan alltid med det. Tror att de fiskar som är mass-odlade för akvarieindustrin är lite väl känsliga nu för tiden. Stressen att bli beskådad i butik, upphåvad, biltransport i en påse samt idroppad i en ny miljö med okända revirområden blir nog för mycket för vissa.
                      Till det positiva är i alla fall att den hängiga platyn var piggare och åt igår när jag titta till dem.
                      Vissa av fjärilarna har börjat dela in sig i par, varav ett hade lagt en rejäl romkaka igår. Har ju lovat lite foto, men har tyvärr inte haft tid att sitta och vänta ut rätt pose än, men det kommer snart hoppas jag.
                      I det 540 som varit igång länge behöver jag rensa ut från Endler och svärdbärare. La märke till det igår. Det var som att titta in i en torktumlare med ungfödare. Serpatetrorna tar för lite yngel tycker jag.

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1949.jpg
Visningar: 314
Storlek: 125,8 KB
ID: 2403491Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1976.jpg
Visningar: 309
Storlek: 117,4 KB
ID: 2403492
                        Två bilder av fjärilscikliderna. Inte de bästa bilderna dock. Knäppte av dem i helgen, men insåg som sagt att tiden inte räckte till för att vänta ut rätta tillfället. Bättre än inget i alla fall.

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1957.jpg Visningar:	0 Storlek:	122.1 kB ID:     	2403494
                          Tar och visar denna bilden också. Mest för att jag är så glad att denna java verkar trivas. Första gången för mig att få denna växt frodig. Sen ser man inte riktigt på bilden, men till höger och in mot bakgrunden och mellan eklöven har det bildats ett mysigt och lommigt gatt liksom. Har sett att vissa fiskar gärna upphåller sig där och liksom står och spanar ner över övrig yta.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1962.jpg Visningar:	0 Storlek:	119.6 kB ID:     	2403497Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1968.jpg Visningar:	0 Storlek:	91.6 kB ID:     	2403498
                            Cypsen i Tanganyikakaret färgar för fullt. Riktigt sköna blåa färger som träder fram. Så klart hjälper den nya LED-belysningen med vit/blå ton till en hel del.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1979.jpg
Visningar: 325
Storlek: 96,2 KB
ID: 2403500Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1980.jpg
Visningar: 301
Storlek: 86,1 KB
ID: 2403501
                              Också vidare till mitt nästa lilla experiment. Tänkte mig försöka på att mjuka ner mitt vatten, som skall vara till mina Mortenhaleri och Corydoras, speciellt de C.Eques jag har.
                              Just Corydoras Eques är jag lite exalterad att se om jag kan få igång att lägga ägg. Har inte sett tillstymmelse till lektendens. Vad gäller tetrorna så impar hanarna för varandra och hanarna går med lekdräkt då och då. Bara jag kan skymta att de släpper ägg är steg ett. Nästa steg är att lyckas "fånga" upp äggen innan honan vänder sig om och äter upp det. Så var det förra gången jag hade denna arten i alla fall.
                              Experimentet ovan är tänkt att jag tappar upp kallt vatten i den stora tunna. Sen får Eheim pumpen pumpa upp vatten i hinken via ett strilrör. I hinken tänkte jag ha torv och löv med filtervadd i botten. Hinken har i sin tur borrade hål i botten och vattnet rinner åter ner i tunnan. Typ som ett droppfilter. Sedan får det stå & snurra så i en vecka till det är dags att göra delvattenbyte. Förhoppningsvis har jag ett väl förberett vatten åt det lite surare hållet, än de 7,2 i pH som kommer ur kranen.
                              Ett litet spännande test helt enkelt. Kommentarer på detta läser jag gärna om det är någon som gjort det innan och har bra eller dåliga erfarenheter.
                              Slår det väl ut kanske jag till och med skaffar fler tunnor och bereder vatten till de tre stora akvariumen.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Jaha då får vi se hur detta lilla experiment faller ut.
                                Borrade fyra 12mm hål i botten, och två på sidan där handtaget på hinken normalt sitter. I hinkens övre två hål förde jag igenom ett 12mm rör som jag perforerat med x antal hål med diameter 3 mm. Detta skall fungera som spridare över torv/löv bädden, och är kopplat direkt på cirkulationspumpen.

                                I botten på hinken lade jag vanlig blå filtermatta, följt av två lager filtervadd, två strumpor fyllda med torv och sedan toppar jag med en massa löv.
                                Jag bytte ut Eheim pumpen på bilderna ovan pga av jag inte hade sugproppar till den, samt att jag inte kunde sätta ett rör på den som suger vatten från tunnans botten. Fick i stället bli ett pumphuvud av annat fabrikat. Just denna pumpar 490 l/h och det ser ut att bli ganska lagom. Ett 50 cm rör från pumpens insug suger upp vattnet ca 1dm från tunnans botten och upp i hinken, genom torv/löv bädden för att till sist rinna åter på ytan i tunnan.
                                Har fyllt upp tunnan med kallt vatten, nära 200 liter. Nu får detta stå och cirkulera så här i en vecka eller mer. Sedan får jag testa å köra ett försiktigt vattenbyte i ett av akvarierna och se hur fisken reagerar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...