En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Vad roligt att höra att du är igång så smått! Ska bli intressant att se hur du får till det. Jag har också funderat på möjligheten att blanda bottensubstrat så att det är olika på vissa ställen men är rädd att det ändå blandas i slutändan. Om man kan få det att ligga kvar som man lägger det från början skulle det kunna bli riktigt snyggt.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Nu är jag här igen och funderar på vad som händer i bunkern

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Blir inte mycket till inlägg i bunker tråden från min sida ser jag. Läser mest i er andras trådar och följer Zoopet, än om det känts lite sömnigt den senaste tiden.

        Hur som haver, jag finns här i periferin. Senaste tiden har det varit mycket jobb, träning, familj och lite mer fokus på annan hobby. Alla 12 karen lever och puttrar på sin sin stilla fart. Sen i somras har det i vanlig ordning matats, gjorts vattenbyten och det som akvariet egentligen är uppställt för...att tittas på.
        Okay, ett eller två 100-liters i ställningen har gjorts om. Någon eller några fiskar har flyttats och några har simmat till himlen. Har inte köpt någon ny fisk på evigheter känns det som. Men det är av den anledningen att jag planerar gör om det ena 540 karet. Troligen, om min plan håller så gör jag om det helgen vecka 47 när sambon ändå jobbar. Efter att det är gjort kommer en del fiskar att flyttas runt just för att jag behöver ge vissa fiskar bättre möjligheter och min egen logistik behövs uppmuntras. Till exempel skall mina L200 flytta från 325 till det omgjorda 540.
        En annan fundering jag grunnar på är om inte mina Kilesa sandciklider skall få gå ensamma i 325 på ren sandbädd utan någon nämnvärd inredning. Känns inte som om de kommer till sin rätt i nuvarande 540 fyllt med BTN moduler, sten och Cyprichromisar. Vidare så är i så fall planen att låta L134 och L046 få gå i det 540 där Kilesorna flyttades ifrån. Då kan jag erbjuda de malarna bättre filtrering samt mer cirkulation osv. Men som sagt, det är bara något jag grunnar på.

        I ställningen finns någon ensam firre vars partner dött. Mina Corydoras Eques lyckas jag inte få lek på och de 9 Corydoras Duplicareus som finns kvar leker bara spontant och dessutom har jag inte tid eller engagemang att dra upp yngel längre. Kanske dessa två grupper slås samman och får flytta till 540 som görs om vecka 47.

        Lite sugen på att packa ner och lägga undan ställningen och dess 6 stycken 105 liters. I så fall ersätter jag ställningen med de 3 stycken 150 liters jag har stående och som är mittdelade med en glasskiva. Känner att det är lättare att sköta, byta vatten och fånga fisk i, än akvarier som står ovanpå varandra. Allt beror på hur mycket tid vintern erbjuder.

        Lägger upp foto på min Apistogramma Baenschi hane. Tycker han är ståtlig men tyvärr för hård mot sin hona. Därför går de nu åtskilda.
        Två foto från annat 105 liters där det går ett par Apistogramma Panduro, lite räkor och Endlers. Här har det bildats en härlig förmultnande botten bestående av grenar, löv och annat "skräp".
        Senast redigerad av ICC; 04 November 2020, 15:29.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Klicka på bilden för större version

Namn: 5006 (3).jpg
Visningar: 284
Storlek: 128,6 KB
ID: 2423604

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Klicka på bilden för större version

Namn: 5006 (1).jpg
Visningar: 288
Storlek: 124,8 KB
ID: 2423606Klicka på bilden för större version

Namn: 5006 (2).jpg
Visningar: 274
Storlek: 120,7 KB
ID: 2423607

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Så kul med en uppdatering! Apistohanen är verkligen vacker! Det ska bli roligt att se ditt arbete med 540:t när det blir dags. Och mulmet på botten ser riktigt trivsamt ut.

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Kul att läsa! Jag hoppas att du kan bjuda på ett par bilder från 540 karet v47
                vilken mulm! Vilken dröm för räkor o corydoras!

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Det är detta 540 jag tänker göra om inredningsmässigt.
                  Tanken är att glesa ut växtligheten. Anubiasen skall ut. Vallisnerian skall flytts mer åt mitten. Så trångt och nära sidorutan som dom står nu så verkar de inte vilja skicka utlöpare. Växer bara på längden. I övrigt kommer en eller två Echinodorus Osiris samt några Cryptocoryne att planteras lite här och var i lagom mängd.
                  Rådasanden skall bytas ut till något annat. Funderar på att blanda Swedols Baskarpsand som jag gillar, med med grus i olika kornstorlekar mellan 1-5 mm. Vill i alla fall åstadkomma en lite mer varierande och livad botten. Tror det blir för stelt och enhetligt annars nu när tanken är att öppna upp för mer bottenyta.
                  Ett nytt grenverk likt det befintliga på högersidan skall skapas, fast med nya grövre stammar. Dessa stammar har legat i tunnan för vattenmättnad hela sommaren. Så nu är de klara att snidas till för inpassning i karet.
                  Till sist skall något kul växtlighet ovan akvariet skapas. Just detta tycker jag är smakfullt.
                  När det gäller fisk så är jag inte på det klara med vad jag vill ha. De två diskusarna ska vara kvar i alla fall. Samt mina fyra L200 som finns i ett annat kar just nu.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 540 1.jpg
Visningar: 268
Storlek: 72,0 KB
ID: 2423658

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Lägger även upp ett foto på mitt andra 540, där klätterfikusen verkligen växt till sig. Nu sitter den till och med fast på väggen bakom och på hyllplanet ovan akvariet.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 540 2.jpg
Visningar: 279
Storlek: 92,4 KB
ID: 2423660

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Tycker dina planer låter jättespännande! Ska bli roligt att se hur det utvecklas .

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Visst har du haft, och kanske fortfarande har, Nannostomus Mortenthaleri? Jag får förhoppningsvis hem 15 stycken i veckan. Har du några tips?

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Det stämmer. Jag har haft N. Mortenthaleri. Absolut den snyggaste tetran jag haft. Tyvärr finns de inte kvar längre. Haft dem i både 105 liters och 150 liters. De gjorde sig bäst i 150 litersakvariet.
                          Akvariet var, och är fortfarande inrett med sand sten och rötter. Men då hade jag mycket mer växter. Hade tätt med Hygrophila Polysperma längst kortsidorna och flytväxter i mitten. Jag såg dem leka och släppa ägg vid flertalet tillfällen. Men då i Hygrophilan inte gav tillräckligt med tätt skydd så var honan snabb att vända sig och äta upp ägget. Jag skulle rekommendera tätt med Limnophila Sessiliflora i kombination av javamossa eller sötvattentång i buskaget på botten och rejält med flytväxter om man hoppas på yngel. Den växtkombinationen i akvarium kräver en del ljus, och jag vet inte hur eventuella yngel klarar starkt ljus. Har för mig att yngel av tetror är känsliga för starkt ljus. Jag tror att du kommer att fixa det, med tanke på dina tetror du redan fått att reproducera sig.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3671.jpg
Visningar: 235
Storlek: 108,9 KB
ID: 2423971

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Tack för tipsen! Jag har tänkt ha dem i svartvattenkaret, som är på ca 200L. Det finns inte så mycket växter i den burken, men jag hoppas det kommer funka ändå.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Till helgen är det tänkt att jag skall tömma mitt 540 helt eller delvis.
                              Ett 150 liters kommer att ställas upp, med vatten från 540 som tillfälligt vandrarhem åt de fiskar och växter jag skall ha kvar. Även ett ytterfilter får stå och gå i det tillfälliga 150 så att jag slipper starta om helt när 540 återinreds.
                              Går fortfarande och funderar på lite tekniska lösningar när det gäller grenverk, blandad sans/grus och eventuell nivåskillnad på botten med hjälp av modifierade btn moduler eller slimline. Har ganska klart för mig vart jag vill komma, men det är mer än halva nöjet att klura ut lösningar och ideér.
                              När sen akvariet är helt tomt och torrt så blir det troligen lite limning och laborering med inredning. Vidare att tvätta sand/grus. Funderar på att har soil under sanden på vissa ställen osv.
                              Ska bli kul att mecka och trixa men kommer att ta lite tid. Skall påminna mig själv om att uppdatera tråden också

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Kul att du är på gång! Dokumentera gärna processen. Det är alltid kul att se hur en ny inredning växer fram. Skulle du glömma av din tråd för länge lovar jag att påminna dig om den

                                Kommentar

                                Arbetssätt...