LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    När jag satt och käkade så slog ett ord ner i huvudet på mig, aminosyror (fanns nog några i köttfärslimpan ). Det är dessa som bryts ner vid rätt pH och temperatur, i kroppen. Felar något kan de istället skapa ett giftigt ämna. Har googlat lite, men just nu känns det för tungt att gå in och läsa alla dessa kemiska beskrivningar som finns där ute, men jag kommer ihåg att jag borrade ner mig i detta då det begav sig och slutade med oxhjärta.

    Hela grunden för detta är att däggdjur har en temp på över 30 grader, alltid! Fiskar har samma temp som vattnet.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      När jag satt och käkade så slog ett ord ner i huvudet på mig, aminosyror (fanns nog några i köttfärslimpan ). Det är dessa som bryts ner vid rätt pH och temperatur, i kroppen. Felar något kan de istället skapa ett giftigt ämna. Har googlat lite, men just nu känns det för tungt att gå in och läsa alla dessa kemiska beskrivningar som finns där ute, men jag kommer ihåg att jag borrade ner mig i detta då det begav sig och slutade med oxhjärta.

      Hela grunden för detta är att däggdjur har en temp på över 30 grader, alltid! Fiskar har samma temp som vattnet.
      Tack Maths , och jag är själv rätt säker på att det är problemet, oxhjärtat eller temperatur sänkningen . Det är som sagt svårt att skylla på diskusen när det går åt skogen......man skall aldrig ändra något som funkar...suck hoppas nu inte fler fiskar går åt, har höjt temperaturen i alla kar igen, kommer sänka men inte före jag vant dem vid annans mat.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Malawi_forever

        Tror flera vattenbyten i veckan också gör susen.
        Absolut det effektivaste , kör ju dagliga vattenbyten på diskusyngel.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Oxhjärta måste ackompanjeras av frekventa och stora vattenbyten. Det är få foder som skitar ner ett akvarium så snabbt. Och det är få saker som hämmar diskusens tillväxtkurva och utveckling mer än skitigt vatten.

          Men oxhjärta tillsammans med rent vatten är ju grymt om man är ute efter snabb tillväxt.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Jag är ju inte ute efter snabb tillväxt utan jämn och fin diskus och även där är oxhjärta oslagbart enligt förespråkarna . Sedan är ju min erfarenhet att oxhjärta skräpar ner mindre än granulat som snabbt blir dåligt och förgiftar vatten och mixfoder.....men det är ju som vanligt i diskusvärlden, det finns olika vägar och förespråkarna anser att deras väg är den rätta.
            jag kommer. Att testa och inte med alla kar så får vi se vad jag kommer fram till. Men ända tills nu har jag bara sett fördelar med oxhjärta. Jag har nu fått ett granulat av en uppfödare här i Sverige , och som han sa... det funkar bra på diskusar men hade han råd hade han kört oxhjärta men det var i hans tycke för dyrt ....

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ja så har det blivit! Att oxhjärta överhuvudtaget började användas var ju för att det var billigt och proteinrikt.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Ja så har det blivit! Att oxhjärta överhuvudtaget började användas var ju för att det var billigt och proteinrikt.
                Hahaha, ja så som jag har hört det berättas från mannen som började med oxhjärta var det mer eller mindre en slump. Det var det ända han fick ta från pappans slakteri när han inte hade mat till sina vildfångade diskusar..... han var väl själv idag lite skeptisk till att detta verkligen var något bra foder...

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ni missar väl inte att nästa zoopet träff är igång, denna gång hos Johan. Det blir en supertrevlig kräftskiva så missa inte detta.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Ni missar väl inte att nästa zoopet träff är igång, denna gång hos Johan. Det blir en supertrevlig kräftskiva så missa inte detta.
                    Ha ha.. måste le åt valet av mat i kombination med typen av träff!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Inget nytt kar som blivit "staylat" med hjälp av några andra?
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Inget nytt kar som blivit "staylat" med hjälp av några andra?
                        Tyvärr inte. Det ena skall botten lagas, det beställda glaset skall komma nu i veckan och det andra silikonas om. Fiskarna medicineras, bedömningen var att oxhjärtat inte var boven i dramat utan troligen bakterier ....... vilket tyvärr alltid är en risk man tar när man har flera akvarier på samma ställe, något ofarligt i ett kar kan vara dödande i ett annat....
                        förövrigt har vi som mest på jobbet nu och så har det varit studentfirandet att klara av. Dessutom har vi bekämpat husboch i vårt hus i Östergötland, Malexander . Allt var klart nu , men eftersom vi var tvungna att tömma bottenvåningen så var det förutom studentfirande även möbel kånkande för nu är det ju förberedelser för midsommar , vi blir ett litet gäng på 16 personer nästa helg så det var en del att ställa iordning..... även kommande vecka är fullproppad med arbete, så fiskarna får minsta möjliga vård nu .......och zoopet tyvärr ändå mindre.......men " I will be back" om någon vecka eller så....

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Tyvärr inte. Det ena skall botten lagas, det beställda glaset skall komma nu i veckan och det andra silikonas om. Fiskarna medicineras, bedömningen var att oxhjärtat inte var boven i dramat utan troligen bakterier ....... vilket tyvärr alltid är en risk man tar när man har flera akvarier på samma ställe, något ofarligt i ett kar kan vara dödande i ett annat....
                          förövrigt har vi som mest på jobbet nu och så har det varit studentfirandet att klara av. Dessutom har vi bekämpat husboch i vårt hus i Östergötland, Malexander . Allt var klart nu , men eftersom vi var tvungna att tömma bottenvåningen så var det förutom studentfirande även möbel kånkande för nu är det ju förberedelser för midsommar , vi blir ett litet gäng på 16 personer nästa helg så det var en del att ställa iordning..... även kommande vecka är fullproppad med arbete, så fiskarna får minsta möjliga vård nu .......och zoopet tyvärr ändå mindre.......men " I will be back" om någon vecka eller så....
                          Beundrar din energi, förstår inte riktigt hur du orkar.

                          Midsommar "amatörernas afton" tänker vi fira med med lite sill och någon nubbe inom familjen, i lugn och ro
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av c90368

                            Beundrar din energi, förstår inte riktigt hur du orkar.

                            Midsommar "amatörernas afton" tänker vi fira med med lite sill och någon nubbe inom familjen, i lugn och ro
                            Låter underbart....och mitt firande låter nog värre än det är, det är bara mina barn deras flickvänner, brorsan med fru och hans barn och en flickvän osså mamma....men det blir sexton.....tänk när det äntligen kommer barnbarn också, då kan man börja snacka kallas......

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Malexander, det är ju ingen plats man bara passerar så där utan anledning. Men jag tror mig ha passerat då jag hade ett nöje i att köra runt i "sockna" bara för att ta in landskap och omgivningar. Malexander är ju en plats jag känner till sen gammalt, ett samhälle vid Sommen, som är en av de renaste sjöarna i Sverige!

                              Hur kommer det sig att ni/du har en stuga där? Är den i samhället är det en stuga vid vattnet? Finns ju inte så många traditionella sommarstugor där, vad jag vet.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Min ex-frus familj är malexanderbor sedan urminnes tider....flera hus i byn och bröderna har två bondgårdar utanför byn. Så 1997 när Adelsnäs var till salu slog vi till, ett stort hus från 1923 en bit in i skogen vid ormsjön. En gång i tiden var det Malexander sockens största gård. Mangårdsbyggnadens brann ned på tjugotalet och då byggdes detta hus istället. På slutet av 50-talet köpte Boxholm skogar upp gården och planterade tallskogen på alla åkermarker som tillhörde gården. Kvar blev bara ett tomt hus mitt inne i tallskogen. På 90-talet kom något snille på att mn kunde sälja av fastigheter man ägde och inte använde så 1997 köpte vi ett hus som stått tomt i nästan 40 år och var i ursprungskicka. Vi renoverar fortfarande...... nu är det Boden som skall göras om till bostad till barnen, men huset är stort så vi har faktiskt plats för alla ännu.....

                                så, idag blir det inte fisk här utan ett besök på Adelsnäs

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0029.JPG
Visningar: 203
Storlek: 667,1 KB
ID: 2403986
                                in i skogen vi ormsjön....

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0007.JPG
Visningar: 203
Storlek: 655,3 KB
ID: 2403987
                                en riktig 20-tals villa, taket var vi dock tvungna att byta. Jag försökte lappa och laga i början men det började alltid läcka igen.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0018.JPG
Visningar: 240
Storlek: 325,0 KB
ID: 2403988
                                välkommen in i hallen, en täljstens spis håller värmen här, annars är det kakelugnarna. Färgen är original, gammalrosa (fast det hette den säkert inte då) och engelsk röd.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001.JPG
Visningar: 230
Storlek: 310,5 KB
ID: 2403989
                                Blå salongen, vårt spel och pusselrum....och tramporgeln som är ett måste i ett gammalt hus och ja vi använder den.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0009.JPG
Visningar: 228
Storlek: 336,9 KB
ID: 2403990
                                Sedan har vi salen. Ett rum som mest används på julafton.....

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0005.JPG
Visningar: 233
Storlek: 344,2 KB
ID: 2403991
                                kamaren, där husets radioapparat stor, en gamal svensktillverkad sådan, fungerande. Här lyssnas det på sommarpratarna på kvällen, när myggorna är för jobbiga.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0016.JPG
Visningar: 226
Storlek: 360,9 KB
ID: 2403993
                                köket, husets hjärta. Det finns inget bättre än att laga mat på järnspis. Och akta er så goda pizzor vi bakar i vår stenugn.....

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0019.JPG
Visningar: 215
Storlek: 355,4 KB
ID: 2403992
                                Röda rummet......man kan väl säga att jag blev ner röstad när det gäller att inte ha tv.....hunden matchar mattan bra iallafall.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0006.JPG
Visningar: 214
Storlek: 375,7 KB
ID: 2403994
                                vad vore väl ett tjugotalshus utan ett herr rum där viktiga världshändelser kan diskuteras med en liten konjak.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0053.JPG
Visningar: 216
Storlek: 429,0 KB
ID: 2403995
                                finrummet så....ja det används nog bara när huset är fullt och extrasängarna ställs in...









                                Kommentar

                                Arbetssätt...