En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Tackar som frågar, det är mycket bra med ICC och bunkern.
    Uppdaterar inte tråden lika frekvent som andra. Önskar ibland att jag hade tiden att ta foto och skriva lite mer. Tycker heller inte att det händer så mycket hos mig som är värt att skriva om, men faktiskt gör det det när jag tänker efter...men som sagt, tiden.
    Därför är jag så himla glad att ni andra skriver och berättar om er kar. Jag är inne och läser varje dag.

    Köpte ju för ett tag sen ett gäng L134. Sen dess har jag sålt i princip alla mina L471 och L173b. Även mina stora Scalarer fick säljas då de var för aggressiva i 540L vid lek. Har nu köpt 5 stycken små Scalarer istället. Gillar mer små Scalarer och deras nyfikna beteende.

    I min ställning med 6 stycken 105 liters håller jag på med lite förändringar. Jag håller på att sätta in Hamburger Matten Filter (HMF) samt byta ut belysningen till LED. Såg denna belysning hos en annan akvarist och blev imponerad. Så jag köpte hem och testa denna LED https://www.akvarieimporten.se/akvar...ter-50-cm.html till två av mina akvarier i ställningen för någon veka sedan. Riktigt nöjd och en beställning till resterande akvarier är på väg.

    Jag har ett HMF filter i ett annat av mina akvarier. Vattnet där i är alltid väldigt rent, även om jag i perioder matar på i överkant. I mina 105 liters är det ofta partiklar i vattnet samt att svampfilterna får ta mycket belastning. Efter lite tanke och blocket surf så kom jag över ytterligare ett akvarie av samma sort som de andra. Därmed kan jag i lugn och ro bygga HMF och sedan bara byta ut akvariet snabbt och enkelt. Ut med 50% av vattnet, fisk, inredning och sand. Sedan byter jag akvariumen. De båda svampfilterna samt sanden sköljer jag av lite lätt och sedan tillbaka i det ”nya” akvariet. Svampfilterna sätter jag bakom HMF mattan så att den agerar som ett förfilter. Till sist tillbaks med vatten och fisk. Har funkat snabbt och enkelt hittills.
    Bara för nyfikenhetens skull så har jag testat med både fast och mobilt HMF. I något kar har jag silikonat fast glaslister direkt på sido & bakruta, och i något har jag helt enkelt limmat en komplett filterhörna i glas som jag bara lyfter in i karet. Har inte än kommit fram till vad jag gillar bäst. Beror kanske på vad man vill ha karet till i framtiden.

    Avslutningsvis så ska jag första bästa lediga helg ge mig ut på jakt efter fisk. Behöver ha någon trevlig liten ciklid till det 540 liters som stått lite i vila senaste tiden efter att ha varit i obalans som jag skrev om tidigare i tråden. Funderar fortfarande på Schackbrädor...eller Bolivianer, kurvciklid eller....vi får se vad som finns där ute. Tycker bilen börjar dra automatiskt mot Nol känner jag.
    Senast redigerad av ICC; 16 February 2020, 09:03.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Och när du är i Nol kanske du har tid med ett besök i Lokalen..... visserligen är ju ynglen fortfarande små, men där är ju tio dina

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Tack för uppdateringen! Låter som att du har en hel del kul på gång! Roligt att välja en ny sorts ciklid också.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Och när du är i Nol kanske du har tid med ett besök i Lokalen..... visserligen är ju ynglen fortfarande små, men där är ju tio dina
          Haha, att åka till Göteborg utan att besöka din/er lokal vore ett brott mot akvarielagarna. Klart som f** att jag planerar för att titta in. Det skulle jag verkligen se fram emot.
          Satt faktiskt och kolla kalender och planering igår kväll. Tror jag tar en runda till Göteborg en helg i mars när sambon ändå jobbar helg.
          Pm:ar dig för förslag på datum under dagen.

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Ursprungligen postat av Nando
            Tack för uppdateringen! Låter som att du har en hel del kul på gång! Roligt att välja en ny sorts ciklid också.
            Ja, att gå och fundera på ny fisk är en trevlig sysselsättning. Får se var det hamnar.
            Förresten, nyfiken på Nol och Ekenbergs lokal? Lägger ett pm till dig under dagen.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Hum, tänker att det inte händer så mycket i bunker tråden. En månad sen jag skrev sist typ. Mycket roligare att läsa i er andras trådar.
              Ser jag bara på sista inlägget så har jag varit och hälsat på hos Ekenberg och besökt deras mycket gemytliga lokal. En liten träff där Nando också anslöt till. En riktigt trevlig akvariedag får jag säga.

              I övrigt har lite fisk fallit bort i mina akvarium, och några andra tillkommit. Den största förlusten var att jag förlorat 8 av 9 Nannostomus Mortenhaleri. Ingen aning varför, varken räkor eller Endlers dog. Tyvärr sånt som händer, får väl köpa nya framöver.
              De nya fem små Scalarerna som fick ersätta de förrra vuxna är verkligen mycket roligare att titta på. Skönt att slippa lek och revir strider i karet. Fortfarande har jag inte hittat någon dvärgciklid att komplettera akvariet med. Önskan om Schackbrädorna har jag övergett. Det blir antingen ett gäng unga Bolivianer eller Dorsigera kurvciklider.
              I Tanganyika karet har 6 stycken små Julidochromis Regani fått flytta in. Supercoola att kolla på när de simmar på sidan, upp och ner eller annat ”märkligt” sätt med magen tryckandes på lodräta stenar.
              I torsdags hittade jag fina Egyptiska munruvare. En liten spännande, intressant och snygg (hanen) ciklid jag hade som tonåring. Fick lite flashback när jag såg dem och köpte 1+3. De går nu i ett väl inrett kar med gott om gömställe för att skona eventuella ruvande honor för fortsatt uppvaktande.

              Teknikmässigt har jag nu bytt ut all gammal lysrörsbelysning till LED. Arbetet med att montera i HMF-filter i fyra av akvarierna i ställningen är klart. Som nämndes gjorde jag ett test med ett HMF i mobil version. Inte bra, mycket lätt att stöta till och få ur position med håv eller vid annan justering i karet. Fick in lite sand bakom och nu sluter det inte tätt mot bak/sido ruta.

              Tycker mig har lite tomt i vissa kar där jag har Corydoras. Därför har jag köpt på mig två hyfsade plantor av smalbladig javaormbunke. Tänkte försöka mig på en light version av Nando a La mellankar. Min önskan är att ha fri och skuggad bottenyta, med en högt placerad trädrot där ormbunken är pålimmad. Förhoppningsvis sprider sig växten snyggt vid ytan och några rötter börja hänga ned mot botten. Ambitionen finns där, får se om verkligheten vill som jag.
              Ha en skön söndag på er!
              Senast redigerad av ICC; 22 March 2020, 07:59.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ett förslag på dvärgciklid...





                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Kul med en uppdatering här i tråden och det låter ju som du har en hel del på gång. Du har ju bytt till led, kör du detta led rör även till dina stora kar, 540 räcker ljuset till för växterna? I vår lokal har ju Johan ett par kar med led men där räcker inte ljuset för växterna. Det gör ju att jag fortfarande är lite tveksam till satsningen . Några råd?

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Jag har provat mig fram bland LED belysning. I Tangayika karet har jag en Lumax LED vit/blå. Till de båda 540 har jag Åleds LED. Dessa var dock avsedda för mina 6 stycken 105 liters som jag har i ställningen. Jag rensade lysrörsarmaturen från T8 lysrör och monterade in LED listen från Åleds. Vid ett tillfälle tog jag tre armaturer och testade till ett av mina 540. De är fortfarande kvar där. Det växer bra där i, men jag göder också med co2.
                    Så till ställningen har jag istället köpt Akvarieimporten´s LED belysning (den som jag länkade på sms till dig). Får nog erkänna att jag är mest nöjd med denna LED. Bra tryck och krispigt ljus. Har köpt den korta varianten till 105:orna och den länge till mitt 150 liters och 310 liters. Inga problem att nå ner till botten med den belysningen. Tycker absolut du ska köpa hem den som jag länkade till dig. Blir du besviken så köper jag den av dig samtidigt som jag köper 10 diskusyngel av dig

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Tack för tipset C90... Uppskattas!! Skall läsa på och ta reda på mer fakta och tillgänglighet om fisken. Ingen firre jag haft innan så det kan vara intressant.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Jag tycker också det är skoj att läsa dina uppdateringar

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Håller med övriga - härligt med lite nya uppdateringar!

                          Vad var det som fick dig att överge tankarna på någon variant av Schackbrädesciklid?

                          Jag läskar lite med en filmsnutt på en liten grupp Dicrossus filamentosus.

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Tack för lockande YT-klipp.
                            Jag överger tanken på grund av att jag är rädd att jag inte får ner pH till den grad på Dicrossus verkar vilja föredra och efter vad jag läst mig fram till. Plasttunnan på 200 liter jag har och som som agerar vattenberedning räcker bara till min ställning och 310 liters. Trots att jag filtrerar vattnet över Ek/Boklöv och lite torv så når jag bara till 6,5-6,8. Så av den anledningen.
                            Men visst, det finns gott om IBC tankar på 1000 liter till salu som jag skulle kunna börja bereda vatten i. Men just nu funkar det bra i de båda 540 med 15% vattenbyte var annan vecka och men enbart kallvatten direkt från tapp. Dumt å börja trixa tycker jag.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ICC
                              Tack för lockande YT-klipp.
                              Jag överger tanken på grund av att jag är rädd att jag inte får ner pH till den grad på Dicrossus verkar vilja föredra och efter vad jag läst mig fram till. Plasttunnan på 200 liter jag har och som som agerar vattenberedning räcker bara till min ställning och 310 liters. Trots att jag filtrerar vattnet över Ek/Boklöv och lite torv så når jag bara till 6,5-6,8. Så av den anledningen.
                              Men visst, det finns gott om IBC tankar på 1000 liter till salu som jag skulle kunna börja bereda vatten i. Men just nu funkar det bra i de båda 540 med 15% vattenbyte var annan vecka och men enbart kallvatten direkt från tapp. Dumt å börja trixa tycker jag.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Kul med uppdatering! Jag tror din plan med limmad Java blir toppen! Just de där rottrådarna som växer neråt är toppen för yngel att uppehålla sig i/kring. Snyggt är det också på något sätt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...