LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    Får lägga till att jag har mest ciklider från Tanganyikasjön
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Åh, vad sorgligt med dödsfall bland de små. Jättekonstigt att de dör nu när de hunnit bli ganska stora. Håller tummarna för att resten klarar sig.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Usch så trist med dödsfall på på dom små, minns själv hur det var när mina små började ge upp efter tre månader- jag grät då, men det är länge sen nu. Amatörer som de flesta av oss är så fattar vi ju inte varför detta händer...
        Kramiz

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Inger - fick du någon förklaring senare till varför det hände? För mig, som amatör, verkar det så konstigt att de mår fint så länge för att sedan bara dö. Lättare att förstå om de dog nästan direkt men nu måste de ju vara ganska starka. Förstår att jag säkert tänker fel, men det känns bara märkligt.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Nando
            Inger - fick du någon förklaring senare till varför det hände? För mig, som amatör, verkar det så konstigt att de mår fint så länge för att sedan bara dö. Lättare att förstå om de dog nästan direkt men nu måste de ju vara ganska starka. Förstår att jag säkert tänker fel, men det känns bara märkligt.
            Då, när jag hade dessa Discusar så hade vi egen brunn med ett PH på 8,2 - inte alls ett optimalt vatten för dessa vackra. Trots detta höga PH så blev det lek och senare yngel och jag var jättelycklig. Flyttade så småningom dom små till ett eget kar där det matades flera gånger om dan med vattenbyten därefter. Något gick snett - vet inte vad men kanske det höga PH:t. Det var kul men jobbigt med allt matande och vattenbyten så länge det varade.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av admin
              När jag började filtrera allt inkommande vatten via aktivt kol blev det bättre i mitt akvarierum. Köpte ett filter plus kol på Jula.
              Tack, jag kör kolfilter, byter 80% vatten varje dag och suger botten vid vattenbytet. Jag är rädd att jag kanske haft för dåligt syretillförsel har ökat på detta men kanske för sent.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av admin
                Får lägga till att jag har mest ciklider från Tanganyikasjön
                I vår lokal är det ju också mest Tanganyika

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Åh, vad sorgligt med dödsfall bland de små. Jättekonstigt att de dör nu när de hunnit bli ganska stora. Håller tummarna för att resten klarar sig.
                  Tack. Jag hoppas också, men det har nog gott för bra för länge ......

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Usch så trist med dödsfall på på dom små, minns själv hur det var när mina små började ge upp efter tre månader- jag grät då, men det är länge sen nu. Amatörer som de flesta av oss är så fattar vi ju inte varför detta händer...
                    Kramiz

                    //Inger
                    Tack Inger, ännu gråter jag inte men man blir ledsen. Jag tröstar mig med att detta visst inte är ovanligt när det gäller diskusyngel. Mina är ju också runt tre månader nu. Diskus är inte en lätt fisk att hålla...

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Inger H

                      Då, när jag hade dessa Discusar så hade vi egen brunn med ett PH på 8,2 - inte alls ett optimalt vatten för dessa vackra. Trots detta höga PH så blev det lek och senare yngel och jag var jättelycklig. Flyttade så småningom dom små till ett eget kar där det matades flera gånger om dan med vattenbyten därefter. Något gick snett - vet inte vad men kanske det höga PH:t. Det var kul men jobbigt med allt matande och vattenbyten så länge det varade.

                      //Inger
                      Tyvärr har jag ju också högt pH nu nästan 8,4 förut låg det stabilt på runt 7.... men sedan några månader är pH mycket högre på göteborgsvattnet.... men jag tror nog att det är jag som gjort något fel. De odlade diskusarna brukar ju klara vatten mellan 7-8 pH..... vid ett tillfälle byte jag vatten med för kallt vatten, funderar pm det kan gjort något som försämrat kvaliteten på ynglen .

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Idag var det riktigt kul i lokalen , när jag kom var Bosse där och när han gått kom David . Det är alltid kul när man är fler tillsammans...

                        Jag ängnade mig åt vattenbyte och matning, det tar ett tag, idag var de alla karen som vatten skulle bytas på. Diskusynglen lever, men jag skulle gissa på att det är ytterligare tio som inte är helt ok. Jag vet ju inte om jag gjort fel eller om dessa är sådana som jag borde rensat ut om jag hade haft ett tränat öga... idag försökte jag också på första gången räkna dem, fast frågan är om det blev mer exakt en min tidigare uppskattning. Trodde förut att de var någonstans 60-70 yngel, nu har sex dött och när jag räknade kom jag till cirka 60..... jag har börjat att försöka få ynglen att äta granulat, vore ju skönt att låta foderatomaten sköta fyra mål om dagen och jag själv det femte. Men ännu funkar det inte riktigt. föräldrarna går ju fortfarande kvar hos ynglen och det funkar kanon bra, känns väldigt bra.

                        Karet över är rengjort och om allt flyter på som det är sagt så skall ju de nya smådiskusarna få flytta en, åtta rödturkos och fyra greenspotted. Hoppas de funkar lika bra som förra gången....

                        Duke och Dukeface har ny rom, men åter igen är det flest obefruktade, spännande att se hur det går denna gång. Snake och Lady putsar på sin rot men ännu inte något mer.

                        I karet bredvid har jag ju hantelcikliderna. Ett par av den la rom igår, så skönt att se att de har kommit i ordning, idag fick åtta jordätare flytta in. Åtta av de ICC donerade till vår lokal. Blev riktigt bra. Just detta kar är jag väldigt nöjd med. Där är jag på god väg att få ett riktigt biotop kar skall långsamt tillföra lite mer grenar och kvistar, samt kottar och löv.......som sagt, nog det karet jag är mest nöjd med och det innehåller inga diskus.....

                        och i de två övriga karen, ja där skall ju fiskarna hemifrån flytta......veckans projekt.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Det blev inga nya fiskar idag.....

                          det får bli en annan dag. Lite bilder från yngelkaret får det bli, har ju en film också men tycker det är alldeles för jobbigt att lägga upp filmen via youtube, så den hamnar på Facebook istället....sorry...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0128.JPG
Visningar: 321
Storlek: 278,6 KB
ID: 2404433

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0129.JPG
Visningar: 312
Storlek: 420,1 KB
ID: 2404434

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0132.JPG
Visningar: 315
Storlek: 281,6 KB
ID: 2404435

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            så lite mer grumliga bilder på hantlar och jordätare......

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0119.JPG
Visningar: 309
Storlek: 334,7 KB
ID: 2404437

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0133.JPG
Visningar: 297
Storlek: 394,9 KB
ID: 2404438

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0127.JPG
Visningar: 310
Storlek: 538,0 KB
ID: 2404439

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0121.JPG
Visningar: 308
Storlek: 404,1 KB
ID: 2404440

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Du använder nedan sträng och tar bort de fyra punkterna

                              [.youtube.]Ugiat1zNeKCj5ngCoAEC[./youtube.]

                              Och det du ska skicka in mellan "staketen" är det som finns efter =

                              https://www.youtube.com/watch?v=CMWkgZDwwJE

                              CMWkgZDwwJE


                              Lycka till



                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Fina bilder och kul att Hantlarna mår bra!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...