En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    En bunker, två rum med akvarium.

    Hej på er!
    Efter lång tid här på Zoopet som ”smygläsare” i forum och andras fantastiska trådar, är det dags att starta en egen.
    Normalt är jag en, vad jag kallar mig själv, en enstöringsakvarist. Egentligen inga nära vänner med samma intresse. Jag bara tycker det är kul att ha akvarium, gå i butiker, odla lite fisk osv. Men framför allt sitta och titta på ett akvarium med tilltalande inredning. Men så en dag i början på mars nu i år, började snacket om en träff cirkulera här på forumet. Jag talar om Zoopet väst, och träffen som Ekenberg drev igenom. Och varför inte, jag gav det chansen och åkte dit. Det var så pass trevligt och intressant, god mat och glada människor som var med den där lördagen. Det var till och med några som tyckte att jag kulle dra igång en egen tråd, så sagt och gjort efter många funderingar.

    En bunker, två rum med akvarium kommer sig av att jag funnit en källare att ha mina akvarium i. Hela källaren är i tjock gjuten betong och det är knappt jag har mobiltäckning där nere, därav bunker. Vidare finns det två rum som jag kommer att nyttja. Det ena, som ni ser en skymt av här, kommer att innehålla tre stycken 540 liters akvarium. Det akvariet ni skymtar på fotot är ett SA-akvarium som varit igång ca 4 år. Dock känns det lite nystart av detta akvarium då jag passa på att byta bottensubstrat från julasand till Rådasand i samband med flytten av karet.
    Det andra akvariet som är i drift där inne sen två månader tillbaka är ett Tanganyika med ett gäng på 8 stycken Cyprichromis Leptosoma och 7 stycken Enantiopus sp Kilesa.
    Det tredje 540 karet är på planeringsstadiet. En BTN Amazonas håller på att passas in och skall snart limmas på plats, efter att jag bestämt var insug och utblås till ytterfilterna skall placeras. Innehållet blir Sydamerika med inspiration av Nandos Scalar och fjärilskar, samt lite L-malar.
    Fler bilder och mer ingående om detta rum kommer efter hand. Men framför allt blir rummet lite av ett ”sitta och titta” rum. Inga större ingrepp, utan bara små justeringar och sen ska de få puttra på i sitt liv och tempo.

    Rum nummer två kommer bli lite ett mer av ett akvarie pyssel rum. När elektrikern varit och besiktigat min eldragning och lägger på elen så skall min ställning med 6 * 105 liters in här. Även ett 312 liters är tänkt passa in här. Ställningen är igång i dagsläget och 4 olika Corydoras sorter som fördelar sig på lika många 105 liters. Det femte akvariet i ställningen innehåller ett gäng tetror av Nannostomus-släktet, medan det sjätte akvariet är tomt. Går min planering som jag tänk så skall ställningen flyttas till kommande helg.
    312 liters skall bara vara rent och krasst uppväxt akvarium. Med andra ord skall jag ge mig på att odla lite Corydoras när lusten och tiden passar. Tetrorna är annars något jag skall utmana mig själv att försöka få avkomma på. Hur detta går får tiden utvisa. Ingen odling är tänkt som en pengafabrik, utan mer för att det kan vara skoj och utmanande när jag vill.

    Så där ja, då var man tydligen igång med en egen tråd. Detta ska bli intressant faktiskt.
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Jag är med
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Jag med

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          #5
          Härligt ICC! Äntligen! Efter att ha sett några av dina bilder hos Thomas och hört dig berätta lite om dina planer är jag mer än förväntansfull. Den här tråden blir rolig att följa!

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Spännande. Är det en lokal som du hyr?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Är också med Medlem sedan 2006. Premiärtråd 2019. Den som väntar på nåt gott......
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                Så öppnar vi dörren och finner det 540 liters som man skymta på trådens första bild. Detta akvarium är det jag haft igång längst, dvs 4-5 år. Minns inte riktigt när jag startade upp det. Det var också detta akvarium som jag hade på annan plats förut, men flyttade hit för förra helgen. Växterna har inte återhämtat sig helt och hållet. Dels för att jag bytte sanden, sen att det var torrlagt under ett antal timmar då det flyttades. Som ni ser sitter det fredskalla, gullranka och vattenfikus planterat strax ovan ytan. Dessa har stått här på ett plastgaller, i alla år och faktiskt vant sig vid att stå med rötterna mestadels blött. Tyvärr gjorde flytten att de tog lite stryk och är lite hängiga för tillfället. Hoppas de vaknar till liv igen.

                Bakgrunden till vänster består av en BTN Amazonas modell kort. Jag ville bara att den skulle täcka ca halva bakrutan då jag hade en annan plan för högersidan. Rådasand på botten samt vanlig natursten på det. Växterna är Vallesneria och Anubias till vänster. En liten Cryptocoryne i mitten som jag inte hoppas smälter ner nu i och med omplanteringen. Till höger i mitt lilla tilltänkta mangrove del finns bara flytormbunke och spikblad som flytväxter och som skall växa samman med krukväxtena ovan ytan.

                "Mangrove" delen till höger, och den stående roten i mitten/höger är ett gammalt dött Al-träd som jag såga ner med lov för många år sedan, och lades i blöt tills det sjönk. Det är stammen man ser i mitten, och trädets grenverk jag skapat delen till höger utav. Skapandet av grenverket fick jag som idé från en skidresa i Lindvallen/Sälen. I en av restaurangerna såg jag en belysningsprydnad som inspirera mig att vilja skapa något liknande till akvariet. För att få grenverket att stå upprätt och stadigt, har jag klämt fast dem mellan två plastgaller och i dess "rutverk". Dessa galler är utsågade från brödbackar. Bottengallret och de grenar som sitter fast där är sedermera ingjutna i ett ca 4 cm tjock "betongplatta" för att stå stadigt. Krukväxterna ovan ytan är nedkilade i toppgallrets "rutverk".

                Ett stycken Eheim 2080, ett Eheim 2075, ett Eheim 2217 samt ett hängfilter modell Aquaclear 300 sköter filtreringen

                Fiskmässigt är det några L-malar med nummer L173b och L280a som smyger längst bottenregionerna. Även en ensam Sturisoma Aureum lever som änkling här. Ciklider består av 5 vf fjärilsciklider samt 1+2 Grön Bågfensciklid. 3 stycken Blue Daimond Diskus. Ett gäng Endlers guppy och Svärdbärare fyller stundtals akvariet med små ungfödare. Och till sist några stimfiskar i form av kardinaltetra, Marginatus smyckestetra och några Serpaetetra.

                Inga större förändringar sker här, lite pill då och då. Framför allt att rensa bort stora frodiga blad från fredskallan, innan jag flyttade akvariet. De verkar trivas med fri tillgång av PMDD preppat vatten och med lysröret från Biltema som skall ge naturligt solljus.
                Byter ca 30% vatten var 7-10:onde dag. Matar två gånger/dygn.
                Senast redigerad av ICC; 01 April 2019, 15:03.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  #9
                  "Mangrove" idén från Sälen.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #10
                    Vänster och höger sida av akvariet.

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #11
                      Helbild samt växtdelen ovan vatten.

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Härligt ICC! Äntligen! Efter att ha sett några av dina bilder hos Thomas och hört dig berätta lite om dina planer är jag mer än förväntansfull. Den här tråden blir rolig att följa!
                        Tack Nando!

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          #13
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Jag med

                          //Inger
                          Häng med

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            #14
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Jag är med
                            Så trevligt!

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              #15
                              Ursprungligen postat av stefant
                              Spännande. Är det en lokal som du hyr?
                              Njae, får bruka mot tillsyns-gentjänst!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...