En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    ICC- läser om dina kar med nöje! Många av de fiskarna du har kan jag inget om vilket gör det extra intressant.

    Thomas - det låter jättekul med yngel av smyckestetra! Grattis!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3413.jpg
Visningar: 325
Storlek: 74,4 KB
ID: 2410801Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3342.jpg
Visningar: 263
Storlek: 103,9 KB
ID: 2410802


    Lite tid över, så jag kör ett akvarium till.

    Ett 300 liters som ÄR avsett endast för halvvuxna/ vuxna L-malar, och Corydoras på uppväxt. Karet är enkelt inrett med sand, lite sten, några större rötter och lekrör.
    Finns L128, L200, L280a och L173b samt sist, men också minst 8 eller 9 Corydoras Similis. Dessa Similis fann jag i ett sidofilter i annat akvarium. De var så små att jag uppskattar att de nyss förbrukat sin gulesäck. I alla fall så sög jag upp den och la dem i detta 300 liters. Alla har klarat sig fint.
    Tidigare hade jag även L046 här, men inte nu längre. Varför kommer senare.

    Den 19 oktober var jag i akvariebutiken för att köpa mat. I ett av karen gick detta Diskus par och dessutom med rom. Jag köpte dem, och enda platsen för dem var detta L-mal akvarie. Så nu är det tydligen inte BARA ett mal akvarium längre.
    Nu en månad senare tycker jag att diskusarna är ännu finare än de var i butik. Hurvida expertisen säger om färg och form vet jag inte, men för mig är de snygga. De har lagt rom tre gånger, men tyvärr möglar alltid rommen som ni kan se på skifferplattan i bakgrunden på nedersta fotot. Får se om det blir några yngel i framtiden eller om jag säljer dem.

    När det gäller mina L280a och 173b som jag haft ganska länge funderar jag på att avveckla dem mot L134 istället. L128 och L200 vill jag behålla enbart för att de är så galet snygga.
    L280a är lik L201 men har färre och större prickar och hälften så stor i kroppsstorlek, bara 6-7 cm som vuxen. Just namnet L280a är/var ett tillfälligt och ej officiellt L-nummer från början. Tror att de numera går under L-numret L471.
    Just L173b och dess namn har jag inte "forskat" i.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    kul att det blev lite diskus nu när jag misslyckades så på slut tampen. Men den tredje diskusen , vart kom den ifrån .... för det var väl tre du hade .

    De foton du lagt ut nu senast kan jag inte se, tomma små rutor bara. Precis som hos Inger för ett par dagar sedan.
    Jag har 3 Blue Daimond sen en längre tid tillbaka i mitt ena 540 liters.
    Sen har jag 2 Turkosa i mitt 300 liter.
    Blev nog något knas med inlägget där du bara kan se rutor, så jag gör om inlägget igen.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Angående smyckestetror kan jag som total nybörjare säga att de är en otroligt trevlig tetra. Jag har flytormbunkar till mina och att de ständigt leker där ja det råder det ju inget tvivel om. Jättekul när hela stimmet ”håller på” i flytväxterna . Men så fort de är klara var ju en flock diskusar där och tog allt som kunde hittas. Nu har ju mina smyckestetror haft ett par månader utan diskus vilket gjort att jag har ett tiotal små smyckestetror..... gissar att de flesta blev mat för övriga tetror. Jag har ju också rätt strömt så flytormbunkarna är ju bara i en kant och där håller smyckestetrorna till.

    kul att det blev lite diskus nu när jag misslyckades så på slut tampen. Men den tredje diskusen , vart kom den ifrån .... för det var väl tre du hade .

    De foton du lagt ut nu senast kan jag inte se, tomma små rutor bara. Precis som hos Inger för ett par dagar sedan.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando

    Hoppas på yngel av dina fina smyckestetror. Har du funderat på någon flytväxt med långa, lummiga rötter?
    Finns flytormbunke i akvariet, men de trivs inte riktigt då det är för strömt på ytan. Håller på att låta de små musselblommorna jag kom över skall växa till sig i annat akvarie över vintern. Ska prova musselblomma i akvariet senare. Hoppas på att de ska trivas de akvariet är öppet baktill.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3380.jpg
Visningar: 379
Storlek: 61,3 KB
ID: 2410778

    Det tredje och sista 540 liters jag har. Till skillnad från de två tidigare innehåller detta Tanganyika.

    Huvudinvånaren i detta akvarie är mina fem Enantiopus sp. Kilesa. En mycket cool och färgstark sandciklid som gräver sandgropar och garnerar med små sandslott i gropens ytterkanter för att locka till sig de helgåa honorna.
    Dessa sandciklider hade jag tidigare någon gång runt 2007-2009 för första gången, innan jag sålde dem och lade ner hobbyn för mer familjerelaterade uppgifter. Vet att jag inte hade svårigheter med att få avkomma på dem då, och då endast i ett 222 liter.
    Gillar denna TA-ciklid skarpt och tvekade inte en sekund när jag fann nya individer i butik för ett tag sedan. Köpte 8 fiskar då och har fem kvar i nuläget. 1 magrade av och dog redan efter en månad tror jag. 1 har försvunnit spårlöst, och en hane mobbades ihjäl. Tyvärr har jag lite sned könsfördelning med 3 hanar och två honor då könsskillnaden inte kunde avgöras vid köp. Dels för att de var yngre men också för att de alla blir helt färglösa vid stress så som håvfångst. Inga fullgångna lekar vad jag sett. Har en liten magkänsla att gruppen inte harmonerar riktigt. Hittar jag fler honor skall jag prova och se ifall det förändrar gruppen positivt.
    6 stycken Cyprichomis har jag egentligen bara för att få mer liv i akvariet på mitten och ytnivå.

    Inrett som synes med BTN moduler. Den stora modulen delar av akvariet på mitten med fin Jula sand till höger och endast sten till vänster. Kan inte ha fin sand i den vänstra delen då den sugs in i BTN modulen i vänster/bakre hörn. Denna modul är fylld med klippt filtermatta och en Aquael 70 pumphuvud. Insugsrasterna sitter bara en 5-6 cm ovan botten så av den anledningen med Anti-sand-till-vänster.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Växter över ytan är verkligen charmigt!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Oj har du elva kar, det visste jag inte. Det ska bli kul att få se kommande bilder

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3381.jpg
Visningar: 339
Storlek: 103,3 KB
ID: 2410721

    Mitt andra 540 liters i samma SA-tema, ganska likt det andra akvariet.
    Några Endlers. Ett par Scalarer. Hade nyligen två par Scalar-par men det blev så mycket revirstrider så de andra fiskarna blev stressade. Ett gäng svarta Fantomtetror och Nannostomus Beckfordi. 2 par med fjärilsciklider. Ett gäng Corydoras Similis från egen odling.
    Akvariet funkar bra tycker jag. Liksom det förra akvariet, bara att sitta och titta på förutom nödvändigt underhåll.
    Scalarer och fjärilsciklider har ofta rom men jag har aldrig sett att det går så långt som till kläckning. Scalarerna håller nere Endlers befolkningen till acceptabla nivåer. Hade önskat och hoppats på att en dag finna avkomma från N. Beckfordi. Tycker mig själv att växtsnåret till vänster ser lämpligt ut. Annars finns ett grymt och tätt rotverk från fredskallorna och Gullrankorna från toppen av akvariet som växer ner bakom BTN bakrunden. Just bakgrunden är tillslimmad mot bakrutan, men ändå simvänlig för invånarna. Gäller att utnyttja all yta ju. Ja just ja, fyra Kuhliålar finns också där i men ack så sällsynta.
    Det här karet är så fint! Övervattendelen är också läcker! Hoppas på yngel av dina fina smyckestetror. Har du funderat på någon flytväxt med långa, lummiga rötter?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Dags att uppdatera tråden lite. I vissa av mina kar händer det någonting intressant, medans i vissa absolut ingenting.
    Själv har jag bara varit en läsare här på Zoopet sista tiden då liv och arbete gått i 180. Nu ser det ut att vara lite lugnare fram till jul åtminstone. Å jag vet att Nando efterlyste lite helkars bilder i tråden för ett tag sedan.
    Så ja, jag har ju 11 akvarium och det blir ett himla massa knappande om jag skulle uppdatera alla akvarium i ett svep. Så jag tänkte ta ett eller några över de närmaste dagarna.
    Tar och börjar med två foto på lite trevligt material som ligger på vänt för bättre stunder när så behövs. Alltid bra att "ha hemma". Massa Bokgrenar jag hitta på marken när jag samla Bok och Ek löv för ett tag sedan.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3348.jpg
Visningar: 290
Storlek: 113,0 KB
ID: 2410699Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3349.jpg
Visningar: 301
Storlek: 183,3 KB
ID: 2410700
    Ett lager av löv att vara avundsjuk på. Jag håller med Nando , helbilder på alla dina elva kar. En mysig följetång ..... vi väntar med spänning

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Gillar att du har "lagom" med fisk i dina 540 kar

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368

    Stämmer utmärkt, de kommer verkligen till sin rätta i ett 540 kar och fungerar fint högre värme.
    Tack för bekräftelsen. Du stärker min teori.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Du har rätt!
    Vill du kolla ytterligare en variant, D. foirni, så finns det bilder i min tråd - skall kolla om jag kan hitta sidonumren.
    Ja tack gärna. Men misstänker att den är svår att få tag i. Har i alla fall aldrig sett den i butik.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3381.jpg
Visningar: 339
Storlek: 103,3 KB
ID: 2410721

    Mitt andra 540 liters i samma SA-tema, ganska likt det andra akvariet.
    Några Endlers. Ett par Scalarer. Hade nyligen två par Scalar-par men det blev så mycket revirstrider så de andra fiskarna blev stressade. Ett gäng svarta Fantomtetror och Nannostomus Beckfordi. 2 par med fjärilsciklider. Ett gäng Corydoras Similis från egen odling.
    Akvariet funkar bra tycker jag. Liksom det förra akvariet, bara att sitta och titta på förutom nödvändigt underhåll.
    Scalarer och fjärilsciklider har ofta rom men jag har aldrig sett att det går så långt som till kläckning. Scalarerna håller nere Endlers befolkningen till acceptabla nivåer. Hade önskat och hoppats på att en dag finna avkomma från N. Beckfordi. Tycker mig själv att växtsnåret till vänster ser lämpligt ut. Annars finns ett grymt och tätt rotverk från fredskallorna och Gullrankorna från toppen av akvariet som växer ner bakom BTN bakrunden. Just bakgrunden är tillslimmad mot bakrutan, men ändå simvänlig för invånarna. Gäller att utnyttja all yta ju. Ja just ja, fyra Kuhliålar finns också där i men ack så sällsynta.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    T Men annan aspekt är att Maculatusen återfinns i Rio Tapajos som ligger längre in i landet. När jag läst om Maculatus så verkar den trivas i lite varmare vatten och det passar mig fint då jag konstant ligger mellan 28-30 grader i akvariet. Rätta mig gärna om jag läst in fel info.
    Stämmer utmärkt, de kommer verkligen till sin rätta i ett 540 kar och fungerar fint högre värme.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...