En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Trädet, och karet i övrigt, ser spännande och fint ut! Ska bli roligt att följa trädets utveckling när växterna tar fart. Tycker hela idéen med en inredning ovanför vattenytan är riktigt intressant. Det skulle jag aldrig själv ha tänkt på och sådana saker som utmanar ens egna tankar är kul tycker jag.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Besökte några akvariebutiker idag i jakt på växter. Hittade 2 av de 3 sorter jag vill ha. Crypto Wentii Green samt javaorbunke. Tyvärr verkar V. Gigantea var slut överallt. Det lär nog dyka upp förr eller senare.
      Cryptocorynen ska ner i sanden med ett gäng näringskulor runt rötterna. Hoppas de inte smälter ner allt för hårt. Javaormbunken tänker jag försöka mig på att limma fast på en utav grenarna i mitten av akvariet. Tror jag väljer den lodrätta och ganska nära ytan. Har haft javaorbunke massor av gånger tidigare, Trots att alla beskrivningar som säger att växten är lätt så misslyckas jag alltid med just denna. Nu har jag dock bättre ljus och co2. Sista försöket.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Så kul att följa din tråd med alla dina roliga "påhitt" gällande inredning, snyggt blir det också

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Har du limmat något än?

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Nej, inte öppnat limtuben än. Tänkte göra det i samband med vattenbyte och att jag ska plantera några andra växter också. Tre moment i ett

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Ok!

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Ursprungligen postat av Nando
                Har du limmat något än?
                Nu har jag limmat, å det verkar inte påverkat vatten, fiskar eller växter. Köpte ju som sagt ett helt vanligt super-snabb-lim på Clas Ohlsson. Gjorde det igår kväll och allt ser frid och fröjd ut så här ett dygn senare. Återstår att se om javaormbunken vill vara med även om några veckor. Har också äntligen hittat några rejäla plantor av Vallisnerian jag letat efter.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Nu börjar även ytväxterna återhämta sig efter flytten för några veckor sedan.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Två av de tuffaste Cyprichromis hanarna spänner sig i kampen om vem som ska vara Alfa. Lite suddigt foto då de är ruggigt snabba och håller sig ganska långt bak i akvariet när man flaggar med en läskig telefon.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Oj, vad bra det blev och vad fint ytväxterna växer! Kul att det funkade med limmet. Tycker javan hamnade helt rätt !

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av ICC

                        Nu har jag limmat, å det verkar inte påverkat vatten, fiskar eller växter. Köpte ju som sagt ett helt vanligt super-snabb-lim på Clas Ohlsson. Gjorde det igår kväll och allt ser frid och fröjd ut så här ett dygn senare. Återstår att se om javaormbunken vill vara med även om några veckor. Har också äntligen hittat några rejäla plantor av Vallisnerian jag letat efter.
                        Wow så fint!
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Uppdaterar i tråden lite. Vattenbyte och lite annat fix har blivit gjort idag. Tycker för övrigt att våren och det härliga vädret gjort sig påmind här på forumet. Inte riktigt lika aktivt i forumsflödet. Men så ska det banne mig vara. Sol och behagliga temperaturer lockar ut en från akvariehörnorna .

                          Var på Ikea häromdagen och hittade då denna växtlampa. Blev nyfiken på att testa den då den har mer av det riktiga ljusspektur som växterna vill ha. Den andra lampan är ju bara en kallvit LED-lampa med 6500 kelvin som motsvarar dagsljus, som i och för sig har funkat mycket bra. Tycker att gullrankan och vattenfikusen börjar dra iväg nya skott. Ska bli intressant och se om det blir ytterligare fart på växterna ovan vatten nu med den nya lampan.
                          Senast redigerad av ICC; 05 May 2019, 18:13.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Har även försiktigt börjat introducera lite fisk. Dels några Corydoras Similis som jag själv odlat fram. Sedan från butik köpte jag fyra stycken Scalarer, blå neon heter de tydligen. Inte sett tidigare, men de kanske blir fina. Tiden får utvisa. Det är ändå Red Back jag vill ha senare.
                            Svart fantomtetra har jag aldrig haft, så de ska bli intressanta att se hur de är. Skoj att hanarna har svarta fenor medans honorna har röda inslag. Efter Zoopet Väst träffen observerade jag hos Thomas hans Nannostomus Beckfordi. Rackarens snygga. Tyvärr hade butiken bara två stycken, så jag får beställa fler framöver. Just Nannostomus släktet är nog den tetran som jag gillar mest. Mortenhaleri som jag har i ett separat akvarium är den finaste tycker jag. Men Beckfordi är inte långt efter.

                            Återstår att köpa in 10-15 fjärilsciklider samt några L-malar av de mindre arterna. Får bli till nästa månad då jag anser att akvariet är helt inkört.
                            Senast redigerad av ICC; 05 May 2019, 18:14.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Avslutar med en snygg Blue Daimond. Han/Hon skimra så jäkla snygg just i den stunden så telefonen åkte upp i all hast. Tråkigt med reflektionerna men de brukar inte lyssna så bra när man ber dem stå stilla medans man förbereder

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Oj, så fina bilder! Ska bli kul att se hur scalarerna utvecklas också!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...