LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368

    Bara ett stort
    Misstänker det.....ett riktigt stort och jag lär mig aldrig

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag följer dina trådar kontinuerligt.
      Jättekul, förhoppningen är ju att du kommer införlivas i tråden inom en inte alltför lång framtid. Jag har fått nytt bottenplats nu. Nästa projekt

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Kul!! Hur gamla är smpttingarna från Piwaworski?
        Huvet på spiken som vanligt, de är fyra monader, mina är tre......och de är betydligt större.
        du hade också dragit upp en kull om jag minns rätt, klarade du samma tillväxt som uppfödarna eller gjorde du som amatörerna tog det lite med ro....

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Misstänker det.....ett riktigt stort och jag lär mig aldrig
          Men jag klandrar dig inte, vi är olika och skulle förmodligen fungera utmärkt ihop i ett jobb team. Lite blixt och dunder skulle det nog bli, men kunden skulle bli nöjd

          Jag är ganska trött på att döma ut folk, föredrar att lyfta upp deras starka sidor och dra nytta av det.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            Det är spännande att läsa i din tråd Ekenberg. Gillas!!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av ICC
              Det är spännande att läsa i din tråd Ekenberg. Gillas!!
              Kul. Tycker du lyckats kallas bra med din, en favorit just för mångfaldet. Och vad otroligt bra sista karet men grenar över ytan blev.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ute är det grått och regnigt.... underbart

                Ja det är väl bara vi akvarister som känner så, ett tillfälle att verkligen pyssla och njuta inne utan dåligt samvete. ( jag är ju även modelljärnvägs rallare och modellbyggare, så dubbel lycka)

                alla diskusar är flyttade, och det känns som allt funkar. ( alla och alla har nitton kvar hemma men ni förstår vad jag menar, de som skall flyttas har flyttats.)

                idag är jag i lokalen och kör vattenbyten och bara njuter. Så mycket man kan titta på. Tid och rum försvinner och man bara dras in i akvariernas fantastiska värld.

                mina kar då....

                ynglen lever på, inga nya dödsfall, sex har jag förlorat så långt. Men jag har faktiskt aldrig räknat dem exakt utan bara uppskattat antalet till 60-70 stycken , så jag säger väl cirka 60 nu. Har ju försökt tvinga dem till granulat för att köra igång foderatomat. Det går sådär. Oxhjärta kastar de sig på som om det vore pyraier men granulat pickar det lite försiktigt i, lite som om för att säga.... måste vi äta detta. Nåja, det gå bättre och bättre ju hungrigare de blir....

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Tillsamman med ynglen går nu även en grupp corydoras det är en albinovariant på vanlig pansarmal.

                  i karet över går de nya smådiskusarna, tolv stycken, spännande att se hur detta skall gå. De är tuffa och orädda, även dessa försöker jag ju vänja vid granulat. Meningen är ju att de fortfarande skall få hjärta men bara en gång om dagen resterande mål blir granulat från foderapparat.
                  Det känns helt rätt med dessa, har nog saknat denna storlek. Ja nu är det bara att hålla tummarna för att det skall gå lika bra som sist. På potten går ett gäng corydoras även här, albinovarianten av grönfläckiga pansarmal.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Sedan har vi ju 375:an, där är gänget åter förenat.....

                    tog bort delningen av karet eftersom det inte blivit någon mer yngel. Nu får de vänta till hösten så förutom Duke och Duckface, Snake och Lady simmar nu även Snoken och Bridget samt bröderna blå här. Om det går bra, inte än.... Duke och Snake stor i mitten och utmanar varandra, och när de lämnarvarandra ifred en stund är snoken där och mopsar med den ena eller andra. Jag låter det gå någon dag eller två så får vi se vad som händer. De övriga flyter dock lungt runt i hela karet. Rätt underbart att se alla tillsamman igenschaktat på ett ställe.

                    Känns verkligen helrätt att flytta hit sexhundra. Planerat att ske nästa helg..... men som ni vet, jag och planer.

                    i detta kar går vanliga pansarmalar på botten.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Det som nästan är mest spännande att se är ju att de stora blue Diamond hanarna, med sina nära tjugo centimeter måste ha krumt ...... för nu är de helt plötsligt inte större än Duke och Snake .....
                      eller är det så att mina första diskusar som köptes som tolv centimeter nu börjar närm sig tjugo. Något gör jag ju rätt iallafall.....

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Sedan har vi ju det andra 375, ett av karen jag fastnar vid längst nu när jag är i lokalen. Hantlarna är lika spännande som diskusar. Riktigt kul att studera, och nytt för mig, försöker lära mig hur denna art tänker , men nu tillsammans med jordätarna och pansarmalarna har det blivit ett riktigt spännande kar.
                        Jag har ju inte lyckats få någon växt att överleva här , även ciklidgräset käkades upp ja eller bets av rättare sagt. Vet inte om det skall bo något mer här i karet. Knake senare när lite gallring gjorts, vill ju att det skall para ut sedan får jag skänka iväg de som inte passar men än så länge funkar det bra.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Så har vi då cobolt blå honan och rödturkos hannen. Det blide inget av rommen, igår var den borta. Men jag låter dem ändå gå tillsamman ett slag till alldeles själva, ja förutom pansarmalarna då. Dessa två är ju så vackra och enligt Patric brukar det visst bli snygga avkommor av just denna mix. Så de får fortsätta tills de tre nya rödturkos kommer hoppas jag nämligen att mitt sexhundra är hör och igång och då blir det de tre nya rödturkos pluss dessa två pluss bröderna blå som får gå i det karet och bekanta sig. Ser verkligen fram emot det. Hoppas det blir något helt rödturkos par. Och det hade varit grymt skoj om bröderna blå hittade partners. Men ännu så länge har de ju varit helt ointresserade av sådant fjantigt som flickor ......

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Så de sista karet som är igång då här i lokalen. Där går nu Kaa och Randy. Tänkte att de skulle få lite egentid nu när Snoken varit så tuff. De skall få chansen att blomma ut lite. Spännande att se om det blir bra eller inte. Ja sedan går ju kerrytetra och dolkstickstetran samt mina sterbai här. Men de skall ju tillbaka till sexhundra sen.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ja vad har jag kvar då...

                              idag kör vi luft i hela lokalen. Tills nu har vi ju kört egna pumpar men nu blir det rör med luft att koppla på sig på.

                              sedan rent privat så är det ju det nya bottenglas som skall hämtas och bytas i 540, får erkänn att jag bävar lite....men det är väl bara att testa.....

                              när det är tätt är det en bakgrund som skall på och sedan inreddas i lungn och ro ( Mats jag hör av mig när det är dags.)

                              ja sedan är det 450 som skall cilikonas om och bakgrund och sedan inredas ( Pia hoppas på dig)

                              vilken höst det kommer att bli

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Mats jag hör av mig när det är dags.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...