Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

En bunker, två rum med akvarium.

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• ICC
    skapade ett ämne En bunker, två rum med akvarium.

En bunker, två rum med akvarium.

Hej på er!
    Efter lång tid här på Zoopet som ”smygläsare” i forum och andras fantastiska trådar, är det dags att starta en egen.
    Normalt är jag en, vad jag kallar mig själv, en enstöringsakvarist. Egentligen inga nära vänner med samma intresse. Jag bara tycker det är kul att ha akvarium, gå i butiker, odla lite fisk osv. Men framför allt sitta och titta på ett akvarium med tilltalande inredning. Men så en dag i början på mars nu i år, började snacket om en träff cirkulera här på forumet. Jag talar om Zoopet väst, och träffen som Ekenberg drev igenom. Och varför inte, jag gav det chansen och åkte dit. Det var så pass trevligt och intressant, god mat och glada människor som var med den där lördagen. Det var till och med några som tyckte att jag kulle dra igång en egen tråd, så sagt och gjort efter många funderingar.

En bunker, två rum med akvarium kommer sig av att jag funnit en källare att ha mina akvarium i. Hela källaren är i tjock gjuten betong och det är knappt jag har mobiltäckning där nere, därav bunker. Vidare finns det två rum som jag kommer att nyttja. Det ena, som ni ser en skymt av här, kommer att innehålla tre stycken 540 liters akvarium. Det akvariet ni skymtar på fotot är ett SA-akvarium som varit igång ca 4 år. Dock känns det lite nystart av detta akvarium då jag passa på att byta bottensubstrat från julasand till Rådasand i samband med flytten av karet.
    Det andra akvariet som är i drift där inne sen två månader tillbaka är ett Tanganyika med ett gäng på 8 stycken Cyprichromis Leptosoma och 7 stycken Enantiopus sp Kilesa.
    Det tredje 540 karet är på planeringsstadiet. En BTN Amazonas håller på att passas in och skall snart limmas på plats, efter att jag bestämt var insug och utblås till ytterfilterna skall placeras. Innehållet blir Sydamerika med inspiration av Nandos Scalar och fjärilskar, samt lite L-malar.
    Fler bilder och mer ingående om detta rum kommer efter hand. Men framför allt blir rummet lite av ett ”sitta och titta” rum. Inga större ingrepp, utan bara små justeringar och sen ska de få puttra på i sitt liv och tempo.

Rum nummer två kommer bli lite ett mer av ett akvarie pyssel rum. När elektrikern varit och besiktigat min eldragning och lägger på elen så skall min ställning med 6 * 105 liters in här. Även ett 312 liters är tänkt passa in här. Ställningen är igång i dagsläget och 4 olika Corydoras sorter som fördelar sig på lika många 105 liters. Det femte akvariet i ställningen innehåller ett gäng tetror av Nannostomus-släktet, medan det sjätte akvariet är tomt. Går min planering som jag tänk så skall ställningen flyttas till kommande helg.
    312 liters skall bara vara rent och krasst uppväxt akvarium. Med andra ord skall jag ge mig på att odla lite Corydoras när lusten och tiden passar. Tetrorna är annars något jag skall utmana mig själv att försöka få avkomma på. Hur detta går får tiden utvisa. Ingen odling är tänkt som en pengafabrik, utan mer för att det kan vara skoj och utmanande när jag vill.

Så där ja, då var man tydligen igång med en egen tråd. Detta ska bli intressant faktiskt.

• Ekenberg
    svarade
    Från en något sömnig och sommarstinn medlem....
    vilka fantastiska foton, underbart. Kul att vattnet funkar, jag har ju ett höstprojekt att skapa ett lek kar till mitt Ivanacara par. De leker ju i det stora karet och försvinner in i en grottamen mer blir det ju aldrig...höstprojekt som sagt.

Är lite kluven själv....älskar sommaren, men längtar till hösten....så mycket kul man vill starta....

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Här kan man ju hoppas på något.... Vet inte om de är könsmogna än dock Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_2119.jpg
Visningar:	50
Storlek:	122.1 kB
ID:     	2404158

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Några bilder från ett av 540-karen och på fjärilscikliderna jag köpte för ett tag sedan. De två ståtligaste hanarna spänner fenorna inför honan som stod en bit bort. Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_2114.jpg
Visningar:	48
Storlek:	76.5 kB
ID:     	2404154Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_2115.jpg
Storlek:	104.8 kB
ID:     	2404155Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_2117.jpg
Storlek:	117.7 kB
ID:     	2404156

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_2123.jpg
Visningar:	49
Storlek:	93.1 kB
ID:     	2404150Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_2124.jpg
Storlek:	119.0 kB
ID:     	2404151Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_2128.jpg
Storlek:	91.6 kB
ID:     	2404152

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Litet inlägg på det numera sömniga & sommarstinna Zoopet. Sommaren är underbar, men ser man till akvariehobbyn och Zoopet så längtar man nästan till hösten.
    Började ju i juni´s inledning att experimentera lite med att sänka pH på vatten som skall vara avsett för vattenbyte. Tycker det fungerar bra och verkar fungera, än om det inte gör några underverk i karen. Lät vattnet snurra i ca en och halv vecka innan jag försiktigt gjorde ett 10%-igt vattenbyte i ett av karen. Återfyllde tunnan med kranvatten och de urtagna 10%-en. Inga nederlag. 20% nästa vecka, samma sak, det funka bra + att vattnet fick en liten nyans av Te-färg. Igår gjorde jag ett 30%-igt byte och även det utan problem. I akvariet med mina Mortenhaleri tetror så börja hanarna en timme senare uppvakta honorna rejält. Så kanske får jag den effekten jag önskat. Ur kranen har jag runt 7,2 i pH, efter att vattnet cirkulerat i tunnan en vecka så har pH sänkts till 6,7 ungefär. Går ju att labba lite med mängd på torv och löv om man vill ännu längre ner i pH. Kottar är nästa steg men känner att det är nog lagom just nu i sommartid och akvariumen får lite mindre uppmärksamhet.

Kommentera:

• c90368
    svarade
    Ja, jag trodde väl inget annat

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368 Visa inlägg
    Antar att du har en pH mätare så du kan kolla av vattnet innan du häller det i karet, verkar vara mycket försurande ämnen i din "tunna" och det kan vara svårt att veta hur mycket det påverkar vattnet.
    Jepp, det har jag. En Svan Chematest 25 att tillgå. Mäter vatten (inte akvarievatten dock) varje dag

Kommentera:

• Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC Visa inlägg
    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_1957.jpg Visningar:	0 Storlek:	122.1 kB ID: 	2403494
    Tar och visar denna bilden också. Mest för att jag är så glad att denna java verkar trivas. Första gången för mig att få denna växt frodig. Sen ser man inte riktigt på bilden, men till höger och in mot bakgrunden och mellan eklöven har det bildats ett mysigt och lommigt gatt liksom. Har sett att vissa fiskar gärna upphåller sig där och liksom står och spanar ner över övrig yta.
    Vilken frodig och fin Java! Skoj att den trivs!

Hoppas ditt vattenprojekt blir bra. Jag har ingen kunskap om något liknande så kan bara läsa och lära

Kommentera:

• c90368
    svarade
    Antar att du har en pH mätare så du kan kolla av vattnet innan du häller det i karet, verkar vara mycket försurande ämnen i din "tunna" och det kan vara svårt att veta hur mycket det påverkar vattnet.

Kommentera:

• ICC
    svarade

Namn:	        IMG_2001.jpg
Visningar:	92
Storlek:	41.2 kB
ID:     	2403562Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_2002.jpg
Visningar:	91
Storlek:	87.6 kB
ID:     	2403563Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_2007.jpg
Storlek:	119.3 kB
ID:     	2403564

Kommentera:

• ICC
    svarade

Namn:	        IMG_1997.jpg
Visningar:	94
Storlek:	43.8 kB
ID:     	2403558Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_1998.jpg
Storlek:	46.1 kB
ID:     	2403559Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_1999.jpg
Visningar:	90
Storlek:	83.7 kB
ID:     	2403560

Kommentera:

• ICC
    svarade

Namn:	        IMG_1994.jpg
Visningar:	93
Storlek:	38.8 kB
ID:     	2403555Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_1996.jpg
Visningar:	93
Storlek:	67.0 kB
ID:     	2403556

Kommentera:

• ICC
    svarade
    Jaha då får vi se hur detta lilla experiment faller ut.
    Borrade fyra 12mm hål i botten, och två på sidan där handtaget på hinken normalt sitter. I hinkens övre två hål förde jag igenom ett 12mm rör som jag perforerat med x antal hål med diameter 3 mm. Detta skall fungera som spridare över torv/löv bädden, och är kopplat direkt på cirkulationspumpen.

I botten på hinken lade jag vanlig blå filtermatta, följt av två lager filtervadd, två strumpor fyllda med torv och sedan toppar jag med en massa löv.
    Jag bytte ut Eheim pumpen på bilderna ovan pga av jag inte hade sugproppar till den, samt att jag inte kunde sätta ett rör på den som suger vatten från tunnans botten. Fick i stället bli ett pumphuvud av annat fabrikat. Just denna pumpar 490 l/h och det ser ut att bli ganska lagom. Ett 50 cm rör från pumpens insug suger upp vattnet ca 1dm från tunnans botten och upp i hinken, genom torv/löv bädden för att till sist rinna åter på ytan i tunnan.
    Har fyllt upp tunnan med kallt vatten, nära 200 liter. Nu får detta stå och cirkulera så här i en vecka eller mer. Sedan får jag testa å köra ett försiktigt vattenbyte i ett av akvarierna och se hur fisken reagerar.

Kommentera:

• ICC
    svarade

Namn:	        IMG_1979.jpg
Storlek:	96.2 kB
ID:     	2403500Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_1980.jpg
Visningar:	46
Storlek:	86.1 kB
ID:     	2403501
    Också vidare till mitt nästa lilla experiment. Tänkte mig försöka på att mjuka ner mitt vatten, som skall vara till mina Mortenhaleri och Corydoras, speciellt de C.Eques jag har.
    Just Corydoras Eques är jag lite exalterad att se om jag kan få igång att lägga ägg. Har inte sett tillstymmelse till lektendens. Vad gäller tetrorna så impar hanarna för varandra och hanarna går med lekdräkt då och då. Bara jag kan skymta att de släpper ägg är steg ett. Nästa steg är att lyckas "fånga" upp äggen innan honan vänder sig om och äter upp det. Så var det förra gången jag hade denna arten i alla fall.
    Experimentet ovan är tänkt att jag tappar upp kallt vatten i den stora tunna. Sen får Eheim pumpen pumpa upp vatten i hinken via ett strilrör. I hinken tänkte jag ha torv och löv med filtervadd i botten. Hinken har i sin tur borrade hål i botten och vattnet rinner åter ner i tunnan. Typ som ett droppfilter. Sedan får det stå & snurra så i en vecka till det är dags att göra delvattenbyte. Förhoppningsvis har jag ett väl förberett vatten åt det lite surare hållet, än de 7,2 i pH som kommer ur kranen.
    Ett litet spännande test helt enkelt. Kommentarer på detta läser jag gärna om det är någon som gjort det innan och har bra eller dåliga erfarenheter.
    Slår det väl ut kanske jag till och med skaffar fler tunnor och bereder vatten till de tre stora akvariumen.

Kommentera:

Sparar...
X