En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #46
    Ursprungligen postat av ICC

    Kommer mer än gärna å besöker er lokal nästa gång jag åker till Göteborg! Har ni kaffekokare? Så köper jag med ett gott kaffebröd
    Låter som en plan, vi har kaffekokare och på onsdag kör vi dit ett köksbord .

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #47
      Fixat lite med det tredje och sista 540 karet idag. Limmat insug och utloppsrör.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #48
        Här på baksidan av BTN bakgrunden, från framsidan sett det som liknar en trädstam som går uppåt, har jag limmat en "hylla". Tanken är att sätta en del grenar på hyllan som skall bryta vattenytan och fortsätta upp en bit. På grenarna tänkte jag sedan sätta någon form av klängerväxt typ gullranka eller liknande och belysa med någon form av spotlights. Förhoppningsvis skall det efterlika gren och bladverk från den fejkade trädstammen i akvariet och ge ett intryck av att det är ett riktigt träd.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #49
          Även monterat "strandkant" i form av värmeformat plastgaller. Det är typ samma sätt jag använt mig av i det första beskrivna 540 akvariet. Det ser inte vackert ut just nu, men när flytormbunke och någon annan lågväxt växt placerats där så kommer inte gallret att synas. Blir snyggt också när rötterna fån växterna hänger ner.
          Helbild på akvariet, med svart folie på rutorna. En glipa på 6 cm från botten upp till bakgrunden täcker jag senare in med sten och trärötter. Ni minns kanske rötterna i den blå baljan i inlägg #23. Just de rötterna skall vara i detta akvarium. Det är nästa steg, att få till dem på ett bra och snyggt sätt.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #50
            Ursprungligen postat av Ekenberg

            Låter som en plan, vi har kaffekokare och på onsdag kör vi dit ett köksbord .
            Ser verkligen fram emot ett besök hos er.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #51
              Ursprungligen postat av ICC
              Här på baksidan av BTN bakgrunden, från framsidan sett det som liknar en trädstam som går uppåt, har jag limmat en "hylla". Tanken är att sätta en del grenar på hyllan som skall bryta vattenytan och fortsätta upp en bit. På grenarna tänkte jag sedan sätta någon form av klängerväxt typ gullranka eller liknande och belysa med någon form av spotlights. Förhoppningsvis skall det efterlika gren och bladverk från den fejkade trädstammen i akvariet och ge ett intryck av att det är ett riktigt träd.
              Du fullföljer de tankar och planer jag hade för länge sedan, gillar och fortsätter att följa.

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #52
                Ursprungligen postat av c90368

                Du fullföljer de tankar och planer jag hade för länge sedan, gillar och fortsätter att följa.
                Så trevligt att vi är inte på samma tankar och idéer. Nu har jag i och för sig en ganska klar bild för mig hur det ska inredas och se ut. Men vill du dela med dig av någon spännande ide som jag kan ha nytta utav så är jag nyfiken och mottaglig. Lätt att bli enkelspårig när man följer sina egna sätt att gå till väga.
                Här i ligger också frågan om Schackbrädecikliden, som vi diskutera i Pia´s tråd. Det är en potentiell invånare till akvariet.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #53
                  Nja, jag har nog inget att bidra med. Jag hade en gång i tiden en tanke att få upp en växtdel från mitt 720 kar. Men det slutade med en ram på ca 15 cm runt karet så att växterna kunde blomma över vattenytan. Det som grusade mina planer var att 720 liter vatten som håller 25 grader i ett rum med 20 grader ger i från sig ofantliga mängder fukt, detta fungerar inte i ett icke ventilerat rum. Nu mera inser jag också hur det skulle ha fått elmätare att gå i spinn.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #54
                    ICC - gillar dina ”tekniska” lösningar skarpt! Det går uppenbarligen att göra så mycket mer med filter, bakgrund, grenar och växter än vad jag har insett!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #55
                      Riktigt många häftiga och smarta inredningsidéer och lösningar i denna tråd. Toppstuff!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #56
                        Jag håller med Mats. Det är så himla kul att följa din tråd, tänk vad vi har missat under alla år när du bara har kikat i andras trådar. Dina många idéer är bara så bra

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #57
                          Du skriver himla bra i dina inlägg. Det känns lite som om du sitter och pratar och berättar när jag läser. Som grädde på moset berättar du lite runt om hur du tänker och vad som motiverar dig. Sedan avrundar du det hela med att beskriva en av de mest, i mina ögon, intressanta arterna. Spännande och snyggt!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #58
                            Kan bara hålla med övriga i tråden!
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              #59
                              Tack för vänliga ord från er alla. Nu är det god natt, nya akvariefunderingar och lösningar imorgon

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                #60
                                Hummm, har fröken Bågfena snott L-malens grotta och gjort sig hemmastadd?? Vi får väl se om några dagar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...