En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    Mycket fint akvarium och fiskar! Dina corydoras har jag inte sett förut, supersnygga!

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Tack Cambru

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av ICC
        Återstår att köpa in 10-15 fjärilsciklider samt några L-malar av de mindre arterna. Får bli till nästa månad då jag anser att akvariet är helt inkört.
        Ja men det är väl helt underbart, någon som har tålamod och inser att tiden för inkörning behövs
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Ursprungligen postat av c90368

          Ja men det är väl helt underbart, någon som har tålamod och inser att tiden för inkörning behövs
          Haha, jag har resten av livet kvar. Förhoppningsvis ska jag inte behöva stressa. Sen är det trevligt att ha något att se framemot.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Det kommer nog bli toppen med en ordentlig grupp fjärilar i karet!

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Ursprungligen postat av Nando
              Det kommer nog bli toppen med en ordentlig grupp fjärilar i karet!
              Det tror jag med, speciellt efter att sett dina foto. Om ca 2 veckor så...

              Någon som har ide om någon trevlig L-mal på runt decimetern (som vuxen)? Har börjat snegla mot L134 eller L174. Just 134:an tror jag skulle passa fint.
              En fem-sex grenmalar hade varit snyggt också. Sturisoma Aureum har jag haft tidigare, kanske ska testa en annan sort av Sturisoma släktet.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Kan inte mycket om L-malar, tyvärr.

                Har du någon butik som säljer fina fjärilar? Ska du även ha i dina vf där eller får de gå kvar i sitt kar?

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Finns gott om butiker i min region som säljer Fjärilsciklid. De är fina i just butiken...men. Var i kontakt med en i Tomellilla som har en egenodlad och livsstark stam. Jag tror på dessa och är villig att prova köpa från honom. Just nu är de på uppväxt. Får se när det blir, gav honom mitt nummer.

                  Vf Fjärilarna får simma kvar där de är. De gör inget väsen av sig, bara är liksom och jag vill inte heller ner rota i akvariet.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Låter som du har en bra plan!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Hur går det med karen?

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Det går bra med samtliga akvarium. Jobbat väldigt mycket i förra veckan, och denna ser lika så ut. Därav har inte hunnit med några små eller större nyheter i akvarieväg. Mest matning och övrig tillsyn.

                        Näst på tur, i nästa vecka blir att fylla på med lite mer fisk i det senaste 540. 15 stycken Nannostomus Beckfordi är beställda. Ock sen är det ju fjärilscikliderna som står på tur efter det. Tror faktisk jag ska prova på Platy, det har jag aldrig haft under alla mina år. Såg en Indian Platy i butik, gul, nästan guldig med lite grönt inslag i ryggen. Gillade den, kanske jag köper om de fortfarande ser pigga och fräscha ut.
                        Två stycken Pakistanbotier skall också köpas in och låta de sanera mitt ena 105 liters med Corydoras. Fått invasion av små snäckor. Säkert följt med en växt jag fick för ett tag sedan.
                        Senast redigerad av ICC; 15 May 2019, 08:08.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Platys kan vara riktigt fina! Just indianplatys tycker jag bäst om. Jag upplever dem som lite mer långsmala än ”vanliga”. Några av mina första platysars yngel är numera vuxna och simmar runt i mitt kaoskar (mellankaret). De är duktiga på att yngla av sig, platys

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Äntligen en lite lugnare dag, varit intensivt med allt utom akvaristik de sista två veckorna. Men in på Zoopetforumet och lite skön läsning har man alltid lite tid för. Så idag får jag nog göra en liten uppdatering här ifrån bunkern.
                            Läste förresten i Smajlets tråd -Discus akvarium 720 liter, där jag och någon till kommenterade hur fint hans akvarium blivit efter att Smajlet bytt ut sin belysning. Detta var något jag själv lockades till då ljuset i mitt Tanganyika kar inte var tillfredsställande. Beställde därför en Lumax LED blå/vit 123 cm och lät byta ut den gamla trista dubbel-T8:an. Blev väldigt nöjd med detta och färgerna på mina Kilesor och Cyprichromis framhävdes betydligt bättre. Lägger in två foto på före/efter. Tyvärr "försvann" alla fiskarna när jag släckte Ledén och la på den gamla ljusrampen. Skillnaden är stor. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1858.jpg
Visningar: 484
Storlek: 69,1 KB
ID: 2402870Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1859.jpg
Visningar: 446
Storlek: 75,6 KB
ID: 2402871

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              I mitt senast inredda 540 har inte hänt mycket i fiskväg. Låter som sagt fortfarande akvariet gå in sig ordentligt. Tycker nog ändå att det är i princip "klart" nu. Det växer bra, de få fiskar som varit från första början har alla mått fint på hela vägen.
                              Några nya, såsom 4 scalarer, 10 fantomteror från butik och 10 corydoras från annat eget kar som jag släppte i för någon vecka sedan har mått bra hela tiden. I fredags släppte jag i 15 stycken Nannostomus Beckfordi. Såg nu idag söndag att två hanar sparrar snyggt i närheten av honor. Teorin att hela processen gått så smidigt och bra tror jag är tack vara att jag använde mig utav två redan väl ingångna ytterfilter.
                              Det mest spännande momentet, vilket var nytt för mig men som jag snappa upp från Nandos kanontråd med scalarer var det här med att limma fast växter på inredningen. Vill gärna lyckas med javaormbunke, vilket jag under åren aldrig gjort. Har säkert köp och förlorat 10 köpta plantor. Har läst på och tittat på bilder av javaormbunkar. Det som slår mig är att ormbunkar som är planterade/fastsatta strax under ytan ser på bilder ut att må bäst, medans plantor ståendes nära botten inte ser ut att vara lika frodiga. Nu har min javaorbunke varit fastlimmad sen den 2 maj och än så länge ser den ut att trivas och ser till och med ut att växa. Har aldrig hänt för mig tidigare. Hoppas det fortsätter så här.
                              Släpper troligen i några Indianplaty i vecka. Och senare skall de fina fjärilscikliderna få flytta in....om och när jag hittar de förstås. Ingen brådska i och för sig.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                25 april. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1725.jpg
Visningar: 282
Storlek: 80,2 KB
ID: 2402874

                                Kommentar

                                Arbetssätt...