En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1994.jpg
Visningar: 391
Storlek: 38,8 KB
ID: 2403555Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1996.jpg
Visningar: 390
Storlek: 67,0 KB
ID: 2403556

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1997.jpg
Visningar: 403
Storlek: 43,8 KB
ID: 2403558Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1998.jpg
Visningar: 388
Storlek: 46,1 KB
ID: 2403559Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1999.jpg
Visningar: 401
Storlek: 83,7 KB
ID: 2403560

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2001.jpg
Visningar: 387
Storlek: 41,2 KB
ID: 2403562Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2002.jpg
Visningar: 399
Storlek: 87,6 KB
ID: 2403563Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2007.jpg
Visningar: 396
Storlek: 119,3 KB
ID: 2403564

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Antar att du har en pH mätare så du kan kolla av vattnet innan du häller det i karet, verkar vara mycket försurande ämnen i din "tunna" och det kan vara svårt att veta hur mycket det påverkar vattnet.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av ICC
            Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1957.jpg Visningar:	0 Storlek:	122.1 kB ID: 	2403494
            Tar och visar denna bilden också. Mest för att jag är så glad att denna java verkar trivas. Första gången för mig att få denna växt frodig. Sen ser man inte riktigt på bilden, men till höger och in mot bakgrunden och mellan eklöven har det bildats ett mysigt och lommigt gatt liksom. Har sett att vissa fiskar gärna upphåller sig där och liksom står och spanar ner över övrig yta.
            Vilken frodig och fin Java! Skoj att den trivs!

            Hoppas ditt vattenprojekt blir bra. Jag har ingen kunskap om något liknande så kan bara läsa och lära

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Ursprungligen postat av c90368
              Antar att du har en pH mätare så du kan kolla av vattnet innan du häller det i karet, verkar vara mycket försurande ämnen i din "tunna" och det kan vara svårt att veta hur mycket det påverkar vattnet.
              Jepp, det har jag. En Svan Chematest 25 att tillgå. Mäter vatten (inte akvarievatten dock) varje dag

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ja, jag trodde väl inget annat
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Litet inlägg på det numera sömniga & sommarstinna Zoopet. Sommaren är underbar, men ser man till akvariehobbyn och Zoopet så längtar man nästan till hösten.
                  Började ju i juni´s inledning att experimentera lite med att sänka pH på vatten som skall vara avsett för vattenbyte. Tycker det fungerar bra och verkar fungera, än om det inte gör några underverk i karen. Lät vattnet snurra i ca en och halv vecka innan jag försiktigt gjorde ett 10%-igt vattenbyte i ett av karen. Återfyllde tunnan med kranvatten och de urtagna 10%-en. Inga nederlag. 20% nästa vecka, samma sak, det funka bra + att vattnet fick en liten nyans av Te-färg. Igår gjorde jag ett 30%-igt byte och även det utan problem. I akvariet med mina Mortenhaleri tetror så börja hanarna en timme senare uppvakta honorna rejält. Så kanske får jag den effekten jag önskat. Ur kranen har jag runt 7,2 i pH, efter att vattnet cirkulerat i tunnan en vecka så har pH sänkts till 6,7 ungefär. Går ju att labba lite med mängd på torv och löv om man vill ännu längre ner i pH. Kottar är nästa steg men känner att det är nog lagom just nu i sommartid och akvariumen får lite mindre uppmärksamhet.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2123.jpg
Visningar: 353
Storlek: 93,1 KB
ID: 2404150Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2124.jpg
Visningar: 349
Storlek: 119,0 KB
ID: 2404151Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2128.jpg
Visningar: 357
Storlek: 91,6 KB
ID: 2404152

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Några bilder från ett av 540-karen och på fjärilscikliderna jag köpte för ett tag sedan. De två ståtligaste hanarna spänner fenorna inför honan som stod en bit bort. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2114.jpg
Visningar: 357
Storlek: 76,5 KB
ID: 2404154Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2115.jpg
Visningar: 350
Storlek: 104,8 KB
ID: 2404155Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2117.jpg
Visningar: 351
Storlek: 117,7 KB
ID: 2404156

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Här kan man ju hoppas på något.... Vet inte om de är könsmogna än dock Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2119.jpg
Visningar: 345
Storlek: 122,1 KB
ID: 2404158

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Från en något sömnig och sommarstinn medlem....
                          vilka fantastiska foton, underbart. Kul att vattnet funkar, jag har ju ett höstprojekt att skapa ett lek kar till mitt Ivanacara par. De leker ju i det stora karet och försvinner in i en grottamen mer blir det ju aldrig...höstprojekt som sagt.

                          Är lite kluven själv....älskar sommaren, men längtar till hösten....så mycket kul man vill starta....

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Fina bilder och kul att det funkar med vattenprojektet och fjärilarna!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Låter som om du har det riktigt, riktigt gott med dina burkar. Mysigt att se hur du har det.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Stämmer, har ett schysst flyt med alla 10 akvarium och dess skötsel. Mellan vattenbytena som sker en gång i veckan är det i princip bara matning, småjusteringar och att titta på livet där i burkarna. Gillar detta lagom tempot. Skulle jag nu anmärka på något som oroar lite så har jag sett att det börjat dyka upp lite cyanobakterier bland mina flytväxter i ett av Karen. Minns jag inte fel var det likadant förra sommaren. Min teori är att cyanon dyker upp när vattentemperaturen är högre ifrån vattenreservoar/ vattenverk nu under sommaren. Har cyanon väl börjat växa till är det jobbigt att hålla den borta. Jag har ökat cirkulationen med ett strilrör på ytan för att störa dess tillväxt. Cyanon verkar i alla fall inte uppskatta cirkulation.

                                Vidare, förutom det lilla projektet med vattentunnan har jag hittat på ett ytterligare. Ska se om jag kan odla lite levande foder i form av mygglarver, vattenloppor och dyl. Kom över en större plastbalja i storlek med ett badkar som skulle slängas. Har i nuläget bara fyllt upp 20 cm med vanligt kranvatten, och detta är inte optimalt för mygglarver. Ska fylla på med några hinkar med vatten från en vattensamling i närheten för att få in lite bakterier. Sen är det bara att hoppas att det växer till något trevligt för fiskmunnens smak när vattnet fått stå stilla och gonat sig i solvärmen. Inte säkert det hinner ske denna sommar, då får det vara till nästa sommar.
                                Senast redigerad av ICC; 29 June 2019, 21:53.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...