En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #76

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #77

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #78
        Så fint vattnet i 540-karet har klarnat upp! Ser ut som en fin början där! Roligt med bilder på dina kar, det är spännande att följa utvecklingen

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #79
          Jag kan bara hålla med Nando.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #80
            Har det hänt något nytt?

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #81
              Nej inte fysiskt direkt. Bara tankeverksamhet.
              Det är påsklov och det är mest aktiviter med familjen, så akvariumen får stå tillbaka denna vecka.

              Det som komma skall är inkoppling av CO2 i två av 540 karen. Det ”oinredda” 540 skall planteras (Vallisneria Gigantea och lågväxt Cryptocoryne?? sökes) och stenarna skall justeras. Några krukväxter som fredskalla, vattenfikus och annan ej funnen växt skall dekorera ytan och uppåt. Vidare har jag funnit några bra och torra ek-genar i en lövskog vi besökte igår. Dessa kommer att, som jag berättat om tidigare, att försöka efterlikna grenverket från stammen på BTN bakgrunden. Min önskan är att vattenfikusen, Gullrankan och kanske jag provar murgröna skall klättra upp längst dessa grenar. Sedan skall fisk i. I nuläget är fjärilar och Nannostomus Beckfordi bestämt. Men är ruggigt sugen på Schackbrädeciklid också. Troligen stoppar jag i mina fyra små L200 däri också. Finner jag Red Back Scalarer så slår jag förmodligen till på dessa.

              Jag har ju bara visat ställningen med de 6 stycken 105-litrarna i rum nummer två än så länge. Kommer att dra en liten presentation om vad som finns i de karen också.
              Ett 312 liters skall ju in här i detta rum, och ersätta de två 180 liters med L-malar som jag har ståendes kvar på det gamla stället.

              Så fortsättning följer så småningom...

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #82
                L malar är de som tar rommen först...
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #83
                  Ursprungligen postat av c90368
                  L malar är de som tar rommen först...
                  Vad menar du C90368

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #84
                    Att de största rom rövarna vi har i vår kar är L malar, så vill man ha någon möjlighet att få frisimmande yngel i karet så ska man inte ha några L malar.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #85
                      Jaha, det var så du mena. Nej de stora akvarierna ska bara vara trevliga att titta på. Ingen inriktning på odling däri. Där ska alla samsas från ytfisk till bottenfisk. Inte intresserad av någon större yngelsvärm då det aldrig är kul att håva runt i ett inrett akvarium.

                      Däremot skulle jag gärna vilja lära mig odla på en tetra jag har i ett av mina 105 liters.
                      Senast redigerad av ICC; 20 April 2019, 22:54.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #86
                        OK, då är det inga problem med L malar.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #87
                          Ursprungligen postat av ICC
                          Nej inte fysiskt direkt. Bara tankeverksamhet.
                          Det är påsklov och det är mest aktiviter med familjen, så akvariumen får stå tillbaka denna vecka.

                          Det som komma skall är inkoppling av CO2 i två av 540 karen. Det ”oinredda” 540 skall planteras (Vallisneria Gigantea och lågväxt Cryptocoryne?? sökes) och stenarna skall justeras. Några krukväxter som fredskalla, vattenfikus och annan ej funnen växt skall dekorera ytan och uppåt. Vidare har jag funnit några bra och torra ek-genar i en lövskog vi besökte igår. Dessa kommer att, som jag berättat om tidigare, att försöka efterlikna grenverket från stammen på BTN bakgrunden. Min önskan är att vattenfikusen, Gullrankan och kanske jag provar murgröna skall klättra upp längst dessa grenar. Sedan skall fisk i. I nuläget är fjärilar och Nannostomus Beckfordi bestämt. Men är ruggigt sugen på Schackbrädeciklid också. Troligen stoppar jag i mina fyra små L200 däri också. Finner jag Red Back Scalarer så slår jag förmodligen till på dessa.

                          Jag har ju bara visat ställningen med de 6 stycken 105-litrarna i rum nummer två än så länge. Kommer att dra en liten presentation om vad som finns i de karen också.
                          Ett 312 liters skall ju in här i detta rum, och ersätta de två 180 liters med L-malar som jag har ståendes kvar på det gamla stället.

                          Så fortsättning följer så småningom...
                          Låter som att du har en klar bild i tanken. Ska bli kul att se hur det växer fram! Tycker dina fiskval i form av fjärilar och redbacks är utmärkta

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #88

                            Låter som en väldigt bra plan!
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              #89
                              Så där ja, då var rum nummer 2 så gott som färdig. I går eftermiddag tömde jag mina båda 150 liters och startade upp 312 liters karet som jag skrev om tidigare. Tog i princip allt vatten, sten, rötter, sand samt ytterfilterna från de båda 150 (sorry, ser att jag skrivit 180 tidigare) liter till det större karet. Var bara att starta upp och tillföra lite nytt vatten bara. Det är alltså ett gammalt hederligt ramakvarie med måtten125*50*50. Vanlig T8 ljusramp, Eheim ytterfilter 2075 + 2215, filterhörna med klippta kuber och ett Aquaclear 70 som sätter bra snurr på vattnet. Rådasand på botten och några stenar som toppas med några mangrowerötter ovanpå. Bara malar i detta kar såsom, L200, L128, L280a och L046...och är det sen så att det blir några Corydoras yngel så kommer de att hamna häri för uppväxt.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                #90
                                En L128 och L046

                                Kommentar

                                Arbetssätt...