En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4993.jpg
Visningar: 285
Storlek: 78,1 KB
ID: 2420267Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4994.jpg
Visningar: 279
Storlek: 107,2 KB
ID: 2420268Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4996.jpg
Visningar: 279
Storlek: 131,4 KB
ID: 2420269

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5003.jpg
Visningar: 285
Storlek: 82,4 KB
ID: 2420262Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4990.jpg
Visningar: 265
Storlek: 113,2 KB
ID: 2420263Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4991.jpg
Visningar: 286
Storlek: 97,5 KB
ID: 2420264Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4989.jpg
Visningar: 284
Storlek: 115,1 KB
ID: 2420265
    Jo det finns fisk i alla karen

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4986.jpg
Visningar: 276
Storlek: 64,9 KB
ID: 2420259Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5004.jpg
Visningar: 278
Storlek: 98,4 KB
ID: 2420260

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Då ska vi se om jag kan få till en liten uppdatering från bunkern. Läser på Zoopet varje dag men har inte haft tiden att vårda min tråd. Inte heller mina akvarium får lika mycket skötsel som under årets mörkare del. Tur att de är så tacksamma och fungerar så bra på egen hand. Just nu verkar karen och dess växter och fisk klara/nöja sig med matning en till två gånger per dag. Likaså vattenbyten varannan vecka. Lägger upp några foto, så försök förbise eventuella alger eller vattenspillfläckar på frontrutorna.
    Hinner helt enkelt inte med allt som önskas i hobbyn. Två jobb som tagit mycket tid senaste tiden. Flyttat till nytt boende och spenderat mer tid i möbelvaruhus än i bunkern känns det som. Lite mc åka när solen behagar skina. Viktigt också att hänga extra mycket med barnen nu när de har sommarlov. Jag är inte unik, ja ni vet hur det är sommartid. Massa annat som lockar på gott och ont.
    Säger som Ekenberg, vi ses mer frekvent till hösten.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Låter bra! Jag väntar!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Det ska jag nog hinna med att ordna en dag. Synd att jag hann ansa mina Sessiflora igår. Två av mina 105 liters var lummigt igenväxta och det såg riktigt mysigt ut. Bottenväxterna tyckte inte som jag, så lite ansning var befogat. Ska se vad veckan har att erbjuda i tid

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Och skulle det vara så att du får en stund över någon gång så hoppas jag att du passar på och fotar karen

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att du hörs av och uppdaterar ibland! Det är alltid trevligt att läsa dina inlägg tycker jag. Ibland snurrar ju det övriga, icke akvarierelaterade, livet på för fullt och då har man av naturliga skäl inte lika mycket tid och energi att skriva. Det är helt okej. Hoppas du har en fin sommar!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Liten uppdatering från bunkern då. Växter, fiskar och alger på rutorna frodas i alla kar utom mitt 540 som varit i drift längst.
    80% av Serpatetrorna och 90% av svärdbärarna har dött ut. Dessa fiskar har jag haft i ca 3 år, så förhoppningsvis är det åldern som ger avtryck. Samtliga L-malar, 2 överblivna Apistogramma hanar och de 3 Blue Daimond diskusarna lever och mår bra. Funderar på re-scape med lite ny fisk till höst/vinter.

    Inte så aktiv på Zoopet för tillfället. Blir mest att titta in och läsa i era trådar. Annat, såsom mycket arbete, barn med sommarlov samt att vi flyttat till större bostad har tagit mycket tid den senaste tiden. Tur att övriga akvarium tacksamt tuffar på och ser ut att nöja sig med vattenbyte och mat en till två gånger om dagen.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vilken rolig uppdatering! Tänk vad stora kakaduaynglen har blivit! Och jätteskoj med Nijssenismått också . Hoppas det blir frisimmande av de andra ciklidernas ägg med. Glad midsommar ICC!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4785.jpg
Visningar: 231
Storlek: 91,9 KB
ID: 2418677
    Dålig bild, då det var svårt att se in för växterna samt reflektioner från annat akvarium. Men nu har det bildats två par av de 6 stycken VF Laetacara Dorsigera jag köpte. Detta paret har nykläckt i gropen, medans det andra paret håller sig långt in i 540 karet. Jag ser bara att de är svarta/mörkröda i bläsen och att de jagar bort andra fiskar.
    Ska se om jag vid tillfälle lyckas håva upp paret vid framrutan. Vore kul att kunna dra upp ett gäng yngel. Det kanske får bli till hösten när det ges mer tid för akvarium.

    Annars för övrig tuffar samtliga akvarium på. Det är matning och vattenbyten som står för det mesta arbetet, ja och lite algskrapning förstås.
    Glad Midsommar på er Zoopare

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4725.jpg Visningar:	0 Storlek:	98.8 kB ID:     	2418674
    Ovan: Cacatuoides yngel 9 juni.
    Nedan: Samma grupp yngel, fast idag 18 juni.
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_4798.jpg Visningar:	0 Storlek:	94.2 kB ID:     	2418675

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4730.jpg
Visningar: 227
Storlek: 97,8 KB
ID: 2418672
    Nijjseni honan med ett av ynglen. Man ser ynglet som en grå prick längst ner vid roten till vänster om stenen.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Mina Nijsseni mår jättebra. Ena paret simmar i ett av mina 105 liters, medan det andra paret simmar i det mittendelade 150 liters. Alltså samma akvarium som Cacatuoides ynglen växer och frodas i.
    Det paret som simmar i 105 liters karet händer egentligen ingenting, medans det andra paret i det delade 150 karet har lekt två gånger. Första gången åt de upp äggen. Andra gången fick de frisimmande, dock minskade de varje dag till antal. Numera ser jag två till fyra yngel som tittar fram bland löv och pinnar vid matdags. Helt klart olika vaktinstinkter på Cacatuoides och Nijsseni. Cacatuoides paret (främst honan) vaktade och håll sig väldigt nära ynglen. Hon plockade upp yngel som kom på vift och spottade tillbaka till övriga gruppen. Nijsseni paret verkar inte bry sig nämnvärt om sin avkomma. Ynglen lever bara för att det inte finns något annat hot, annars hade de varit mat för länge sedan eftersom både hanen eller honan inte håller sig speciellt nära ynglen.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur mår dina Nijsseni? Jag har tyvärr hittat min hane död efter att han inte setts till på några dagar. Trist. Vet inte riktigt vad jag ska göra med honan nu. Antingen får hon gå kvar ensam eller så köper jag en ny hane.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...