En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #31
    Ursprungligen postat av Niklas8
    Jag har funnits här ett tag, har bara mest "lurkat" i bakgrunden he he... Har inte utvecklat min verksamhet något nämnvärt. Jag har snarare gått åt andra hållet och försökt minska lite. Har gått ner från totalt ca 1500 liter till totalt 1100 liter.

    Ibland blir man inom akvaristiken ett offer för sin egen framgång och får för mkt av någon art, vilket kan få till följd att intresset falnar lite. Hade nästan fått bukt på min ancistrus-produktion när jag istället skaffade mig ett nytt problem av samma art med endlers guppy. Suck...

    Ska försöka hitta en bra balans mellan reproduktion och predation. Det ger lite utrymme till intressantare projekt än bara uppfödning av det lättodlade.
    Sunt tänk där. Ja det är lätt att bli ivrig när man upptäcker yngel.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #32
      När tänker du avslöja något mer ?

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #33
        Din fråga är befogad, det är bara min tid som inte riktigt räckt till denna vecka. Elektrikern kom dessutom inte igår/idag och kopplade elen åt mig. Så därför flyttar jag ingen ställning denna helg som var min planering.
        Men lite bilder och text på Tanganyika akvariet kommer i helgen

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #34
          Låter bra! Och du, jag menar inte att stressa dig. Är bara förväntansfull. Du tar naturligtvis det hela i din takt

          Kommentar

          • LAncer

            • February 2010
            • 846

            #35
            Roligt att följa lite mer trådar . Blir nog kanon när allt är klart. Bara att ta det i din egen takt.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #36
              Hej!
              Dags för lite uppdatering i tråden. Tänkte visa mitt Tanganyika akvarium. Som jag nämnde i trådens start så har detta kar inte varit igång i sin helhet mer ca 2 månader. Dock har ytterfilter och filterkuber varit igång i ett mindre akvarium ett bra tag.

              Detta 540 liters köpte jag nytt 2006, mitt första nya ur butik. Vet det med säkerhet då jag satt en dynamo-utskrift på inköpsdatumet på undersidan av akvariet. Tillsammans med karet köpte jag också en hel hög med BTN moduler. Då, 2006 hade jag en grupp Tropheus Lime Spot som jag tyckte var helt grymma då det begav sig. Tyvärr åkte de på buken och dog ut allesammans under ett halvår. Sen dess har akvariet varit igång från och till med diverse fisk. Men planen har alltid varit att ha en grupp Enantiopus Kilesa här i, om jag bara kunde finna fisken vill säga.

              Beslutet att åter få ha just denna sandciklid i karet igen har jag aldrig tvekat på. Dom är så cool att kolla på. Har haft den fisken i min ägo för länge sedan, tror det var 2009 faktisk. Fann dem då i en butik i Norrköping och blev helt såld på dem. Köpte dem och åkte hem och placera dem i ett 222 liters i all hast. Minns att jag då blev fascinerad av hanens färgprakt och byggande av "sandslott" för att locka till sig honor vid lek. Något år senare blev det en dipp i hobbyn och allt såldes, men denna fisk har jag aldrig gett upp hoppet för.

              Så nu, när jag äntligen funnit en nu grupp, den ni ser på bilderna, så fick jag mycket stor anledning att sätta upp detta akvarium igen. Akvariet innehåller i fiskväg således bara dessa sju Kilesor samt åtta Cyprichromis Leptosoma. Skulle bli lite tomt i karet med bara sandcikliderna. Så ett gäng Cyprichromis köptes in för att få lite liv i mitten och upptill.

              Inredningen består av ganska många BTN moduler. De är limmade på alla rutor utom framrutan, även täckglasen har fått moduler för att efterlikna bergs-nedhäng. Modulen i vänster bakhörn innehåller insug i botten, biobollar till 20% och resterande 80% av klippta filterkuber. Ett AquaClear 70 cirkulerar vattnet i modulen.
              Modulen på bakrutan och höger bakhörn fungerar också som en filtermodul, fast mer som ett jätte-för-filter. Har nämligen placerat insugen från mina ytterfilter i detta. Fungerar kanonbra. Lär bara behöva rengöra ytterfilterna ca 1 gång om året. Men å andra sidan är belastningen i karet inte så hög i heller.

              På 50% av botten har jag Swedols 0,2-0,7mm Baskarpsand. Alltså från högersidan till den stora bottenplacerade modulen. Vänstersidan består enbart av sten med diameter 50-80mm. En av anledningen till att jag bara har sten här är att AquaClear 70 pumphuvudet som sitter i filtermodulen vänster/bak är så stark att den sög upp bottensand i filterkuberna förra gången jag hade akvariet i drift. Modulen är ganska lågt placerad, och med 4-5 cm sand har jag bara en "space" på 5 cm till insugen. Det blir bättre utan sand här helt enkelt. Två rejält urlakade mangrowerötter som blivit prydda av varsin Anubias. Detta mest för färg och få "lite trevligare" i karet. Malawi och Tanganyika kan annars lätt bli stengråa anser jag.

              Belysning inget av större betydelse, 2st T8 PowerGlo.

              2 Ytterfilter, ett Eheim 2075 samt ett Eheim 2217.

              Vid vattenbyte tillför jag en mängd bikarbonat för att hålla uppe pH. Har även lagt en påse kalksand i den stora filtermodulen.
              Senast redigerad av ICC; 06 April 2019, 21:58.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #37
                Den stora filtermodulen. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1148.jpg
Visningar: 439
Storlek: 75,7 KB
ID: 2400905

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #38

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #39

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #40

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        #41

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          #42
                          Vilken intressant beskrivning och snygg inredning! Fiskarna ser häftiga ut, tror aldrig jag sett sådana tidigare. Tack för uppdateringen!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            #43
                            Kul att du har så heltäckande intresse.....du skall nog besöka vår lokal, massor av Tanganyika ciklider.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              #44
                              Ursprungligen postat av Nando
                              Vilken intressant beskrivning och snygg inredning! Fiskarna ser häftiga ut, tror aldrig jag sett sådana tidigare. Tack för uppdateringen!
                              Tack Nando!

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Kul att du har så heltäckande intresse.....du skall nog besöka vår lokal, massor av Tanganyika ciklider.
                                Kommer mer än gärna å besöker er lokal nästa gång jag åker till Göteborg! Har ni kaffekokare? Så köper jag med ett gott kaffebröd

                                Kommentar

                                Arbetssätt...