En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Superpescado
    svarade
    Ser ut att bli riktigt fint. Hur har du tänkt med växter på olika platser?

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1A47ED7A-0489-4E45-9671-4EF3487C1CB3.jpeg
Visningar: 190
Storlek: 88,6 KB
ID: 2424878Klicka på bilden för större version

Namn: 4A52C128-015E-4B13-BDAD-767E005D9637.jpeg
Visningar: 193
Storlek: 94,7 KB
ID: 2424879Klicka på bilden för större version

Namn: 3C04C3BF-33CD-43F4-91DD-802C871B0C07.jpeg
Visningar: 190
Storlek: 89,9 KB
ID: 2424880Klicka på bilden för större version

Namn: 8FE1F903-9B1D-476E-9D81-80DF5D35762E.jpeg
Visningar: 227
Storlek: 93,5 KB
ID: 2424881

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Äntligen fick jag en ostörd kväll efter jobb att ta nästa steg med akvariet. Ikväll fick jag ner rötterna, sanden och vatten. Tror faktiskt det kan bli bra när akvariet fått gå till sig, växter på plats och belysningen där den skall vara.
    Till sist avsluta jag med att krama ur ett svampfilter från ett annat kar så jag får i lite go bakterier.
    Senast redigerad av ICC; 16 December 2020, 20:14.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Konstruktionen ser verkligen stabil ut. Ser fram emot fortsättningen

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: A4A4D4CC-9A4D-4486-9F8C-52A382723A04.jpeg
Visningar: 228
Storlek: 109,2 KB
ID: 2424791Klicka på bilden för större version

Namn: DCFB21C2-AABF-44D1-8B16-13536F319763.jpeg
Visningar: 228
Storlek: 87,1 KB
ID: 2424792

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: A6B5B62A-2D11-4A20-A9DD-D0EB53DC4923.jpeg
Visningar: 215
Storlek: 94,0 KB
ID: 2424788Klicka på bilden för större version

Namn: 3560DC20-DFC3-4ED5-8108-09ADCEDF3EDF.jpeg
Visningar: 221
Storlek: 111,3 KB
ID: 2424789

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Blev inte så mycket gjort med inredningen som jag hoppades på idag. Jobbet kallade två gånger idag. Fick i alla fall klart högerdelen på karet. Dvs den del som består av 2,5 ihoplimmade Juwel sektioner på lös glasbotten.
    Denna placerades idag på sin plats. Lade lite dammgummiduk framför där de äkta stenarna skall ligga, som skydd mot bottenglaset. På insidan av modulerna, som då skall likna en förhöjning eller terass, fyllde jag först med 5 liter JBL Manado akvariegrus som liknar små lecakulor. Ovanpå det 2,5 liter JBL Aquabasis plus med kommande Echinodorus i tankarna. Nästa lager lade jag ett tunt lager med filtervadd för att inte toppgruset skall sjunka ner och blanda sig med de båda JBL lagerna. Sedan avslutade jag med grusen som skall vara överst. Än så länge verkar mina tätningar med dammduken fungerar på kanterna. Den grus ni ser på bilderna som ser ut att ha runnit ut mellan stenarna är för att jag hällt dit den med flit för att fylla upp tomrum mellan stenarna. Dessutom har jag silikonat fast några av de stora stenarna i varandra, och även en del småsten som jag vill ska ligga kvar. Jag har lagt i en rätt grov grus i denna del just för att det ska passa in i den lite mer steniga delmiljön. Tanken är att blanda den grova grusen med fin Baskarpsand från höger till vänstersidan, där den vänstra sidan med den liggande roten enbart skall bestå av den fina sanden och försöka föreställa en liten del mangrove sandbank. Tanken är alltså att bottensubstratet skall gå från grovt till fint med en lagom övergång.

    Under tiden som jag byggde med stenarna på utsidan av Juwelmodulerna upptäckte jag plötsligt och oplanerat att en rot jag tidigare hade i karet skulle passa riktigt bra in i den nya scapen. Denna rot var uträknad när jag rev förra inredningen. Nu låg den på golvet och plötsligt såg jag bara att den passade så himla bra in som en förlängning på BTN bakgrundens fejkrot. Så ja, den fick hoppa åter ner i akvariet igen.

    Det som återstår innan jag kan fylla upp med vatten är att fylla upp vänsterdelen med inredning och fin sand, och får till en lagom sand/grus blandning på mitten av karet. Också ändra insug/utblås från ytterfilterna så att det passar den nya inredningen.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Coolt! Du är verkligen duktig på att tänka ut smarta och hållbara lösningar! Ska bli spännande att se hur det blir med vatten i.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Planerar vidare att slutföra högersidan i karet med Juwel modulen i helgen. Juwel modulen skall ju som jag sagt tidigare delvis gömmas bakom större äkta natursten. Om inte mina tankar sviker mig så tänker jag silikona fast lite mindre stenar på och mellan de större stenarna just för att de inte skall se så arrangerat ditlagda ut. Skulle även behöva köpa hem några meter 16/22 slang så jag kan omplacera mina insug/utblås från tidigare placeringar. Kanske onödig utgift med nya slangar, men tycker det känns tryggt med nya, mjuka och formbara slangar.
    Har jag tur så kanske jag även hinner få i vatten i akvariet på söndag kväll. Annars kommer det ju en ny vecka att nyttja.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 8.jpg
Visningar: 139
Storlek: 64,7 KB
ID: 2424716Klicka på bilden för större version

Namn: 10.jpg
Visningar: 143
Storlek: 95,8 KB
ID: 2424717Klicka på bilden för större version

Namn: 9.jpg
Visningar: 137
Storlek: 97,4 KB
ID: 2424718
    Bild på tillsågad plexiglasskiva som jag sedan fäst ett gäng trä-stammar på. Dessa stammar är skruvade med rostfria syrafasta skruva från undersidan av plexi och upp i trästammen. Därav den skyddande filtermattan på botten.
    Två bilder där jag satt in trästammarna i karet. Nästa steg är att fylla på sand så att terassen och "mangrowedelen" blir komplett.
    Ovan trästammarna har jag åter använt mig utav plastgaller varpå jag senare kommer att placera växter så att dess rötter hänger ner i trästammarna.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 7.jpg
Visningar: 144
Storlek: 92,6 KB
ID: 2424714
    Vy uppifrån och ner i karet. Passat in roten på den plats där ska ligga i karet. På insidan mellan roten och bak/sidorutan har jag sedan klippt till och lagt i 5 cm filtermatta. Filtermattan har egentligen bara som syfte att hjälpa till att täta lite extra i kanterna, skydda bottenglaset mot några skruvskallar samt slippa hälla i allt för mycket sand som kanske skulle kunna trycka ut roten.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad smart du gör det! Jag tror det kommer funka fint. Sedan med resten av inredningen lär baksidan/stoppet inte synas.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 172
Storlek: 78,6 KB
ID: 2424647Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 181
Storlek: 68,9 KB
ID: 2424648Klicka på bilden för större version

Namn: 6.jpg
Visningar: 172
Storlek: 81,5 KB
ID: 2424649Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 169
Storlek: 78,0 KB
ID: 2424650Klicka på bilden för större version

Namn: 5.jpg
Visningar: 173
Storlek: 80,0 KB
ID: 2424651

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Det sista på roten och Juwel modulen är fixat. Nu är de klara att hoppa i karet, när jag är mogen och får tid. Roten ser alldeles hemsk ut från baksidan med inklädnaden och dammduk som skydd mot eventuell sand som vill rinna igenom. Ser med andra ord inte så inbjudande ut att stoppa i akvariet. Som tröst är ju att detta kommer att hamna i sand/grus. Tittar man framifrån så kommer inte mycket att synas, så förhoppningar finns. Testar att lägga an mot en plexiglasskiva för att testa funktionen.
    Senast redigerad av ICC; 08 December 2020, 14:33.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Gillar att gå och fundera på olika lösningar. Ofta fungerar de, men ibland blir det papperskorgen. Lägger troligen upp fler bilder framåt helgen. Har limmat på damduken jag skrev om tidigare. Även skaffat hem den sand och soil jag vill ha.
    Nästa steg blir att såga till trädstammarna som ligger i vattentunnan så de passar in i min tänkta miljö. Ska testa med att fästa stammarna på en plexiglasskiva. Tänkta borra hål i plexiglaset och i stammens botten varpå jag sen fixerar med en plastplugg och till sist fäster med silikon. Plexi ´n göms sedan i sanden.

    På din fråga så har jag svarat i pm.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...