LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Får man fråga vad är problemet? Jag kan inte mycket om diskus men är ändå nyfiken.
    Problemet är att tre av mina störrsta vackraste diskusar blivit sjuka med en veckas mellanrum, alla i olika kar. De har slutat äta och blivit orkeslösa apatisk och mörka i färgen, kanske förstoppning då de ser lite uppsvällda ut, på tredje dagen har de fått problem med simblåsan och fjärde varit döda. Nj den tredje är inne på dag två i förloppet så han lever fortfarande.......

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag tycker du klarar discus-äventyret väldigt bra.
      Den hastiga tempertursänkningen till 23°C kan nog vara en bov, men försök att hålla miljö, vattenvärden, temperatur etc. på en så jämn nivå som möjligt.
      Thomas, helt rätt som du skriver - samla erfarenhet och kör på! Ta till dig av de tips och råd du får här på forumet, och utanför irl - och skapa en fungerande metod (du känner ju till min metod, men den skall vi inte applicera här).
      Tack Mats .
      vill bara förtydliga, temperatursänkningen i yngelkaret var omedveten från trettio till tjugotre och där har jag ännu inga sjuka. I de andra karen har jag medvetet sänkt temperaturen från 30 till 28, i alla kar. I sällskapsakvarierna lite med tanke på tertror och övriga ciklider som brukar vilja ha lite lägre temperatur och i lek karen för att jag tycker det räcker med en kull ingel nu i sommar, de andra vill jag ju köra igång i höst. Så denna sänkning på två grader har varit medveten och skett med en grad per vecka vid vattenbytet. Nu undrar jag ju om det är skälet till att problemen kommit......

      men som sagt, inte grotta ner sig i vad som skett......men gärna hitta orsaken till varför......

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Tack Mats .
        vill bara förtydliga, temperatursänkningen i yngelkaret var omedveten från trettio till tjugotre och där har jag ännu inga sjuka. I de andra karen har jag medvetet sänkt temperaturen från 30 till 28, i alla kar. I sällskapsakvarierna lite med tanke på tertror och övriga ciklider som brukar vilja ha lite lägre temperatur och i lek karen för att jag tycker det räcker med en kull ingel nu i sommar, de andra vill jag ju köra igång i höst. Så denna sänkning på två grader har varit medveten och skett med en grad per vecka vid vattenbytet. Nu undrar jag ju om det är skälet till att problemen kommit......
        men som sagt, inte grotta ner sig i vad som skett......men gärna hitta orsaken till varför......
        Aha, du har så jädra många kar så det blir svårt att som utomstående hålla reda på var problemen uppstår...
        En liten sänkning av temperaturen på två grader borde inte spela så stor roll.

        Thomas, jag ser fram emot att komma till lokalen - vi skall ju inreda ett nytt kar - och då kan vi diskutera lite mer ingående.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Vad trist med de stora Thomas. 28C ska inte vara något problem alls.

          Hoppas du får rätsida på den som mår dåligt.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Hmm, som Mats B säger många som "vet". Personligen slutade jag mata mina Diskus med oxhjärta när jag sänkte temperaturen under 30 grader, detta efter att ha läst på hur kemin fungerar. Finns ju inte en Diskus i Sydamerika som livnär sig på däggdjur...

            Började med levande och torsk/räk baserade foderkakor istället.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Aha, du har så jädra många kar så det blir svårt att som utomstående hålla reda på var problemen uppstår...
              En liten sänkning av temperaturen på två grader borde inte spela så stor roll.

              Thomas, jag ser fram emot att komma till lokalen - vi skall ju inreda ett nytt kar - och då kan vi diskutera lite mer ingående.
              Vadå många, har ju bara tio av tolv igång och avvecklat två......

              ser fram emot mycket pyssel och trevliga pratstunder

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Vad trist med de stora Thomas. 28C ska inte vara något problem alls.

                Hoppas du får rätsida på den som mår dåligt.
                Hoppas inte, men det är ju just det här med oxhjärta med i ekvationen.....

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Hmm, som Mats B säger många som "vet". Personligen slutade jag mata mina Diskus med oxhjärta när jag sänkte temperaturen under 30 grader, detta efter att ha läst på hur kemin fungerar. Finns ju inte en Diskus i Sydamerika som livnär sig på däggdjur...

                  Började med levande och torsk/räk baserade foderkakor istället.
                  Bra poäng! Personligen matar jag inte heller med oxhjärta och kan inte uttala mig om huruvida oxhjärta i kombination med 28C kan ge problem. 28C i sig är inga problem, men är säkert värt att läsa på kring detta i kombo med oxhjärta.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    Ursprungligen postat av Ekenberg

                    Hoppas inte, men det är ju just det här med oxhjärta med i ekvationen.....
                    Du kan ju för enkelhetens skull byta foder ett tag. Då utesluter du även risken för att nuvarande foder är dåligt...?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Vadå många, har ju bara tio av tolv igång och avvecklat två......
                      ser fram emot mycket pyssel och trevliga pratstunder
                      Haha!
                      När jag, om hundra år eller så, får ett nytt, rejält, kar monterat i stugan - så blir det endast detta. Med andra ord; ett!
                      Jag vet hur det är, har haft åtskilliga kar igång samtidigt under många och långa perioder.
                      Du kan hoppa upp och sätta dig på att vi skall myspyssla med ny inredning och riktigt gagga loss!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Hmm, som Mats B säger många som "vet". Personligen slutade jag mata mina Diskus med oxhjärta när jag sänkte temperaturen under 30 grader, detta efter att ha läst på hur kemin fungerar. Finns ju inte en Diskus i Sydamerika som livnär sig på däggdjur...

                        Började med levande och torsk/räk baserade foderkakor istället.
                        Det är ju detta som oroar mig, temperatur under trettio och oxhjärta......

                        Jag läste faktiskt på lite igår om mat för diskus, och det stämmer ju helt att de inte lever på oxhjärta i det vilda, men enligt dessa tre författare var oxhjärtat fortfarande det bästa alternativet till deras vilda föda. Artemiatillexempel avrådde de ifrån annat en som tillläg någon dag i veckan. Samma med räk och mussel mix. Nu var inte boken dags färsk men mig veterligen är nog oxhjärtat än idag det som visat sig ge bäst resultat. Men faran av att gå ner i temperatur kan ju diskuteras, där är jag lite rädd.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Malawi_forever

                          Du menar att diskusar inte attackerar oxar som badar i vattnet? Och då särskilt deras hjärta? Kan detta vara sant?

                          Kanske det är näringsvärdet som man eftersöker. Kan ju finnas i annan föda som kanske är bättre för deras magar och tarmar.

                          Nu var jag lite ironisk. Men om folk inte provade andra vägar så hade vi inte haft någon utveckling inom foder till fisk.
                          Precis så. Det är så svårt att jämföra också. Det finns de som bara ger diskusar granulat eller flingfoder och de lever och blir inte sjuka, precis som med Malawi ciklider......Jag vill på inget sätt skryta, men det är sällan jag ser någon med lika fina, stora kraftiga och pigga diskusar som jag har. Och när jag gör det är det oftast diskusar som lever på oxhjärta. Jag ger mina fiskar varierad kost även om oxhjärta är basen, och det de helst äter. Men det är inte deras naturliga kost, det är svårare att förbränna så det är troligt att man måste hålla högre temperatur........

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av LoGeek

                            Du kan ju för enkelhetens skull byta foder ett tag. Då utesluter du även risken för att nuvarande foder är dåligt...?
                            Tror absolut det är det bästa nu, iallafall under en period.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Malawi_forever

                              Fler än jag som är inne på fodret. Då är jag inte ensam. Stor del av immunförsvaret sitter i fodret.
                              Jag går över till ett granulat till alla utan ynglen där jag fortsätter med oxhjärta helt enkelt för att det är mig veterligen det ända som funkar om man inte kan mata FM, sex gånger per dag. Jag kan lägga i en stor bit oxhjärta utan att vattnet blir dåligt och ynglen kan äta precsis så ofta de vill.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Malawi_forever

                                Du vet bättre än jag. Men fodret jag föreslog finns i Small (baby). Mina Malawi yngel är nästan 2 cm efter tre veckor (efter honan spottat) och regelbundna vattenbyten. Vet inte om det är bra då jag inte sparat yngel förr. Men de växer varje dag så det syns. Några närmar sig 3 cm på tre veckor. (Jag har en fodermaskin som matar fyra gånger dagen mindre portioner). Nyfödda matar jag med en kombination av frysta plankton och röda alger. Växer som elefanter. Och grymma färger för sin storlek.
                                Grymt bra tillväxt för Malawi , och foderapparat är ju en möjlig lösning.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...