En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • RickardN
    svarade
    Mycket fina bilder!
    Jag vill också ha en bunker..

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Jag är också på tåget!

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Följer med spänning!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att du är igång! Ska bli spännande att se hur du får till det denna gång!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Det blir spännande och intressant att följa detta nya projekt!
    Jag har gjort en liknande grej nyligen, vet hur joxigt det kan bli.
    Tänker att du gör precis rätt, att ta några steg i taget.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 November 2020, 22:55.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: Tömning 540.jpg
Visningar: 306
Storlek: 63,2 KB
ID: 2424151
    Då var jag igång med med att göra om detta 540 liters. Kändes lite avigt att plocka/riva inredningen. Men den nya set up´en kommer nog att bli bra när det är klart, om några veckor. Tog också en rejäl stund att fånga upp fiskarna. Nu är bara L-malar och pansarmalarna kvar. De åker upp när vattnet och sanden åker ur. Kommer att ta några steg varje dag framöver.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att du är på gång! Dokumentera gärna processen. Det är alltid kul att se hur en ny inredning växer fram. Skulle du glömma av din tråd för länge lovar jag att påminna dig om den

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Till helgen är det tänkt att jag skall tömma mitt 540 helt eller delvis.
    Ett 150 liters kommer att ställas upp, med vatten från 540 som tillfälligt vandrarhem åt de fiskar och växter jag skall ha kvar. Även ett ytterfilter får stå och gå i det tillfälliga 150 så att jag slipper starta om helt när 540 återinreds.
    Går fortfarande och funderar på lite tekniska lösningar när det gäller grenverk, blandad sans/grus och eventuell nivåskillnad på botten med hjälp av modifierade btn moduler eller slimline. Har ganska klart för mig vart jag vill komma, men det är mer än halva nöjet att klura ut lösningar och ideér.
    När sen akvariet är helt tomt och torrt så blir det troligen lite limning och laborering med inredning. Vidare att tvätta sand/grus. Funderar på att har soil under sanden på vissa ställen osv.
    Ska bli kul att mecka och trixa men kommer att ta lite tid. Skall påminna mig själv om att uppdatera tråden också

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack för tipsen! Jag har tänkt ha dem i svartvattenkaret, som är på ca 200L. Det finns inte så mycket växter i den burken, men jag hoppas det kommer funka ändå.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Det stämmer. Jag har haft N. Mortenthaleri. Absolut den snyggaste tetran jag haft. Tyvärr finns de inte kvar längre. Haft dem i både 105 liters och 150 liters. De gjorde sig bäst i 150 litersakvariet.
    Akvariet var, och är fortfarande inrett med sand sten och rötter. Men då hade jag mycket mer växter. Hade tätt med Hygrophila Polysperma längst kortsidorna och flytväxter i mitten. Jag såg dem leka och släppa ägg vid flertalet tillfällen. Men då i Hygrophilan inte gav tillräckligt med tätt skydd så var honan snabb att vända sig och äta upp ägget. Jag skulle rekommendera tätt med Limnophila Sessiliflora i kombination av javamossa eller sötvattentång i buskaget på botten och rejält med flytväxter om man hoppas på yngel. Den växtkombinationen i akvarium kräver en del ljus, och jag vet inte hur eventuella yngel klarar starkt ljus. Har för mig att yngel av tetror är känsliga för starkt ljus. Jag tror att du kommer att fixa det, med tanke på dina tetror du redan fått att reproducera sig.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3671.jpg
Visningar: 237
Storlek: 108,9 KB
ID: 2423971

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Visst har du haft, och kanske fortfarande har, Nannostomus Mortenthaleri? Jag får förhoppningsvis hem 15 stycken i veckan. Har du några tips?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tycker dina planer låter jättespännande! Ska bli roligt att se hur det utvecklas .

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Lägger även upp ett foto på mitt andra 540, där klätterfikusen verkligen växt till sig. Nu sitter den till och med fast på väggen bakom och på hyllplanet ovan akvariet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 540 2.jpg
Visningar: 280
Storlek: 92,4 KB
ID: 2423660

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Det är detta 540 jag tänker göra om inredningsmässigt.
    Tanken är att glesa ut växtligheten. Anubiasen skall ut. Vallisnerian skall flytts mer åt mitten. Så trångt och nära sidorutan som dom står nu så verkar de inte vilja skicka utlöpare. Växer bara på längden. I övrigt kommer en eller två Echinodorus Osiris samt några Cryptocoryne att planteras lite här och var i lagom mängd.
    Rådasanden skall bytas ut till något annat. Funderar på att blanda Swedols Baskarpsand som jag gillar, med med grus i olika kornstorlekar mellan 1-5 mm. Vill i alla fall åstadkomma en lite mer varierande och livad botten. Tror det blir för stelt och enhetligt annars nu när tanken är att öppna upp för mer bottenyta.
    Ett nytt grenverk likt det befintliga på högersidan skall skapas, fast med nya grövre stammar. Dessa stammar har legat i tunnan för vattenmättnad hela sommaren. Så nu är de klara att snidas till för inpassning i karet.
    Till sist skall något kul växtlighet ovan akvariet skapas. Just detta tycker jag är smakfullt.
    När det gäller fisk så är jag inte på det klara med vad jag vill ha. De två diskusarna ska vara kvar i alla fall. Samt mina fyra L200 som finns i ett annat kar just nu.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 540 1.jpg
Visningar: 269
Storlek: 72,0 KB
ID: 2423658

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Kul att läsa! Jag hoppas att du kan bjuda på ett par bilder från 540 karet v47
    vilken mulm! Vilken dröm för räkor o corydoras!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...