LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Jag har samlat på mig lite foton men eftersom det inte är mina foton kan får jag ju inte lägga upp dem här.
    fotona har jag hämtat på nätet. Men om du tänker dig ditt scalarkar så är det ju ett av de vackraste jag sett eller det du hade dina vilda diskus i. Men jag är uppenbför allt.
    Japp! Kollade bilderna. Vi skall få till något läckert.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Fina discusar, som vanligt!

      Usch, vilken pärs med hantlarna. Håller tummarna för att det inte blir fler dödsfall nu.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell

        Japp! Kollade bilderna. Vi skall få till något läckert.
        Jag är övertygad att det blir bra. Som bakgrund har jag tänkt mig den platta back to natur Sydamerika om du inte har något bättre förslag.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Fina discusar, som vanligt!

          Usch, vilken pärs med hantlarna. Håller tummarna för att det inte blir fler dödsfall nu.
          Idag var hantlarna pigga och glada, åt bra men fortfarande skygga, men det ändrar nog sig snart.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Jag är övertygad att det blir bra. Som bakgrund har jag tänkt mig den platta back to natur Sydamerika om du inte har något bättre förslag.
            Det tror jag blir jättebra!

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Riktigt härliga bilder att njuta av

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                En heldag i lokalen igen. Riktigt kul dag.
                Bosse fixade med vatten byten i sin del, Johan inredde sitt första kar, 375 Tanganyika . Jag bytte vatten på mina, senar fick vi besök av en från akvarieföreningen och David anslöt , fram på eftermiddagen blev det ställningsbyggande och flytt av två av Davids mindre kar.......bara för att jag skulle få en plats för mitt 600 liters. Grym kille den där David . Så nu blir det till att flytta mer diskusar.
                Ja, höll på att glömma , Duke och Duckface simmade runt med tre små yngel idag......

                Klicka på bilden för större version

Namn: D99E050C-986C-4EED-9548-0EB963330E32.jpeg
Visningar: 234
Storlek: 461,0 KB
ID: 2403697

                Kommentar

                • LAncer

                  • February 2010
                  • 846

                  Ser riktigt trevligt ut i lokalen. Snart så man får ta tag i och åka ner och kolla ..

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av LAncer
                    Ser riktigt trevligt ut i lokalen. Snart så man får ta tag i och åka ner och kolla ..
                    Absolut, du är alltid välkommen, men om du kan hålla dig lite till lär det var mycket mer i karen. Jag har tre kar kvar att fylla, David två, Johan tre och Bosse tre. Tidsplanen är hösten men färdigt före jul..... men som sagt , hör av dig när du är i krokarna.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Malawi_forever

                      Häftigt. Har man blivit biten av hobbyn så är det kört. Oavsett vilka fiskar man föredrar.
                      Så är det, min ända besvikelse är att jag inte lyckats få någon av kompisarna att köra Malawi , min stora passion under trettio år......skulle varit kul om det åtminstone fanns ett Malawi kar

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Älskar regniga söndagar....,,

                        Ja, ni vet att jag suttit här på mina höga hästar ett tag nu, massor med diskus utan problem i sex månader......nu kommer det, ja problemen....
                        en av mina Curilenquer hemma dog ju för ett par veckor sedan.. förra veckan rödturkos på precis samma sätt och nu är min stora cobalt blue hanne sjuk på precis samma sätt.....dessa fiskar är i olika kar och ingen annan i karet hade någon symtom. I alla fallen har det kommit efter vattenbyten, men som sagt övriga invånare och övriga kar ej påverkade fast vattenbyte skett i flera. Vad gör jag fel, varför kommer det med en veckas mellanrum och åter igen de är de störrsta och starkaste som drabbas. Är det oxhjärtat fel, de sjuka är de glupskaste , har de inte klarat bryta ner maten och fått förstoppning, är det för att jag sänkt temperaturen från trettio grader till 28 under den senaste tiden, det är ju egentligen den ända förändringen jag gjort så möjligtvis är jag åter skuld till problemet ....suck.

                        Ja igår höll jag dessutom på att ta livet av mina yngel....fattar inte hur jag kan vara så okoncentrerad . Vi var ju flera i lokalen samtidigt och ända vattenbytet jag skulle göra var ju i yngelkaret....Jag glömde ändra termostaten på vattenblanaren och fyllde på med kallvatten , tack och lov fyller jag på extremt lungt så det blev ju inte smällkallt direkt. Men jag märkte inget under vattenbytet. Jag reflekterade lite över att föräldrarna vat alldeles randiga och klippte med ryggfenorna.när jag var klar log flera yngel platta på botten och de övriga stod också på botten och vinglade. Temperaturen hade rasat från trettio till tjugotre på mindre än en timma......Vad sjutton skulle jag göra nu, tömma ut vatten igen och shock höja genom att fylla på med varmt, eller låta temperaturen stiga med hjälp av värmaren och värmen i luften runt omkring. Temperaturen i lokalen ligger tjugosex. Jag valde det senare.....
                        det tog ett tag, kanske en kvart tjugo minuter sedan började de vuxna röra på sig, simmade liksom runt och tittade anklagande på mig och sedan på sina barn, vad hade jag ställt till med. Men efter en stud kvicknade även ynglen till och började röra påstig lite. Då skedde miraklet......elever kanske bara utmärkt föräldra instinkt. Föräldrarna simmade liksom runt och samlade ihop ungarna och inom kort stod alla tryckta runt värmaren. Jag önskar att jag tagit kort men jag var så förbluffad över att se på....... tänk att det finns de som delar föräldrar från yngel........vilket misstag , diskusarna är otroliga föräldrar.

                        Idag när jag var i lokalen simmade ungarna runt som vanligt och de kändes som även föräldrarna förlåtit mig när jag kom med maten.....
                        Tyvär var dock cobalt blue hanen värre idag, stod apatisk och mörk strax under ytan..... suck.

                        jag håller tummarna men hoppet är inte stort, försöker att inte deppa ihop utan tänker på kommande vecka då sjuttio nya coridoras flyttar in och tolv nya smådiskusar......livet går vidare.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ah, fan vad trist, Thomas!
                          Du håller, i nuläget, på med en utbildning, alltså lär dig hur dina Discus fungerar.
                          Personligen låter jag bli att tipsa dig i detta läge, du kommer att få instruktioner om hur man kan göra av många här på forumet som "vet".
                          Gôtt att du tog det kallt (no pun intended) med temperaturen och långsamt lät den höjas till rätt nivå - bra!
                          Tids nog kommer du att hitta en metod som fungerar - både för dig och, framför allt, dina discusar.
                          Det tar sin lilla tid, men snart har du en fungerande formula.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Malawi_forever

                            De skulle lätt kunna bli biten av Malawiciklider.

                            Jag har provat andra ciklider. Men det slutar alltid vid Malawi. Utbudet i Malawi är makalös. Och alla färger. Och beteendet. Händer hela tiden något i karet.

                            Det roliga är att leta fisk man vill ha. Och hitta harmoni i karet. Hittar jag någon art så försöker jag köpa från olika ställen så de inte kommer från samma kull. Kanske därför de ynglar på löpande band. Inga syskon. En teori jag har.

                            Jag har haft uppehåll 10 år, så det är kul att vara igång igen. K
                            Så är det, vem vet om några år är jag kanske tillbaka igen.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ah, fan vad trist, Thomas!
                              Du håller, i nuläget, på med en utbildning, alltså lär dig hur dina Discus fungerar.
                              Personligen låter jag bli att tipsa dig i detta läge, du kommer att få instruktioner om hur man kan göra av många här på forumet som "vet".
                              Gôtt att du tog det kallt (no pun intended) med temperaturen och långsamt lät den höjas till rätt nivå - bra!
                              Tids nog kommer du att hitta en metod som fungerar - både för dig och, framför allt, dina discusar.
                              Det tar sin lilla tid, men snart har du en fungerande formula.
                              På något sätt känns det som väntat, det gick liksom för bra nu och då tror man nog att man kan mer än man gör. Jag har ju faktiskt bara kört drygt ett år ännu och sex månader utan några problem är ju inte så illa......frågan är om det är temperatur sänkningen som var felet.....bara att samla erfarenhet och köra på

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                På något sätt känns det som väntat, det gick liksom för bra nu och då tror man nog att man kan mer än man gör. Jag har ju faktiskt bara kört drygt ett år ännu och sex månader utan några problem är ju inte så illa......frågan är om det är temperatur sänkningen som var felet.....bara att samla erfarenhet och köra på
                                Jag tycker du klarar discus-äventyret väldigt bra.
                                Den hastiga tempertursänkningen till 23°C kan nog vara en bov, men försök att hålla miljö, vattenvärden, temperatur etc. på en så jämn nivå som möjligt.
                                Thomas, helt rätt som du skriver - samla erfarenhet och kör på! Ta till dig av de tips och råd du får här på forumet, och utanför irl - och skapa en fungerande metod (du känner ju till min metod, men den skall vi inte applicera här).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...