En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • flygrc
    svarade
    Kul tekniska lösningar, finurligt. Jag har med kommit till det läget att jag inte längre vill ha fastlimmade saker i baljan. Måste bara passa på att fråga om du kör(t) karting?

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Roligt att följa, jag tror att du kommer få till det riktigt bra.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det där har förutsättningar att bli bra! Spännande!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ser verkligen lovande ut

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        img 5009.jpg Visningar:	0 Storlek:	664.3 kB ID:     	2424476Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        img 5010.jpg Visningar:	0 Storlek:	618.1 kB ID:     	2424477Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        img 5011.jpg Visningar:	0 Storlek:	386.1 kB ID:     	2424478
    Här är stommen till den andra terassen. Här testar jag ett annat koncept som sandtätning mot botten. Lyckades skära till glas med lite finess som jag sedan limmat fast Juwel modulerna på. Dessa placerar jag sedan direkt mot bottenglaset. Mot sidorna på karets bak/sido ruta kör jag på med dammduks idén. På denna terass insida tänker jag lägga filtermatta, sen någon form av soil och till sist bottensubstratet som kommer att gå mot det grövre hållet, nästan grus. Med filtermatta och soil så kommer det inte att bli så tungt på insidan av terassen, samt att jag planerar ha någon växt uppe på. Sen på framsidan av terassen/modulerna tänker jag att jag skall maskera med större stenar för att undvika kantiga och lodräta "väggar".
    Senast redigerad av ICC; 03 December 2020, 14:24.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        img 5008.jpg Visningar:	0 Storlek:	462.8 kB ID:     	2424471Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        img 5007.jpg Visningar:	0 Storlek:	404.9 kB ID:     	2424472Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        img 5006.jpg Visningar:	0 Storlek:	410.8 kB ID:     	2424473
    Kommit en bit på vägen. Sågat till roten på sina ställen och även btn slimlinen. På bilderna, som inte ser så trevliga ut just nu, så har jag passat in det samt silikonat ihop roten och btn. När det torkat skall det lyftas upp och limmas mer noga och tätas i alla glipor, så att sanden inte rinner igenom. Har även en teori om att köpa dammduk och limma fast på baksidan av slimlinen och lägga an mot akvariets bak, sido och bottenglas. Tanken är att sanden och dess tyngd skall täta mot rutorna. Vill helst undvika att limma fast inredningen permanent i karet. Tittar man på översta bilden så skall alltså sanden vara på den sida som slimlinen är. Svårt att förklara med dessa bilder. Slimlinen är alltså bara tänkt att täta för sand mot roten. Blir liksom mindre glipor att täta. Ni kommer att förstå längre fram. Själv tror jag att det kan bli bra...hoppas i alla fall.
    Senast redigerad av ICC; 03 December 2020, 13:33.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag följer med intresse!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Att bygga terrasser i karet har varit något jag haft många tankar kring, men mina små försök har aldrig lyckats. Ska bli spännande att följa ditt projekt.
    Håller med. Inte så lätt. Ämnet har varit uppe på forumet massor med gånger. En nöt för oss akvarister som vill ha höjdskillnader i bottensubstratet att knäcka.
    Lätt att det blir fyrkantigt och lodräta väggar. Risk att min idé blir så också. Återstår att se om jag lyckas något så när. Därav tanken med roten, just att "väggen" skall vara levande av träets natur och inte för ögat se ut som en rak vägg. Skall bli kul att skapa och se resultatet.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Följer med intresse jag med

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Att bygga terrasser i karet har varit något jag haft många tankar kring, men mina små försök har aldrig lyckats. Ska bli spännande att följa ditt projekt.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: AAD5E4FD-A697-49B4-AC56-10E21CE9AC22.jpeg
Visningar: 195
Storlek: 74,9 KB
ID: 2424384
    En annan del som brutits ner kraftigt genom åren är denna del jag byggde. De svarta ”propparna” är från tidigare grenar som varit fastgjutna men brutits ner. Denna inredningsdel är nu förbrukad och kastad. Den satt till höger i karet och fungerade som Mangrowedel.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        BE3E637F-DFBE-4223-9039-B1B37E4A260A.jpeg Visningar:	0 Storlek:	66.8 kB ID:     	2424381Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        E4C8AE95-9EF5-4040-86A5-E995D4B863E3.jpeg Visningar:	0 Storlek:	66.9 kB ID:     	2424382
    Haft denna rot i akvariet i tre års tid. Ville bara visa hur vattnet, den organiska nedbrytningen och säkert en del malar nött ner träet. Man ser tydligt var vattennivån varit. Skall tillbaka i akvariet.
    Senast redigerad av ICC; 29 November 2020, 15:50.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: AA48F8AE-5D84-47E0-A66F-7821EA06FC5C.jpeg
Visningar: 216
Storlek: 78,3 KB
ID: 2424379
    Inhandlade detta igår. Hittade ingen BTN modul som var min tanke att bygga en terass på botten utan. Däremot fann jag en bra rot som skall sågas till och gå från bakruta till sidoruta under den fastlimmade BTN bakgrunden. Den BTN slimline som är på bilden skall Även den sågas till och användas bakom roten/sluta tätt mot bottenglas. Dess syfte skall vara att hålla sand på plats bakom roten.
    De vita Juwel modulerna skall och användas till förhöjningar på botten, men i andra sidan av karet. Inte nöjd med dess färg. Hoppas kunna maskera de med sten och växter, såvida jag inte ”rullar” de i silikon och strör bottensand på.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: CE7ED18B-CAAE-4F35-9901-30B582DE2D38.jpeg
Visningar: 196
Storlek: 70,4 KB
ID: 2424376
    Akvariet tömt. Rutorna skall få sig en rengöring. Efter det är det dags att börja passa in den nya inredning.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tack följare för att ni bumpar tråden. Arbetet står kvar som på min sist inlagda bild. Till helgen tömmer jag det helt. Under tiden letar jag efter en begagnad (eller köper en ny) Btn modul som jag skall göra till en terass för att få nivåskillnad i bottenregionen. Fortsättning följer, om än sakta. Har inte bråttom, bara kul att dra ut på det roliga.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...