En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Det ska jag nog hinna med att ordna en dag. Synd att jag hann ansa mina Sessiflora igår. Två av mina 105 liters var lummigt igenväxta och det såg riktigt mysigt ut. Bottenväxterna tyckte inte som jag, så lite ansning var befogat. Ska se vad veckan har att erbjuda i tid

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Låter bra! Jag väntar!

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Då ska vi se om jag kan få till en liten uppdatering från bunkern. Läser på Zoopet varje dag men har inte haft tiden att vårda min tråd. Inte heller mina akvarium får lika mycket skötsel som under årets mörkare del. Tur att de är så tacksamma och fungerar så bra på egen hand. Just nu verkar karen och dess växter och fisk klara/nöja sig med matning en till två gånger per dag. Likaså vattenbyten varannan vecka. Lägger upp några foto, så försök förbise eventuella alger eller vattenspillfläckar på frontrutorna.
        Hinner helt enkelt inte med allt som önskas i hobbyn. Två jobb som tagit mycket tid senaste tiden. Flyttat till nytt boende och spenderat mer tid i möbelvaruhus än i bunkern känns det som. Lite mc åka när solen behagar skina. Viktigt också att hänga extra mycket med barnen nu när de har sommarlov. Jag är inte unik, ja ni vet hur det är sommartid. Massa annat som lockar på gott och ont.
        Säger som Ekenberg, vi ses mer frekvent till hösten.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4986.jpg
Visningar: 275
Storlek: 64,9 KB
ID: 2420259Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5004.jpg
Visningar: 276
Storlek: 98,4 KB
ID: 2420260

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5003.jpg
Visningar: 284
Storlek: 82,4 KB
ID: 2420262Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4990.jpg
Visningar: 264
Storlek: 113,2 KB
ID: 2420263Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4991.jpg
Visningar: 285
Storlek: 97,5 KB
ID: 2420264Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4989.jpg
Visningar: 283
Storlek: 115,1 KB
ID: 2420265
            Jo det finns fisk i alla karen

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4993.jpg
Visningar: 283
Storlek: 78,1 KB
ID: 2420267Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4994.jpg
Visningar: 278
Storlek: 107,2 KB
ID: 2420268Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4996.jpg
Visningar: 278
Storlek: 131,4 KB
ID: 2420269

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4997.jpg
Visningar: 292
Storlek: 98,0 KB
ID: 2420272Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4998.jpg
Visningar: 273
Storlek: 113,0 KB
ID: 2420273Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5005.jpg
Visningar: 273
Storlek: 78,9 KB
ID: 2420274

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Planerar för en omstart och göra om det 540 överst här i bild (inlägg 502.)
                  Många av de ursprungliga invånarna har dött ut och jag har medvetet inte ersatt dem. Likaså pinnar och grenar till höger i karet börjar brytas ner på allvar efter 4 år i vatten och är nu ganska tunna.
                  Redan nu ligger ett gäng Ek och Bok grenar i vatten och som skall vara färdiga att använda till hösten. Går och funderar på en inredning som ger mer öppen bottenyta. Jag har en tendens att belamra bottenytan. Har mina idéer som jag skall grunna på vid valda tillfällen. Funderar även på fortsatt SA tema...eller kanske invånare där huvudinvånaren är Eldbuk. Tål att fundera på.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Vilken trevligt uppdatering! Dina kar är jättefina! Mina favoriter är de två översta i ställningen och det större karet med scalarer i. Kul också att se alla kakaduayngel som verkligen har blivit stora nu. Nijsseniparet ser ut att må bra också. Förstår känslan av att inte hinna med riktigt. Så blir det ju ibland men om karen är i balans och ändå får vattenbyten och mat funkar det ändå. Lite alger på rutan har ingen dött av. Ska bli skoj att se vad du hittar på med 540-baljan till hösten!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Grymma kar, även när de får mindre skötsel. Förhoppningen är ju fortfarande att en fin lite grupp diskus skall kunna levereras. Men som läget är nu kan jag inget lova.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Nu är jag här i tråden igen och längtar efter en uppdatering . Hur går tankarna kring 540:t?

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Haha, trevligt att du lyfter fram min tråd Nando. Man lunkar runt och pysslar med akvariumen i sommartempo. Karen puttrar på i stilla takt och det känns inte som om det finns något att tillägga i tråden.
                          Alla ynglen av Cacatuoides visade sig bli hanar. Jag har plockat ut två hanar av de som jag tyckte blev finast och placerat i två olika kar, varpå jag köpt en hona i butik i hopp om ett nytt fint par. Alla övriga hanar har fått flytta till 540:t som jag planerar göra om till hösten. Hoppas några hanar där i skall utvecklas till något bra och som kan ges bort till någon som kanske sitter med en ensam hona.
                          I det delad 150 literskaret, där Cacatuoides ynglen tidigare växte upp går nu ett par av mina Laetacara Dorsigera. Min tanke är att de skall acklimatisera sig där i och förhoppningsvis skaka fram en kull yngel till höst/vinter då det ges mer tid i bunkern.

                          Jovisst har jag planer på 540:t, lite ideér i huvudet så här långt. Hur som helst så finns det ett gäng vattenmättade grenar i olika tjocklekar i min vattentunna. Tankarna är att inreda från sidornas ovankant snett ner mot botten och ha det mer öppet i mitten av akvariet. Får väl se om tanke blir verklighet.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Tack för uppdateringen! Ska bli kul att se om du gör verklighet av planerna!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Säg till om du tröttnar på mitt tjat ICC men som vanligt längtar jag efter en uppdatering från bunkern!

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Du tjatar inte. Bara bra att du påminner mig om att jag har en egen tråd
                                Så mycket lättare och intressantare att läsa om andra och i deras trådar, därav din underbara tråd Nando.
                                Jag har faktiskt börjat lite smått att ”demontera” den yttre inredningen på mitt 540L. Har plockat bort grönskan som växte ovan akvariet.
                                Jag har oxå rengjort 2 av de tre ytterfilterna. Så tills det är dags att göra om i karet har nog de två rengjorda ytterfilterna återhämtat sig och kan stå och cirkulera i en tunna med vatten från karet, så det håller sig fina och redo. Det tredje ytterfiltret får sig en total rengöring när karet töms.
                                Snart är också de grenar som ligger i vattentunnan klara. Skrubbade bort det vita luddet härom dagen, och bytt flödet av klorerat vatten mot vanligt kallt kranvatten.
                                Så när rätt tillfälle infinner sig, dvs när höstigt regn och rusk infaller med att sambon jobbar helg tar jag ett rejält tag och gör om i akvariet.
                                Det som jag går och funderar på är vilket bottenmaterial jag vill ha. Förra rundan hade jag blästersand, som jag bytte ut mot Råda. Det är den jag har nu. Skulle nog hellre vilja ha något annat och inte så enhetligt. Kikar man i en å, bäck eller annan vattenfåra så varierar botten från fin sand till fin sand inslag av grövre stenar, mer blandat alltså. Tål att grubblas på.
                                .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...