En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #61
    Akvarium nummer tre på plats. Blir trångt och mysigt i detta rum.
    Nu väntar den skojiga fasen med att inreda. Får se om jag hinner i veckan. Funderar på att inreda med kolsten, förutom trädrötterna i detta akvarium. Rådasand, stenkol, trädstammar också gröna växter på det. Blir nog bra att grubbla på.... i någon dag

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #62
      Väntar fortfarande på elektrikern
      Sen börjar jag på rum nummer två... efter att ovanstående 540 fått vatten i sig.

      Kommer att bli en ställning med 6 stycken 105 liters samt ett 312 liters.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #63
        Haha! Smart brud! (Bågfenan alltså)
        Senast redigerad av Nando; 09 April 2019, 21:53.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #64
          Tjuvstartar lite! Kan inte hålla fingrarna i styr. Fortfarande ingen el i rummet. Men det gör inget. Jag har ju ett 540 att inreda (börjar nog ikväll). Däremot kan jag ju i alla fall förbereda med att loda in och fästa ställningen i väntan.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #65
            Lite detaljbilder på luftsystemet som försörjer de 6 stycken 105 literskaren. Ventilerna leta jag som en iller efter i vintras, tills jag fick nys om att en här på forumet hade dessa liggandes utan användning. Ventilerna blev mina i genbyte med lite fisk. Glad blev jag.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #66
              Inrett sista 540 ikväll. På bilden 10 minuter sedan uppfyllnad. Ser inte alls trevligt ut just nu. Lite justeringar på stenarna kvar. Ha överseende med pumphuvud, luftslangen och belysningen. Det är högst temporärt för att undvika stillastående vatten.
              Vattnet skall bytas ut till gammal inkört vatten från det andra akvariet i samband med vattenbyte. Ytterfilter skall kopplas in (driver att annat akvarium i nuläget) och en LED belysning skall dit. Även en hög med näringskulor skall ner i bottensanden. Så får det stå så ett tag och gona till sig, och under tiden skall jag leta Vallisneria Gigantea och någon variant av Cryptocoryne. Flytväxterna har jag redan. Får se när jag lägger i dem. Jaja, en bit på vägen i alla fall.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #67
                Och just ja, jag höll på att glömma. Idag kom minsann elektrikern förbi. Så nu har finns det äntligen ström i rum två. Men jag gör nog inga större insatser här förens efter påsk.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #68
                  Kul att du fått ström och att du börjat inreda 540-karet. Det ser lovande ut!

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    #69
                    Ser riktigt lovande ut och kan bara hålla med Nando!
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #70
                      Vad ivrig man kan bli ibland. Skrev ju att jag skulle vänta med ställningen till efter påsk. Vad hände, flytta fem akvarium igår och det sjätte och sista nu idag. Kunde inte vänta sen elen blev påkopplad.
                      Så nu är det bara stänga ner två stycken 180 liters och flytta över malarna till deras ursprungliga 312 liters. Men DET får absolut vänta till efter påsk.
                      Och även det fortsatta inredningen av sista 540 får vara till efter påsk. Kan gott stå och gosa till sig några dygn.
                      Foto kommer i nästa vecka när vatten klarnat upp i akvarieställningen. Behöver nog byta några lysrör där också ser jag.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #71
                        Haha, klart man är ivrig att komma igång, den känslan förstår jag så väl! Ska bli roligt att se foton sedan

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          #72
                          540 karet har klarnat upp en hel del sen jag koppla in två stycken väl inkörda Eheim 2075 & 2073 ytterfilter. Inte helt nöjd med kolstenen. Kanske blir det bra i kontrast med Cryptocoryne. Annars byter jag ut dem mot vanlig sten. Ska klura på detta.
                          Hade 3 stycken kulor kvar av bottennäring kvar. Tryckte ner dem i sanden under de små Vallisneria plantorna som jag kunde undvara från annat akvarium. Även en dos pmdd blev inmutat. Co2 skall senare in också. En bunke flytväxter fick flytta in, liksom 8 stycken koppartetror.
                          Bytte den gamla T8 rampen mot LED-belysningen som egentligen var avsedd för 105 litrarna i ställningen. Nu får detta kar stå så här över påsk. Sen börjar jakten på mer växter, som Cryptocoryne och mer Vallisneria.
                          Och till sist ska jag jobba med övervattensdelen med det här "trädet" som skall sticka upp och bekläs med någon lämplig klängerväxt från blomsterhandeln. Blir kul att grunna på.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            #73
                            Ställningen i relativt färdigt utförande. Har ju haft igång denna sen tidigare, så det var egentligen bara att flytta denna, nu när jag fick el i rum två.
                            Dessa 6 kar hade LED belysning tidigare. Nu har de fått tillbaka en enkelramp med ett T8 rör vardera. Behöver byta ut några av lysrören, speciellt de fula gula på mitten.
                            LED belysningen passade bättre ljusmässigt i två av mina 540 akvarium helt enkelt.
                            Ställningen drivs enbart av "Billifilter" eller svampfilter vilket man nu föredrar att säga. En Hailea luftpump driver med lätthet samtliga 12 filter.
                            I övrigt spartansk inredning och Rådasand.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              #74
                              Lite bilder från ena rummet.

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                #75

                                Kommentar

                                Arbetssätt...